Oletko sinä ihminen, joka ei ymmärrä eroa "ei" ja "en tiedä" välillä?
En kerta kaikkiaan pysty ymmärtämään ihmisiä, jotka eivät käsitä mitä eroa on sillä, vastaako kysymykseen ei vai en tiedä. Toki paljon riippuu aiheestakin, mutta jos puhutaan esimerkiksi ruoka-allergioista, on aivan käsittämätöntä, miten typeriä jotkut ovat.
Otetaan esimerkki. Henkilö X on allerginen pähkinälle. Henkilö Y tarjoaa X:lle ruokaa.
X: Olen allerginen pähkinälle. Onko tässä pähkinää?
Y: Ei
Todellisuudessa Y ei ole valmistanut ruokaa itse, eikä hänellä ole tarkkaa käsitystä siitä, mitä aineksia ruoassa on käytetty. Hänellä on ainoastaan mielikuva siitä, että kyseisessä ruoassa ei yleensä ole pähkinää.
Omasta mielestäni kysymykseen olisi pitänyt täysin itsestäänselvästi vastata "En tiedä, en ole tehnyt tätä". Mutta jostain syystä on olemassa lauma ihmisiä, joiden mielestä Y toimi täysin oikein ja normaalisti. Oletko sinä yksi heistä? Voisitko avata hieman tätä ajattelumalliasi?