Miksi lentäjän ammatti
in niin ihannoitu Suomessa? Sehän on sama kuin bussinkuljettaja, isommalla kalustolla vaan. Kuljettavat ihmisiä paikasta toiseen, ei vaadi erikoisen suurta aivokapasiteettia.
Kommentit (10)
Liittyisikö palkkaukseen, lakisääteisesti suhteellisen pieneen työaikaan (ammattilentäjä saa lentää enintään 900 tuntia 12 kuukaudessa) ja siihen, että koulutukseen on tosi tiukat pääsyvaatimukset?
Ammattitaitoa tarvitaan nousuun ja laskuun, loppu sujuu autopilotilla.
Vierailija kirjoitti:
Ammattitaitoa tarvitaan nousuun ja laskuun, loppu sujuu autopilotilla.
Ammattitaitoa tarvitaan siihen, että matkustajat pääsevät turvallisesti ja aikataulussa perille ja lentoyhtiölle tulee lennosta mahdollisimman vähän kustannuksia. Itse lentokoneen ohjaaminen on yllättävän helppoa hommaa.
Ehkä siksi, että lentäminen on työnä ihan mahtavaa hommaa. Enpä ole ikinä tavannut lentäjää, joka valittaisi duunistaan. 😎
Vierailija kirjoitti:
Ammattitaitoa tarvitaan nousuun ja laskuun, loppu sujuu autopilotilla.
Lentäminen on konttorityötä, työ vaan tehdään ohjaamossa. Vähän kuin merikapteeni ei tekisi mitään, kun muut hoitaa hommat.
Siitä päästäänkin, kumpi on halutumpi? Lentokapteeni vai merikapteeni.
Vierailija kirjoitti:
Ammattitaitoa tarvitaan nousuun ja laskuun, loppu sujuu autopilotilla.
Lentäjillä on myös paperitöitä, pitää tarkkailla säätä, kommunikoida kabiinin ja lennonjohdon kanssa, tehdä päätöksiä, kentällä kiertää kone ja katsoa onko vaurioita. On siis muutakin hommaa kuin vain nousu- ja lasku.
Koska naiset pitävät siitä kun mies on pitkiä aikoja töissä poissa kotoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ammattitaitoa tarvitaan nousuun ja laskuun, loppu sujuu autopilotilla.
Lentäjillä on myös paperitöitä, pitää tarkkailla säätä, kommunikoida kabiinin ja lennonjohdon kanssa, tehdä päätöksiä, kentällä kiertää kone ja katsoa onko vaurioita. On siis muutakin hommaa kuin vain nousu- ja lasku.
Reititys on yksi tärkeimmistä paperihommista. Ja ilmassa ei vain ajeta konetta, vaan suunnitellulla reitillä tietyissä reittipisteissä oleminen on lentoturvallisuuden takia sekuntipeliä, etenkin Euroopan vilkkaassa ilmatilassa. Ja sitten jos lähtö jostain syystä viivästyy, on koko homma suuniteltava uusiksi alusta asti.
Varmaan liittyy siihen lentämisen vanhanajan nostalgiaan.