Teidän 11-vuotiaat, miten ahkeria ovat koulussa?
Mietin, että miten ihmeessä saan tuon 5.luokkalaisen tekemään hommia "tosissaan"? Koulu menee hyvin, kokeista tulee 9-10. Mutta se laiskuus on jotain aivan käsittämätöntä!
Tekee tasan tarkkaan sen mikä on pakko ja senkin viime hetkellä, kokeisiin lukee edellisenä iltana, vaikeisiin aineisiin kahtena edellisenä.
Poika on todella älykäs ja kiinnostunut tosi paljon esim. historiasta ja maantiedosta. Ongelmaa ei ole tällä hetkellä, mutta menee kohta yläasteelle ja siellä ei voi mitenkään jatkaa tuolla samalla meiningillä. Ja pelkään jo miten vaikeaa sitten tulee olemaan, kun koulua on pitkään ja läksyjä enemmän.
Ja kyllä muistutan kokeista, jos niistä tiedän. Läksyt huolehdin myös. Miten te muut, tarkistatteko te vielä 5.luokkalaisten läksyt? Tarvitsevatko apua koskaan läksyissä?
Kommentit (9)
ymmärrä missä ongelma. Ei kai 5.luokalla kuulukaan lukea monta päivää aiemmin kokeisiin? Ja itse sanot, että poika on vielä kaikenlisäksi todella kiinnostunut tietyistä aineista niin ymmärrän vielä vähemmän sinua. Minulle ainakin riittää, että poika tekee läksyt ja kun kerran kokeista tulee 9-10 niin oletan kokeisiin lukemisen riittävän. Meillä en enää tarkista läksyjä muuta kuin satunnaisesti nähdäkseni, että homma on hanskassa.
On tunnollinen.
Ja todellakin luetaan kokeisiin jo nyt monta päivää.
Olen yrittänyt alusta asti vaatia panostamaan koulunkäyntiin. Meillä esim. viikkorahan edellytys on oman huoneen siivouksen lisäksi, että hoitaa koulutyön kunnialla. Paljon muuta ei vaadita. Reaaliaineiden kokeisiin lukee parina iltana tai viikonloppuna muutaman tunnin. Mutta aina on pitänyt läksyjen yhteydessä opetella ko. kappale. Kuulustelen läksykappaleen, kielten sanat ym. Mutta minulla onkin suhteellisen paljon aikaa...
Tekee läksyt itsekseen, en ole tarkastunut vuosiin. Kokeisiin kyselen parina iltana/koe. Itsekin lueskelee niihin. Otan yleensä kellosta aikaa, että "lue nyt puol tuntia putkeen ja sit voit taas tehdä muuta". Eipä tuo kovin paljoa lue ylimääräistä. Läksyt tekee kyllä tunnollisesti ja kokeisiin lukee ehkä kolmena iltana sen 30-60 min ennen koetta.
Patistella myös pitää...
Saanko kysyä mikä järki tällaisessa on? Jos kokeista tulee aina kiitettäviä lukeminen on riittävää. Onhan asiat käsitelty jo tunneilla ja kokeisiin luku on oikeasti vain tutun asian kertaamista.
Mietin, että miten ihmeessä saan tuon 5.luokkalaisen tekemään hommia "tosissaan"? Koulu menee hyvin, kokeista tulee 9-10. Mutta se laiskuus on jotain aivan käsittämätöntä!
Tekee tasan tarkkaan sen mikä on pakko ja senkin viime hetkellä, kokeisiin lukee edellisenä iltana, vaikeisiin aineisiin kahtena edellisenä.
Poika on todella älykäs ja kiinnostunut tosi paljon esim. historiasta ja maantiedosta. Ongelmaa ei ole tällä hetkellä, mutta menee kohta yläasteelle ja siellä ei voi mitenkään jatkaa tuolla samalla meiningillä. Ja pelkään jo miten vaikeaa sitten tulee olemaan, kun koulua on pitkään ja läksyjä enemmän.
Ja kyllä muistutan kokeista, jos niistä tiedän. Läksyt huolehdin myös. Miten te muut, tarkistatteko te vielä 5.luokkalaisten läksyt? Tarvitsevatko apua koskaan läksyissä?
Olenkin miettinyt pitääkö puuttua lainkaan kun menee niin hyvin? Läksyt tarkistan satunnaisesti, lähinnä nähdäkseni onko tehty. 1-3 luokilla teki vielä innokkaasti lisätehtäviä & pulmapähkinöitä matikassa, että olisi edes jotakin haastetta.
Enkusta ja saksasta pyytää, että kuulustelen sanoja / teen harjoituskokeita. Virheet on korjattu siiten saman tien jos niitä on tullut.
Kirjallinen ulosanti tulee olemaan haaste. Ensinnäkin käsiala on aivan kamalaa, tietää paljon asioita ja nyt pärjää hyvin kun vastaukseksi riittää sana tai lause. Tarinoiden kirjoittaminen Esitelmän sisällön teko on selvästi vaikeampaa.
todella älykäs poika. Välillä tietysti autan häntä,muuten poika pärjää itse. Kaikki mene hyvin.
Suomalainen koululaitos on niin huonotasoinen muutamaa pk-seudun koulua lukuunottamatta, että pojallasi ei tule olemaan ongelmaa saada hyviä numeroita. Lukion klaaraa helposti lukematta yhtään mitään, jos on hoksaavainen ja älykäs. Läksyjen määrällä ei ole merkitystä.
Ei ole ollenkaan omatoiminen koulun suhteen. Koko ajan saa vahtia että on läksyt tehty.
Koulun kanssa on oltu yhteistyössä tänä syksynä - jokaisesta "unohduksesta" tulee rangaistus lisätyön muodossa ja nyt on jo muistamisen merkkejä ilmassa.
Oppimisessa ei ole meilläkään ongelmaa ja sen vuoski koulu on katsellut menoa armeliaasti aivan liian kauan!
Miksi häirikkö saisi huolimattomuudesta kovempia rangaistuksia kuin hyvä oppilas???