Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muodostatko kuvasi Suomesta ja itsestäsi politiikan kautta?

Vierailija
12.05.2026 |

Media on täynnä puoluepolitiikkaa aivan jokainen päivä. Yksi puolue lupaa tekevänsä yhtä ja toinen protestoi. Huomenna osat vaihtuvat. Siinä samassa eduskunnan koulutstaso on romahtanut, kuten Suomen taso vähän kaikessa.

Kommentit (20)

1/20 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiätenkää! Ei liity mun elämään mitenkää 😎

Vierailija
2/20 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kansat saisivat demokratian takaisin puolueilta, joiden kautta kukaan ei jäsennä maailmaa tai edes Suomea?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan ajatellut noin syvällisesti. M66

Vierailija
4/20 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole erityisen poliittinen, toki minullakin on omat näkemykset ja perusarvot. Kyllä mun peruskäsitys itseäni ympäröivästä yhteisöstä päivittäisellä tasolla tulee ihmisistä, joita kohtaan. 

Ne ihmiset eivät tietenkään edusta koko yhteiskuntaa, sillä kaikkien meidän sosiaalinen verkosto on rajoittunut ja sen ulkopuolella on paljon ihmisiä, jotka ajattelevat ihan eri tavalla ja joiden elämä on hyvin erilaista. Lehtiartikkelit, TV:n ajankohtais- ja keskusteluohjelmat ovat sitten keskeisessä roolissa raottaessaan hieman ovea siihen osaan yhteiskunnasta, johon itse en kuulu tai jota en kohtaa omassa arjessani.

Poliitikot ja politiikka ovat yksi osa palapelia, mutta toisaalta kun katsoo pelkästään eduskunnassa istuvien 200 kansanedustajan edustamien arvojen ja ajattelutavan kirjoa, niin voi helposti päätellä, että sama pätee koko Suomeen. Eli ei ole olemassa yhtä simppeliä kuvaa ja kuvausta, joka kattaa koko yhteiskuntamme 

Vierailija
5/20 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edessä on vaalit, joihin me tavalliset suomalaiset emme voi osallistua, muuta kuin puolueiden kautta. Jos emme jäsennä maailmaa puoluepolitiikan keinoin, miten meidän näkemyksemme saisi Arkadianmäelle?

Suomen vaalijärjestelmä on auttamattomasti vanhentunut. Se varmistaa harvainvallan ehdokasasettelun kautta. Keksiikö joku meistä, miten eduskuntaan saisi vähän järkeä ja enemmistön edustajia?

Vierailija
6/20 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko järjestelmä olla kaksijakoinen, jossa puolet eduskunnasta täytettäisiin nykymenetelmällä ja toinen suorilla vaaleilla alueittain, jossa eniten ääniä saanut nousisi kansanedustajaksi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/20 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvipuistohullu kirjoitti:

En tiätenkää! Ei liity mun elämään mitenkää 😎

Henkinen ikä n 7vee?

Vierailija
8/20 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edessä on vaalit, joihin me tavalliset suomalaiset emme voi osallistua, muuta kuin puolueiden kautta. Jos emme jäsennä maailmaa puoluepolitiikan keinoin, miten meidän näkemyksemme saisi Arkadianmäelle?

Suomen vaalijärjestelmä on auttamattomasti vanhentunut. Se varmistaa harvainvallan ehdokasasettelun kautta. Keksiikö joku meistä, miten eduskuntaan saisi vähän järkeä ja enemmistön edustajia?

Suosikaamme siis pyccälän diktatuuria!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/20 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en. On kuitenkin todella masentavaa katsoa, kun Suomen demokratiaa pala palalta puretaan ihan tahallisesti tämän hallituksen toimesta. 

Jatkuva valehtelu jostain talouskasvusta vie uskottavuutta koko politikalta. En todellakaan usko, että tämä hallitus haluaa hyvää Suomelle tai Suomen kansalla. 

Kyvyttömiä tunnustamaan tosi asioita, kuten sitä, että Suomi voi tällä hetkellä todella huonosti. Omassa lähipiirissä osa voi todella huonosti ja osa vaan jatkaa golffaamista ja toisten ihmisten halveksumista. Meno todella kahtiajakautunutta. 

En enää koe tätä maata omakseni. 

Vierailija
10/20 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edessä on vaalit, joihin me tavalliset suomalaiset emme voi osallistua, muuta kuin puolueiden kautta. Jos emme jäsennä maailmaa puoluepolitiikan keinoin, miten meidän näkemyksemme saisi Arkadianmäelle?

Suomen vaalijärjestelmä on auttamattomasti vanhentunut. Se varmistaa harvainvallan ehdokasasettelun kautta. Keksiikö joku meistä, miten eduskuntaan saisi vähän järkeä ja enemmistön edustajia?

Suosikaamme siis pyccälän diktatuuria!

Ovatko vaihtoehdot rajattu puoluevaltaan tai pyccälän diktatuuriin? Mitä, jos kehittäisimme tässä aivan oman järjestelmän Suomen eduskuntavaaleihin?

Kun eduskunta on valittu ja kustannusten karsinta on edessä, tuleeko uuden eduskunnan puntaroida nykyisen kunnallishallinon, hyvinvointialuehallinnon ja maakuntahallinnon tarpeellisuuta ja laajuutta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/20 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en. On kuitenkin todella masentavaa katsoa, kun Suomen demokratiaa pala palalta puretaan ihan tahallisesti tämän hallituksen toimesta. 

Jatkuva valehtelu jostain talouskasvusta vie uskottavuutta koko politikalta. En todellakaan usko, että tämä hallitus haluaa hyvää Suomelle tai Suomen kansalla. 

Kyvyttömiä tunnustamaan tosi asioita, kuten sitä, että Suomi voi tällä hetkellä todella huonosti. Omassa lähipiirissä osa voi todella huonosti ja osa vaan jatkaa golffaamista ja toisten ihmisten halveksumista. Meno todella kahtiajakautunutta. 

En enää koe tätä maata omakseni. 

Miten tämän maan saisi jälleen meidän, kansalaisten, haltuun?

12/20 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvipuistohullu kirjoitti:

En tiätenkää! Ei liity mun elämään mitenkää 😎

Henkinen ikä n 7vee?

15 🤩

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/20 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muodostan kuvani suomesta ja suomalaisista katsomalla median ja somen poliittista valehtelua ja hokemista joka täyttää joka palstan aamusta iltaan. Tämän perusteella vaikuttaa siltä ettei suomella ole mitään toivoa kun kansa on liian tyhmää ajattelemaan yhtään mitään. Uskotaan vaan sitä joka hokee sitkeimmin ja eniten, viis faktoista.

Ei ihme että venäjä menestyy joka puolella kun noilla on valmis koneisto hokemaan tarvittavia asioita joka puolella länsimaita somessa ja kontaktit medioihin ja poliitikkoihin viestintätoimistojen kautta. 

Vierailija
14/20 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en. On kuitenkin todella masentavaa katsoa, kun Suomen demokratiaa pala palalta puretaan ihan tahallisesti tämän hallituksen toimesta. 

Jatkuva valehtelu jostain talouskasvusta vie uskottavuutta koko politikalta. En todellakaan usko, että tämä hallitus haluaa hyvää Suomelle tai Suomen kansalla. 

Kyvyttömiä tunnustamaan tosi asioita, kuten sitä, että Suomi voi tällä hetkellä todella huonosti. Omassa lähipiirissä osa voi todella huonosti ja osa vaan jatkaa golffaamista ja toisten ihmisten halveksumista. Meno todella kahtiajakautunutta. 

En enää koe tätä maata omakseni. 

"tämän hallituksen...

joo ei punaspämmijä, suksi muualle valehtelemaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/20 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en. On kuitenkin todella masentavaa katsoa, kun Suomen demokratiaa pala palalta puretaan ihan tahallisesti tämän hallituksen toimesta. 

Jatkuva valehtelu jostain talouskasvusta vie uskottavuutta koko politikalta. En todellakaan usko, että tämä hallitus haluaa hyvää Suomelle tai Suomen kansalla. 

Kyvyttömiä tunnustamaan tosi asioita, kuten sitä, että Suomi voi tällä hetkellä todella huonosti. Omassa lähipiirissä osa voi todella huonosti ja osa vaan jatkaa golffaamista ja toisten ihmisten halveksumista. Meno todella kahtiajakautunutta. 

En enää koe tätä maata omakseni. 

Miten tämän maan saisi jälleen meidän, kansalaisten, haltuun?

Äänestämällä nämä valehtelijat ulos. 

On aivan käsittämätöntä, että persut ja kokoomus ovat ottaneet mallia valehtelusta Trumpilta ja kuvittelevat, että se toimii Suomessa. 

Ei meidän ole pakko apinoida jotain narsistidementikkoa täällä Suomessa. Valehtelu ja suoranainen korruptio pitää saada loppumaan. 

Tämän maan ovat rakentaneet sotien jälkeinen sukupolvi ja nyt sen työn hedelmät annetaan ilmaiseksi suuryrityksille ja rikkaille. Ei tässä maassa ole maksettu veroja vuosikymmeniä siksi, että kokoomus voi jakaa sen nyt yrityksille ja kavereille. 

Vierailija
16/20 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Politiikka on teatteria. Hyvin pitkään 2000-luvulla oli ihan sama mitä äänesti koska politiikka oli joka tapauksessa samaa. Nyt viime vuosina on onneksi alkanut tulla vähän eroja mutta edelleen valta on muualla kuin äänestetyillä johtajilla.

17/20 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En.  Mulle Suomi on ensisijaisesti tämä maa eikä valtio.  Siis järvet,  metsät jne eikä Arkadianmäellä tai eri valtuustoissa istuvat poliitikot. Itse olen sielultani suomalainen jo ajalta,  jolloin ei oltu vielä itsenäinen valtiokaan. Isovanhempani olivat jo aikuisia,  kun Suomi itsenäistyi.  Eivät he sen paremmin kuin omat vanhempansakaan koskaan itseään venäläisiksi mieltäneet. Tuskin esivanhempansakaan aikoinaan ruotsalaisiksi. 

Vierailija
18/20 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon on olemassa Ap. helppo ratkaisu. Pistä TV kiinni samoin radio äläkä missään nimessä lue lehtiä tai netistä uutisia. Näillä keinoilla pystyt välttymään kaikilta mahdollisilta politiikkaan liittyviltä jutuilta. 

Noin ainakin itse toimin ja elämä on paljon mukavampaa, kun ei jokaikisen vaahtopäät kanssa tarvitse tapella tai jauhaa politiikasta. Sama koskee uskonnoista keskustelua.

Vierailija
19/20 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en. On kuitenkin todella masentavaa katsoa, kun Suomen demokratiaa pala palalta puretaan ihan tahallisesti tämän hallituksen toimesta. 

Jatkuva valehtelu jostain talouskasvusta vie uskottavuutta koko politikalta. En todellakaan usko, että tämä hallitus haluaa hyvää Suomelle tai Suomen kansalla. 

Kyvyttömiä tunnustamaan tosi asioita, kuten sitä, että Suomi voi tällä hetkellä todella huonosti. Omassa lähipiirissä osa voi todella huonosti ja osa vaan jatkaa golffaamista ja toisten ihmisten halveksumista. Meno todella kahtiajakautunutta. 

En enää koe tätä maata omakseni. 

Miten tämän maan saisi jälleen meidän, kansalaisten, haltuun?

Äänestämällä nämä valehtelijat ulos. 

On aivan käsittämätöntä, että persut ja kokoomus ovat ottaneet mallia valehtelusta Trumpilta ja kuvittelevat, että se toimii Suomessa. 

Ei meidän ole pakko apinoida jotain narsistidementikkoa täällä Suomessa. Valehtelu ja suoranainen korruptio pitää saada loppumaan. 

Tämän maan ovat rakentaneet sotien jälkeinen sukupolvi ja nyt sen työn hedelmät annetaan ilmaiseksi suuryrityksille ja rikkaille. Ei tässä maassa ole maksettu veroja vuosikymmeniä siksi, että kokoomus voi jakaa sen nyt yrityksille ja kavereille. 

Miten äänestät valehtelijat ulos, kun he ovat ne jotka asettavat kaikki ehdokkaat eduskuntavaaleihin? Tähän tarvitaan tukevampi remontti, sillä yli sata vuotta äänestämistä on ajanut Suomen kulminaatiopisteen yli, minkä jälkeen maalla ei ole ollut kuin alamäkeä. Kyseinen alamäki alkoi jo viime vuosituhannen lopussa.

Vierailija
20/20 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuohon on olemassa Ap. helppo ratkaisu. Pistä TV kiinni samoin radio äläkä missään nimessä lue lehtiä tai netistä uutisia. Näillä keinoilla pystyt välttymään kaikilta mahdollisilta politiikkaan liittyviltä jutuilta. 

Noin ainakin itse toimin ja elämä on paljon mukavampaa, kun ei jokaikisen vaahtopäät kanssa tarvitse tapella tai jauhaa politiikasta. Sama koskee uskonnoista keskustelua.

Tein hetken aikaa niin itsekin ja se oli kieltämättä huolettomampaa. Yleisten uutisten kulutus on kohdaltani laskenut dramaattisesti, mikä johtuu niiden sisällöstä. Vaikka on mukavaa, puoluepolitiikka on se joka tekee päätökset eduskunnassa ja vaikuttaa elämään, tahtoi tai ei. Eduskunta ja kolmijakoinen valta on hyvä ajatus, jota toteutetaan Suomessa todella huonosti.

Puoluepolitiikka toimii huonosti, sillä yksikään puolue ei ole aikoihin edustanut mitään, lukuun ottamatta halua mahdollisimman suureen edustajamäärään. Valtaa hamutessaan puolueet pyrkivät löytämään ehdokkaita listoilleen, josta löytyy kaikille vähintään yksi, joka puhuttelee äänen verran.

Mielestäni demokratia pitää saada suoremmaksi kansanvaaliksi. Presidentinvaalit ovat hyvä alku. Ehdokkaat sanoutuvat irti puoluepolitiikasta, jotta heillä olisi menestymisen mahdollisuus. Miten saadaan muut vaalit samanlaisiksi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kahdeksan