Opintolainaa sijoittamiseen 18k vai maksimit
Koulujen kohta alkaessa tämä on taas ajankohtaista: ottaisitteko itse opintolainaa sijoittamiseen sellaisen summan, että opintolainahyvitystä määrittäessä saldo olisi 18 000 e (eli maksimi opintolainahyvitys), vai kaiken mahdollisen opintolainan? Ja miksi?
Opintolaina on kuitenkin halvin mahdollinen laina, ja olisi periaatteessa järkevää ottaa se kaikki. Lisäksi kun intin käy korkeakoulun jälkeen, valtio maksaisi tämän sijoituslainan korot intin ajalta. Saisi siis vuoden ajan tuottoja ehkä noin 50 000 euron sijoitussalkulla, joka on pelkkää lainarahaa, ilman korkokuluja.
Jakakaahan mielipiteitä.
Kommentit (7)
Miten jollain voi jäädä rahaa opintolainan sijoittamiseen?
Vierailija kirjoitti:
Korot vs tuotot? Ap jää tappiolle.
Jäähän siinä helposti voitolle, kun opintolainan korot on niin matalat.
Mihin sijoitat?
Laittaisin maksimit jos et ole ostamassa asuntoa.
Asunto esim pk seudulla voi olla parempi sijoitus.
Vierailija kirjoitti:
Mihin sijoitat?
Laittaisin maksimit jos et ole ostamassa asuntoa.
Asunto esim pk seudulla voi olla parempi sijoitus.
Maailma-ETF:ään, todennäköisesti SPYI:in (kulut 0,17%).
Asuntosijoittamiseen en ehkä uskalla ryhtyä vielä 18-vuotiaana
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin sijoitat?
Laittaisin maksimit jos et ole ostamassa asuntoa.
Asunto esim pk seudulla voi olla parempi sijoitus.
Maailma-ETF:ään, todennäköisesti SPYI:in (kulut 0,17%).
Asuntosijoittamiseen en ehkä uskalla ryhtyä vielä 18-vuotiaana
Tuo varmaan ihan ok.
Meenasin että oma asunto sittenkun valmistut. Iso opintolaina voi estää sen.
Ihan oman riskinottokyvyn mukaan. Itse ottaisin vain 18 000 e asti.
Tosin moni opiskelijahan käyttää koko 40 000 e lainaa elämiseen (eli ryyppäämiseen), ja ihan hyvin hekin siitä selviävät.
Jos tuo 40 000e on sijoitettuna ja tulisi pörssiromahdus, ja jostain ihmeen syystä myisit pohjalla, olisit silti paljon paremmassa tilanteessa kuin nuo lainarahalla ryypänneet.
Eli siis pahin mahdollinen skenaario sinulle olisi muiden nykyinen todellisuus.