Oletteko huomanneet että vesivarat ehtyvät kun ei lainkaan sada vettä
Koko Suomi kärsii kuivuudesta. Vettä on tullut todella vähän. Järvien pinnat ovat ennätys alhaalla.
Kommentit (19)
Kai sen nyt kaikki tietävät. Mutta viikonloppuna tai alkuviikosta sataa, koska on luvattu ukkoskuuroja.
Vähälahjaisille aina kiva selittää että kyllä on satanut aika vähän kun viime kesän kuivuus näkyy edelleen järvenpintojen tasoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vähälahjaisille aina kiva selittää että kyllä on satanut aika vähän kun viime kesän kuivuus näkyy edelleen järvenpintojen tasoissa.
Tämän vuoden sateet tai satamattomuus vaikuttavat asiaan ihan yhtä paljon.
Vasta eilen meillä satoi kuin Esterin p-seestä.
Maikkarin uutisissa kerrottiin, että vedestä on pulaa koko Suomessa.
Kuivuus tietää kallista sähköä kovilla pakkasilla.
Tampereella on järvivettä Näsijärvessä ja pohjavesi ym. Ja muissa kunnissa lisää.
Viimeisin kunnon kesä oli 2017 ainakin pk-seudulla. Oli normaalilämpötilat ja satoi kunnolla kuukausia. Sen jälkeen on ollut tuo kummallinen "käristyskupoli" joka helvetin kesä ja kunnon sateet loppuneet Suomessa mikä on todella outoa. Emme kuitenkaan ole mikään Sahara.
No kyllä on satanut monena päivänä tässä kuussa ja paljon. Tänäänkin kaatamalla puoli tuntia, vaikka ei pitänyt. Tämä siis idässä. Joo, hyvä toki kun Saimaa on alhaalla. Mutta huono jos haluaa retkeillä, kun poutaa ei ole 2-3 päivää putkeen. Vaikka teltta vettä pitääkin, niin onhan se vähän ankeaa jos puolet päivästä pitää olla siellä sateen suojassa.
Vierailija kirjoitti:
Ootko ollut tajuttomana kesäkuun
Mihin viittaat tällä? Ei nimittäin meillä ole satanut kuin 3 kertaa kesäkuussa ja vain 2 kertaa niistä on tullut kunnolla vettä. Jos sinun asuinpaikalla on satanut paljon, niin se ei tarkoita, että kaikkialla on sama tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Vasta eilen meillä satoi kuin Esterin p-seestä.
Ja meillä ei ollenkaan. Eilenkään.
Maapallossa on reikä, vesi valuu avaruuteen 😱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootko ollut tajuttomana kesäkuun
Mihin viittaat tällä? Ei nimittäin meillä ole satanut kuin 3 kertaa kesäkuussa ja vain 2 kertaa niistä on tullut kunnolla vettä. Jos sinun asuinpaikalla on satanut paljon, niin se ei tarkoita, että kaikkialla on sama tilanne.
Ja meillä ainakin on sellainen mikroilmasto, että järvi ja korkeat mäet jakavat sateet niin, että ne sateet kiertävät jommalta kummalta puolelta meidän ohi. Eli vaikka "Porissa" sataa, niin meillä ei sada, vaikka ollaan "Porissa". 9 kertaa 10:stä käy näin. Sateet pystyy näkemääb järven takana, mutta tippaakaan ei tule omaan pihaan. Kyllä saa ahkerasti kastella puutarhan istutuksia. Onneksi kaivossa riittää vettä.
Vierailija kirjoitti:
Viimeisin kunnon kesä oli 2017 ainakin pk-seudulla. Oli normaalilämpötilat ja satoi kunnolla kuukausia. Sen jälkeen on ollut tuo kummallinen "käristyskupoli" joka helvetin kesä ja kunnon sateet loppuneet Suomessa mikä on todella outoa. Emme kuitenkaan ole mikään Sahara.
Ilmasto muuttuu. Mutta ei hätää, sitten kun golfvirta hyytyy, mikä voi tapahtua jo 2030 luvulla niin saadaan kylmää, oikein Siperian pakkaset.
Vesi ei ole järvissä, se on yläjuoksun suoalueilla ja kosteikoissa, joista järviin johtavat ojat on tukittu. Niin pitää ollakin, turve imee vettä eikä sitä valu vesistöihin kuin ennen. Ei matalat järvenpinnat ole mikään tilapäinen poikkeus, ne ovat pysyvä olotila, kiitos ennallistamisen.
Nytkin sataa vettä. järven pinta on ennallaan.
Kyllä merissä vettä riittää,aina on rantaan asti!
Saimaan pinta on jo pitkään ollut ennätysalhaalla. Johtuu nimenomaan todella vähäisistä sateista.
Ootko ollut tajuttomana kesäkuun