Järjestöjen ja yhdistysten kytkökset poliittisiin päättäjiin.
Järjestöt ja yhdistykset saavat valtiolta korvamerkittyä rahoitusta. Ketkä näistä avustuksista päättäävät? Ketkä niistä hyötyvät? Tottakai nousee älämölö, kun joku isompi herra tai rouva menettää jotain. Vähäosaisten valitus harvemmin nousee otsikoihin, mutta nyt on isommat valitusvoimat liikkeellä, kun osuukin oikein häränsilmään.
Kommentit (9)
Sopivaan järjestötoimintaan suopeasti ajatteleva poliittinen päättäjä on toki äänestettäessä äänestäjän mielessä. Ja jotta pysyy jatkossakin suopeana niin häntä on hyvä helliä.
Kaisa Juuso antoi MTA:lle ilman mitään selvityksiä valtion rahaa yli 600 000e. Tuloksia ei näy vieläkään muuta ku naisvihan spämmäys. Kyseisen järjestön puheenjohtaja jakaa avointa YLE-vihaa netissä.
Missä persujen leikkuri?
onnellisten maa jossa korruptio on peitelty säätiöihin ja yhdistyksiin. MÄTÄPAISEISSA ALKOI MELKOINEN ULINA.
Näitä kannattaisi selvittää lähinnä kokoomukselta ja RKP:tä.
Kannattaa lukea Tuppeen sahattu nuorisosäätiö. Siinä korruptiota tai siis maan tapaa kepulaisten tapaan. Palkkiona kaikesta ministerin salkkuja ja puhemiehen pestiä. Jäätävää sikailua veronmaksajan piikkiin. Olen 100% varma, että kun pöyhitään vielä lisää niin muistakin puolueista paljastuu vähintään samaa mitä nuorisosäätiöstä.
Vierailija kirjoitti:
Politiikan huipulle harvoin noustaan tyhjästä ja ne vaikuttamisen harjoittelupaikat ovat usein juuri erilaiset järjestöt ja yhdistykset. On siis aina vaikeaa löytää päättäjiä joilla ei olisi jotain entisiä tai nykyisiä kytköksiä sinne ja tänne.
Tämä ei tarkoita että se ei voisi olla myös aito ongelma. Mutta se tarkoittaa että ongelmaa on aika vaikea välttää.
Hyvä oppia kokeneemmilta ensin keinot ja sen jälkeen osaa toimia hyväksi todetulla tavalla. Myöhemmin voikin sitten palata takaisin, ettei oma elintaso vaan kärsi.
Vierailija kirjoitti:
Politiikan huipulle harvoin noustaan tyhjästä ja ne vaikuttamisen harjoittelupaikat ovat usein juuri erilaiset järjestöt ja yhdistykset. On siis aina vaikeaa löytää päättäjiä joilla ei olisi jotain entisiä tai nykyisiä kytköksiä sinne ja tänne.
Tämä ei tarkoita että se ei voisi olla myös aito ongelma. Mutta se tarkoittaa että ongelmaa on aika vaikea välttää.
On itsestäänselvää, että järjestöt rekrytoivat mielellään vahvasti verkostoituneita ex-poliitikkoja, joilla on ek-tasoista kokemusta lainsäädäntöprosesseista ja mielellään myös ymmärrystä Suomen laeista. Joku tavallinen juristi olisi ilman verkostoitumista paljon hyödyttömämpi järjestölle kuin se laajalti verkostoitunut ex-poliitikko, joka tietää kuinka saadaan asiat sujumaan jouhevammin. Sehän on koko järjestön ja sen jäsenistön etu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Politiikan huipulle harvoin noustaan tyhjästä ja ne vaikuttamisen harjoittelupaikat ovat usein juuri erilaiset järjestöt ja yhdistykset. On siis aina vaikeaa löytää päättäjiä joilla ei olisi jotain entisiä tai nykyisiä kytköksiä sinne ja tänne.
Tämä ei tarkoita että se ei voisi olla myös aito ongelma. Mutta se tarkoittaa että ongelmaa on aika vaikea välttää.
On itsestäänselvää, että järjestöt rekrytoivat mielellään vahvasti verkostoituneita ex-poliitikkoja, joilla on ek-tasoista kokemusta lainsäädäntöprosesseista ja mielellään myös ymmärrystä Suomen laeista. Joku tavallinen juristi olisi ilman verkostoitumista paljon hyödyttömämpi järjestölle kuin se laajalti verkostoitunut ex-poliitikko, joka tietää kuinka saadaan asiat sujumaan jouhevammin. Sehän on koko järjestön ja sen jäsenistön etu.
Etu, kuka saa ja mitä. Poliitikot ovat etujen mestareita.
Politiikan huipulle harvoin noustaan tyhjästä ja ne vaikuttamisen harjoittelupaikat ovat usein juuri erilaiset järjestöt ja yhdistykset. On siis aina vaikeaa löytää päättäjiä joilla ei olisi jotain entisiä tai nykyisiä kytköksiä sinne ja tänne.
Tämä ei tarkoita että se ei voisi olla myös aito ongelma. Mutta se tarkoittaa että ongelmaa on aika vaikea välttää.