Varoitus ASOS-verkkokaupasta
Englantilainen ASOS-verkkokauppa myy ihan hyvää ja kelvollista muotia ja myös heidän hinnat ovat varsin kilpailukykysiä meikäläiseen hintatasoon verrattuna.Heidän valikoimansa on laaja ja edustuksessa on monia ns. huippubrändejä. Ostaminen ja tuotteisiin tutustuminen on verkkokaupassa helppoa ja toimitukset nopeita. Olen ostanut pari kertaa ko. kaupasta ja toisella ostoskerralla astuivat vaikeudet kuvaan. Halusin peruuttaa ja palauttaa tilaukseni, tein kaiken heidän webbisivujen ohjeiden mukaan. Lähetin sähköpostilla ilmoituksen peruutuksesta ja lähetin tavarat takaisin. Palautuksesta maksoin postikuluja 21 euroa, jonka myös heille ilmoitin ja pyysin palauttamaan kauppasumman palautuksen yhteydessä. Tämäpä ei onnistunutkaan, lukuisien sähköpostien ja Distance Selling Regulations säädöksiin (EU-direktiivi)vetoamisen jälkeen tilanne on se, että he eivät maksa tuotteen palauttamisesta aiheutuneita kuluja.
Joten varoituksen sana teille jotka mietitte ostostosten tekemistä ASOS-verkkokaupasta. Osta vain sellaisia tuotteita joita ette usko joutuvanne palauttamaan. Käykää vaikka ensin Stockmannilla katsomassa ja sovittamassa. Olen tilannut myös muista englantilaisista verkkokaupoista, esim. lasten vaatteita ja aina palauttaminen on onnistunut ja myös palautuksen postikulut on korvattu.
Kommentit (36)
tilannut Asosilta ilman ongelmia. Kerran jopa kävi niin, että minulle lähetettiin tuplana tilaamani tuotteet. Laitoin siitä viestiä asiakaspalveluun ja sieltä vastattiin, että voin pitää ylimääräiset :)
viime vuonna vireille saatettiin EU-direktiivi, joka toteutuessaan merkitsee sitä, että verkkokaupasta ostetun tuotteen palautus muuttuu asiakkaalle maksulliseksi. Monissa Euroopan maissa tämä käytäntö on ollut aina olemassa, mutta ei Suomessa. Kyseessä on siis yhdenmukaistava menettely. Maksullinen palautus koskee niitä tuotteita, joissa on normaali 14 vrk:n palautusoikeus. Sen sijaan rikkinäisen tai viallisen tuotteen palautus on aina asiakkaalle maksutonta. Jos uusi direktiivi toteutuu, sen voimaan tulo kestää Suomessa parisen vuotta eli noin 2013-2014 myös Suomessa verkkokaupasta tai postimyynnistä ostettu tuote palautetaan asiakkaan kustannuksella. Toki firmoilla on mahdollisuus tämän jälkeenkin tarjota asiakkailleen ilmaista palautusoikeutta, ja siitä saattaisikin muodostua kilpailuvaltti.
Joskus vuosia sitten kun mulla vielä oli tili: tilasin ja palautin kaiken ja oletin asian olevan sillä selvä. Tililtä oli veloitettu ostos ja postikulut ja palautettu vain ostot.... Kuukautta myöhemmin tuli niistä postikuluista lasku korkoineen ja tilinhoitomaksuineen.
Meni ehkä pykälien mukaan, mutta jäi mun viimeiseksi asiakseni AO firmaan.
herneen nekkuun, kun kaikki ei toimikaan niin kuin kotimaassa. :D
Suomen postihinnat ovat järkyttävät, eikä se millään lailla ole ulkomaisten kauppojen vika. Lähtökohtaisesti mitään ei kannata siksi palauttaa, vaan myy vaikka huutiksessa hudit.
Kuluttajaviraston sivuilta en löytänyt tietoa, että tuo 2013-2014 voimaantuleva yhdenmukaistaminen olisi jo voimassa. Onko siis oikein, että ulkomaiset firmat rahastavat palautuksen postikulut asiakkaalta? Kenelläkään tietoa?
Verkkokauppiaana ja lait tuntevana voin kertoa että että ilmaista palautusoikeutta ei ole muualla kuin suomessa ja suomessakin enää tämän vuoden loppuun. Toki yritykset voi antaa ilmaisen palautuksen mutta harva ulkomaalainen kauppa antaa ilmaiseksi palauttaa. Esm. Stylepitissä kyllä on ilmainen palautus mutta hinnat myös kalliimmat kun muun maalaisille. Itse tilaankin stylepit.com kautta jos tiedän pitäväni tuotteet, silloin saan ne halvemmalla. Jos en le varma koosta, maksan tuotteista enemmän ja tilaan stylepit.fi kautta.
Miksi muuten Ellos hyvittää tililleni postikulut kun vaihdoin kengät. Maksoin normisti kenkien hinnan ja pk:t.
Palautin itsekkin asoksen tilaukseni joka painoi alle kilon. Olin kanssa vähän päähän lyöty kun palauttaminen makso 25 euroa
Palautin itsekkin asoksen tilaukseni joka painoi alle kilon. Olin kanssa vähän päähän lyöty kun palauttaminen makso 25 euroa
Palautin itsekkin asoksen tilaukseni joka painoi alle kilon. Olin kanssa vähän päähän lyöty kun palauttaminen makso 25 euroa
Ihan normi käytäntö ulkomaisissa nettikaupoissa. Sen takia en palautakaan mitään, vaikka vaatteet/kengät olisi vääränkokoisia, vaan myyn ne eteenpäin esim. nettihuutokaupassa. Yritän jo myös ennen ostamista ottaa selvää kokoasioista, googletan valmistajien sivuja ja muiden kokemuksia. Tästä huolimatta joitakin hutiostoksia on tullut tehtyä mutta ne on kyllä saanut myytyä eteenpäin.
Jos hintoihin on laitettu mukaan palautuskulut, miten toimii silloin kun palautat tuotteet koska jos palautat koko tilauksesi, et maksa mitään (saat rahat takaisin) eli + - 0.
Mutta tiedän itsekkin erään henkilön joka aina tilasi huvikseen tavaraa mm. Membersiltä sellaisessa mielessä että kokeili/katsoi ne ja joka tilauksesta vähintään puolet meni suoraan palautukseen, tilasi esim 150 eurolla ja lopulta päätyi pitämään esim 30 euron arvosta tuotteita. Kun palautus tuli maksullisesti nauroin kun hän ei enää voinut jatkaa touhuaan samaan tyyliin, mutta kuitenkin harmittaa/ärsyttää se että mm sellaisten ihmisten vuoksi nyt palautus on kaikille maksullista, ainakin useissa paikoissa. Itse kun palautan vain ihan äärimmäisessä tapauksessa ja olen aina tehnyt niin, tilaan noin 10-13 verkko-ostosta kuukaudessa (osa tosin ihan pieniä esim ebayn kautta), palautan ehkä 1-2 tilausta vuodessa..
Ellokselle ja moniin muihin suomalaisiin verkkokauppoihin on ilmainen palautus, tarvii vain kirjottaa paketin päälle "Asiakaspalautus", eli maksoit turhaan ja todennäköisesti tuon takia palauttivat rahat.
ASOSin hankaluutena on koot koska esimerkiksi ne brittikengänkoot vaihtelevat todella paljon, samoin vaatteissa koot heittelevät miten sattuu. Olen eurokengänkokoa 38 eli britti 5 ja melkein joka kerta kengät olleet hieman tavallista pienempää kokoa josta ei kuitenkaan ole mainintaa tuotteen yhteydessä että "small to size, take the next full size" tai vastaavaa jotta osaisi arvioida paremmin. Olen brittikokoa 10 vaatteissa niin ainoastaan puolet kerroista vaate ollut sopiva. Palautus menee nykyään vielä omaan piikkiin niin ei enää kiinnosta tilata sieltä.
Englannissa asuessani muistan että kun ASOS nettikaupan tuotteita palautti, niin itse sai postarit maksaa. Oli itseasiassa aika monella muullakin nettikaupalla sama systeemi. Kannattaa lukea ehdot ennenkuin mitään ostelee.
Eniten pöyristyttää tuo ap:n ajattelutapa, että sovita vaikka stockmannilla ja tilaa sitten asokselta. Otetaan palvelu täältä ja lähetetään rahat ulkomaille. Tässä taloustilanteessa pitäisi kyllä suosia suomalaisia yrityksiä jotta työpaikat säilyisi täällä. Mutta tyhmyydestä ilmeisesti jo rankaistiin ap:ta.
Mä en tilaa enää koskaan Asokselta, enkä muiltakaan vastaavilta, missä pitää palautus maksaa itse. Mulla on monta turhaa vaatetta kaapissa, kun olen Asokselta tilannut, mutta ei ole kannattanut palauttaa postikulujen takia. Etenkään kenkiä ei ikinä kannata tuollaisesta paikasta tilata. Niitä on niin hankala saada myytyäkään eteenpäin niin, ettei jäisi hirveästi tappiolle.
Ei mitään järkeä tilata 40 euron kenkiä ja sitten palauttaa ja maksaa siitä 20e. 20e maksoit siitä, että sait ihastella kotona hetken niitä kenkiä. Mutta ei siinäkään ole pidemmän päälle järkeä, että ostat 40 euron kengät ja myyt ne kahdellakympillä. Taas meni se 20e hukkaan.
Suosiolla olen sitten jättänyt tuollaiset sivut väliin. Tuo sitä paitsi lisää just tuota, että sovita kaupassa, tilaa netissä meininkiä.
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 13:37"]
Mä en tilaa enää koskaan Asokselta, enkä muiltakaan vastaavilta, missä pitää palautus maksaa itse. Mulla on monta turhaa vaatetta kaapissa, kun olen Asokselta tilannut, mutta ei ole kannattanut palauttaa postikulujen takia. Etenkään kenkiä ei ikinä kannata tuollaisesta paikasta tilata. Niitä on niin hankala saada myytyäkään eteenpäin niin, ettei jäisi hirveästi tappiolle.
Ei mitään järkeä tilata 40 euron kenkiä ja sitten palauttaa ja maksaa siitä 20e. 20e maksoit siitä, että sait ihastella kotona hetken niitä kenkiä. Mutta ei siinäkään ole pidemmän päälle järkeä, että ostat 40 euron kengät ja myyt ne kahdellakympillä. Taas meni se 20e hukkaan.
Suosiolla olen sitten jättänyt tuollaiset sivut väliin. Tuo sitä paitsi lisää just tuota, että sovita kaupassa, tilaa netissä meininkiä.
[/quote]
Olisko sun mielestä sitten oikeudenmukaisempaa, että kauppa maksaa sen 20€ sun 40€:n kenkien palautuksesta? Ensin maksavat kertaalleen 20€ kun lähettävät ne sulle ja tarjoavat postikulut ilmaiseksi, ja sitten toisen kerran 20€?
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 13:37"]Mä en tilaa enää koskaan Asokselta, enkä muiltakaan vastaavilta, missä pitää palautus maksaa itse. Mulla on monta turhaa vaatetta kaapissa, kun olen Asokselta tilannut, mutta ei ole kannattanut palauttaa postikulujen takia. Etenkään kenkiä ei ikinä kannata tuollaisesta paikasta tilata. Niitä on niin hankala saada myytyäkään eteenpäin niin, ettei jäisi hirveästi tappiolle.
Ei mitään järkeä tilata 40 euron kenkiä ja sitten palauttaa ja maksaa siitä 20e. 20e maksoit siitä, että sait ihastella kotona hetken niitä kenkiä. Mutta ei siinäkään ole pidemmän päälle järkeä, että ostat 40 euron kengät ja myyt ne kahdellakympillä. Taas meni se 20e hukkaan.
Suosiolla olen sitten jättänyt tuollaiset sivut väliin. Tuo sitä paitsi lisää just tuota, että sovita kaupassa, tilaa netissä meininkiä.
[/quote]
Ja sitten kun palautus on asiakkaalle ilmainen, tilaillaan muuten vaan, palautetaan kaikki tai lähes kaikki, ja verkkokauppa tekee älytöntä tappiota sen takia.
Se lukee siellä sivuilla ihan selkeästi että palauttaminen tehdään omalla kustannuksella. Asosilla ei ole postikuluja, joten sieltä tilatessa säästää jos pitää edes yhden vaatteen.
Aika paljon olet tilannut jos palautus maksoi noin paljon. Itse selviän yleensä 4-6 eurolla.
Tilaan lähes kaikki vaatteeni asos.comista, paitsi perustrikoot jotka ostan ketjuliikkeistä ja kengät, jotka tilaan muualta tai ostan kaupasta.