Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Psykoterapia ajatuksia

Vierailija
17.06.2026 |

Jos täällä sattuu olemaan henkilöitä jotka ovat/olleet terapiassa niin koitteko siitä hyötyä? Itsellä on vähän ristiriitaiset ajatukset näin vuoden jälkeen. Terapeutti on mukava ja kysyy haastavia kysymyksiä ja yrittää haastaa ajatteluani. Hän ei myöskään omien sanojensa mukaan anna valmiita vastauksia kysymyksiin. Olen jatkamassa toiselle Kelan tukemalle vuodelle ja terapeutin mukaan ollut vasta pintaraapaisua. Terapian koko tarkoitus on ilmeisesti se, että asiakas itse huomaa ajatusvinoumat ja niitä korjataan sitten terapiassa. Olen kysynyt terapeutilta kysymyksiä mm. "Mitä mieltä olet ajatuksistani" ja "Minkälainen olen mielestäsi". 

 

Koen jotenkin ristiriitaiseksi sen, että terpeutti ei ole kaveri tai mikään ystävä, mutta pyytää vähävaraisiltakin käynneistä rahaa, ja missä on neutraali hahmo, joka ei halua ottaa kantaa oikein mihinkään. Kai heidänkin pitää miettiä mitä voivat sanoa, että asiakkuusuhde säilyy. 

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/11 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko, ap, itse kokenut hyötyä psykoterapiasi ensimmäisestä vuodesta? Onko terapeutti siis vastannut noihin kysymyksiisi vai kieltäytynyt siitä?

Tuota maksuasiaa sinun olisi syytä miettiä enemmän. Hänhän on ilmeisesti psykoterapeutti, joka tekee työtään. Pitäisikö hänen työskennellä ilmaiseksi tai eri taksalla potilaasta riippuen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä kaikkein eniten kyseenalaistaisin  tätä toimintatapaa näin veronmaksajan näkökulmasta. Terapeutti lypsää lisää rahaa. Sinä käyt tuetusti terapiassa yrittämättä itse edistää toipumista. Sinä haluat lypsää lisää veronmaksajilta. Kukaan ei kehity eikä parane. Mikä järki? Ihan samat pohdinnat voisit käydä oman pääsi sisällä, jos vähän edes haluaisit.

Vierailija
4/11 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä kaikkein eniten kyseenalaistaisin  tätä toimintatapaa näin veronmaksajan näkökulmasta. Terapeutti lypsää lisää rahaa. Sinä käyt tuetusti terapiassa yrittämättä itse edistää toipumista. Sinä haluat lypsää lisää veronmaksajilta. Kukaan ei kehity eikä parane. Mikä järki? Ihan samat pohdinnat voisit käydä oman pääsi sisällä, jos vähän edes haluaisit.

Miksi psykoterapeutin työ olisi rahan lisää lypsämistä jotenkin toisin kuin muut työt, joista koko ajan tietenkin maksetaan palkkaa? Et kai ole aloittaja, jos ajattelet, että ihminen voisi vain itsekseen ratkaista kaikki ongelmansa. Taitaa olla tuntematon aihepiiri sinulle - kyllä taitaisi jokaisen mielessä olla asioita, joihin ei verovaroja haluaisi kohdentaa.

Vierailija
5/11 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä kaikkein eniten kyseenalaistaisin  tätä toimintatapaa näin veronmaksajan näkökulmasta. Terapeutti lypsää lisää rahaa. Sinä käyt tuetusti terapiassa yrittämättä itse edistää toipumista. Sinä haluat lypsää lisää veronmaksajilta. Kukaan ei kehity eikä parane. Mikä järki? Ihan samat pohdinnat voisit käydä oman pääsi sisällä, jos vähän edes haluaisit.

Miksi psykoterapeutin työ olisi rahan lisää lypsämistä jotenkin toisin kuin muut työt, joista koko ajan tietenkin maksetaan palkkaa? Et kai ole aloittaja, jos ajattelet, että ihminen voisi vain itsekseen ratkaista kaikki ongelmansa. Taitaa olla tuntematon aihepiiri sinulle - kyllä taitaisi jokaisen mielessä olla asioita, joihin ei verovaroja haluaisi kohdentaa.

Vuodessakin luulisi saavan valmista jos kumpikin vähän yrittäis terapeutti ja asiakas, mutta kummallekin sopii hyvin veronmaksajien kupppaaminen.

Vierailija
6/11 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä kaikkein eniten kyseenalaistaisin  tätä toimintatapaa näin veronmaksajan näkökulmasta. Terapeutti lypsää lisää rahaa. Sinä käyt tuetusti terapiassa yrittämättä itse edistää toipumista. Sinä haluat lypsää lisää veronmaksajilta. Kukaan ei kehity eikä parane. Mikä järki? Ihan samat pohdinnat voisit käydä oman pääsi sisällä, jos vähän edes haluaisit.

Miksi psykoterapeutin työ olisi rahan lisää lypsämistä jotenkin toisin kuin muut työt, joista koko ajan tietenkin maksetaan palkkaa? Et kai ole aloittaja, jos ajattelet, että ihminen voisi vain itsekseen ratkaista kaikki ongelmansa. Taitaa olla tuntematon aihepiiri sinulle - kyllä taitaisi jokaisen mielessä olla asioita, joihin ei verovaroja haluaisi kohdentaa.

Vuodessakin luulisi saavan valmista jos kumpikin vähän yrittäis terapeutti ja asiakas, mutta kummallekin sopii hyvin veronmaksajien kupppaaminen.

Osa käy vain vuoden, osa lyhytpsykoterapiassa 10-20 kertaa. On varmaankin niin, että ns. pitkiä psykoterapioita erityisesti vanhemmilla potilailla (siis ainakin keski-ikäisillä) joudutaankin tulevaisuudessa tarkastelemaan tiukemmin sekä resurssien että myös oleellisimman eli toipumisen kannalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/11 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit halutessasi tuoda tämän asian rohkeasti seuraavaan tapaamiseen. Voit sanoa vaikka näin: "Tuntuu, että en saa tarpeeksi vastakaikua ja mietin, miksi me edetään näin varovaisesti. " Hyvä terapeutti ottaa sen työaineeksi eikä puolustaudu tai syyllistä.

Voit ihan hyvin jatkaa terapiaa Kelan tuella vielä toisen vuoden, jos uskot siihen edelleen. Mutta jos fiilis pysyy tukalana ja apu tuntuu edelleen ristiriitaiselta, terapeutin vaihtaminen on täysin ok. Ei se ole epäonnistumista, vaan sitä, että uskallat kuunnella omaa tarvetta. Sinulla on oikeus sellaiseen työhön, joka oikeasti toimii sinulle.

Huonoon terapiasuhteeseen voi jäädä helposti kiinni, erityisesti kun siinä on jo pitkään panostanut.

Vierailija
8/11 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kävin ensin semmoisella sairaanhoitajataustaisella terapeutilla alle vuoden. Hän oli siis laillistettu psykoterapeutti kyllä. En kokenut niin kauheasti hyötyä. Ehkä johtuen siitä, ettei hän noudattanut mitään selkeää suuntausta tai metodologiaa, vaan oli enemmän semmoinen kuuntelija ja toki keskustelikin, mutta siinä taustalla ei tuntunut olevan mitään sen ihmeempää teoriaa kuin että puhuminen itsessään ja tunteiden kohtaaminen parantaisi. Se ei mulla ainakaan siinä ajassa toiminut.

No, sitten löysin netistä psykiatritaustaisen terapeutin, joka käyttää IFS (Internal Family System)-terapiasysteemiä. Olin lukenut siitä, ja minusta se kuvasi hyvin sisäistä maailmaani, koska mulla juuri oli sisäisesti eri puolia, jotka veti eri suuntiin. Tämä terapeutti asui Tampereella ja minä Helsingissä, mutta onneksi onnistui etänä videoyhteydellä. Tästä terapiasta aloin saada apua melkein heti. Heti lähdettään kartoittamaan niitä mun mielen puolia ja ristiriitaisia haluja ja motiiveja, ja rakentamaan dialogia niiden välille. Vahvistamaan minua Puheenjohtajana, joka tiedostan niiden kaikkien puolten äänet, mutta joka pitän puheenjohtajan nuijan omissa käsissäni, enkä päästä ruoriin milloin nautinnonhaluista Bilehilettä, milloin ankaraa Kriitikkoa, milloin Marttyyriä. Tein tätä osien tunnistamistyötä paljon myös vapaa-ajallani, kirjasin joka ilta mietteitä muistiinpanoihin, että mitkä osat olleet hallitsevia jne. Sitten keskusteltiin terapiassa näistä. Käytännössä puolessa vuodessa olin päässyt pahimmista ongelmistani, joita oli syömisen hallinnan ongelmat sekä töissä ongelmia aiheuttava prokrastinaatio.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/11 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No psykoterapiassa täytyy itse tehdä se psyykkinen työ. Se terapeutti on ikään kuin peili, joka auttaa sinua analysoimaan traumojasi ja tulemaan tietoiseksi niistä. 

Vierailija
10/11 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun aikoinaan  kävin terapiassa niin vaihdoin 3 kertaa, kun en saanut tuntumaa asioiden etenemisestä  enkä mitään edes pinitäkään neuvoa. Viimein löytyi terapeutti jonka kanssa  yhteinen sävel ja asioiden sisältäminen ja luottamus.     Tyhjään menee jos käy vaan yksipuolisesti  seinille puhumassa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/11 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harva pystyy terapeutille kokonaan avautumaan, jos on tarpeeksi pahaa kokenut. Ihan sama onko lääkkeillä tai ilman. Ja jos viimein pystyy jollekin kertomaan niin ei uskota. 

 

Naisilla tavallinen terapian tarve on  väkivaltakokemus (53 % Suomen naisista on kokenut väkivaltaa) Joko yksittäisen tapahtuman tai monta vuotta kestänyttä lähisuhdeväkivaltaa, mikä tuottaa laajat vahingot. 

 

Otetaan vaikka Malmin tapaus. Ratkaisua on avattu pienesti uutisissa. 

 

3 miestä ja 17-vuotias. Todisteita löytyi varmasti tytöstä. Mustelmia, naarmuja irronneita hiustukkoja jne. eritteistä puhumattakaan. Ymmärrän, jos ei ns näyttöä löydy nimenomaisesta kiellosta ja on sana sanaa vastaan, mutta todisteita jää uhriin ja vaikka näyttöä ei löytynyisi raiskauksesta, niin pahoinpitelystä oli pakko löytyä. Videoita oli nauhoitettu ja kenties jaeltu. Mustelmat nousevat, ellei heti, niin päivän päästä. Uskooko joku, että tyttö halusi joukkopahoinpitelyn? 

 

Tytön petti alkoholin liiallinen nauttiminen, 

Kaverit, jotka eivät jääneet tytön tueksi sairaalaan, tyttöjä saalistavat miehet, vartija, joka ei estänyt/keskeyttänyt tapahtumaa, lääkäri, joka ei lähettänyt heti kertomuksen kuultuaan raiskauskeskukseen,  juristi, joka ei joko ajanut syytettä myös pahoinpitelystä tai ei saanut näytetyksi syy-yhteyttä lääkärin puutteellisista toimista ja/tai valokuvien puuttumisen vuoksi tai puutteellisen tutkinnan vuoksi, julkisella paikalla tapahtuneesta pahoinpitelyn ja aktin luvattomasta videoinnista ja kenties sen levittämisestä, julkisella paikalla tapahtuneesta aktista nuoren kanssa, joka ei voinut ilmaista tahtoaan humalatilan vuoksi. Syyttäjä, joka ei palauttanut asiaa takaisin tutkintaan. Tuomari (-t) , joka lätkäisivät miesten oikeudenkäyntikulut uhrin maksettavaksi, (asian laatuun nähden ne olisi votu lätkäistä myös miehille, koska kyseessä yleisellä paikalla tehty moitittava teko, vaikka tuomiota ei tulisi) Raiskaus sisältää yleensä monia rangaistavia tekoja ja niistä jokaisesta on uskallettava tehdä perusteltu vaatimus ja se pyydetään käsiteltäväksi yhdessä ja samassa istunnossa. Ellei vaadita, ei voida tuomita. 

 

Jos minä olisin 1.5 - 2 promillen humalassa olisin likipitäen tajuton. Entä hento tyttö? Kovassa humalassa ihminen ei pysty suojelemaan itseään eikä muodostamaan tahtoa mistään. Tämä on fakta. Ja ihan sama miltä näyttää, jos istumaan pystyy. 

 

Mietin ensin, että onko tämä uutinen joku tekoälyn uutisankka vai miten voi ns kaikki lenkit ketjussa pettää yhden illan/yön sekä jutun käsittelyn aikana?

 

Kovilta tuntuvia sanoja, mutta mitä tahdon sanoa tällä: pitäkää huolta itsestänne ja kaikista lähimmäisistänne, ettei terapiaa tarvita. 

 

Älkää jättäkö myrkytystilassa olevaa tyttöä/naista yksin. 

 

Auttakaa lähimmäisiänne, niissä tehtävissä, joihin teidät on asetettu. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kolme