Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

ByPias myi 4,5 euron huivia 60 eurolla

Vierailija
24.03.2026 |

https://yle.fi/a/74-20216431

 

Yle selvitti, että vaatebrändi Bypias on tilannut vaatteita kiinalaisesta pikamuodin tukusta Italiassa.

 

Yle löysi Praton tukusta huivin 4,50 eurolla. Bypias on myynyt samaa huivia 60 eurolla.

 

Bypiasin perustaja Pia Erlund myöntää ostaneensa pienen erän asusteita Praton kiinalaistukusta, mutta yhteistyö kyseisen toimijan kanssa on päättynyt.

 

Prato on pikamuodin keskus, jonka tehtaita on yhdistetty työntekijöiden hyväksikäyttöön.

 

- -

 

Erlund kommentoi, että mikäli huivia on markkinoitu Bohemiana-malliston alla, kyse on inhimillisestä virheestä, eikä yrityksen järjestelmällisestä toimintatavasta.

Kommentit (271)

Vierailija
261/271 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jossain vaiheessa markkinatalous korvautui scämmitaloudella. En ole varma missä kohtaa se tapahtui, mutta ei tässä kohta uskalla enää ostaa kuin perunoita, ja niidenkin kanssa pitää olla tarkkana.

Vaatealalla se tapahtui siinä 90-luvun alussa kun keksittiin keino massatuottaa huonolaatuista sontaa ja "ohjelmoimaan" se hajoamaan käsiin lyhyen käytön jälkeen, jotta ihmisten olisi pakko ostaa uutta useammin, käyttäen enemmän rahaa kuin siihen yhteen kestävään.

Vierailija
262/271 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jossain vaiheessa markkinatalous korvautui scämmitaloudella. En ole varma missä kohtaa se tapahtui, mutta ei tässä kohta uskalla enää ostaa kuin perunoita, ja niidenkin kanssa pitää olla tarkkana.

Vaatealalla se tapahtui siinä 90-luvun alussa kun keksittiin keino massatuottaa huonolaatuista sontaa ja "ohjelmoimaan" se hajoamaan käsiin lyhyen käytön jälkeen, jotta ihmisten olisi pakko ostaa uutta useammin, käyttäen enemmän rahaa kuin siihen yhteen kestävään.

Toinen huonontuminen tapahtui 2010-luvulla, kun kierrätyskuidut alkoivat yleistyä ja puuvillavaatteisiin alettiin sotkea elastaania, joka ei kestä kulutusta ja pesua samalla tavalla kuin 100% puuvilla. Tämä ei koske pelkästään hikipajatuotteita vaan myös laadukkaampia merkkivaatteita. Tuoteselostetta kun lukee niin keinokuidut jyllää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/271 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iltalehti on hankkinut tietopyynnöllä KKV:lta aineistoa ByPiasin vuosien 2023-2026 toimintaa koskien. Kannattaisi pyytää vielä aiemmiltakin vuosilta, kohuhan nousi jo Kalastajan vaimon blogikirjoituksesta vuosia aiemmin.

Minkälaista viestintää siellä on ollut? Eikö KKV silloin tehnyt mitään? 

Tuo on mielenkiintoinen homma, koko KKV sekä kuluttajariitalautakunta, varsinkin jälkimmäinen, sillä siellä on nykyään elinkeinoelämällä vahva ja osaava lakiedustus. Kuluttajariitalautakunta voi jopa hankaloittaa sitä, että kuluttaja saa oikeutta eikä se välttämättä tulkitse lakia oikein, vaan elinkeinoelämän etu edellä. 

Vierailija
264/271 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku ihmettelee nykypäivänä näitä Suomessa vapaasti mellastavia yrityksiä, jotka talloo kuluttajien oikeuksien sekä lain päälle, niin touhulle voi olla hyväksyntä sekä vihreä valo kuluttajariitalautakunnalta. Eli homma saa jatkua eikä siihen kukaan puutu. 

Vierailija
265/271 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa sille että kuluttajat itse ovat puuttuneet toimintaan. Ostamatta jättäminen on kannanotto yrityskulttuuria kohtaan.

Suomalainen aikuinen nainen on oikeudenmukainen ja solidaarinen. Pellavat jää kauppaan, se on suora ja selvä viesti yrittäjälle. 

Vierailija
266/271 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko olisi syksyllä konkka? Tämä kesähän on varmaan aika ratkaiseva tulevaisuuden kannalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
267/271 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkö tämä pulju on pystyssä?

Vierailija
268/271 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut Hanko partyt oli alkukesästä. Liiketila humisi tyhjyyttään. Pari surevaa omaista /tuttavaa söi kakkua ja joi skumppaa.  Asiakkaat loistivat poissaolollaan.


No, Hangossa maineen palauttaminen vie varmasti pidempään kun muualla Suomessa. Hanko on niin tiivis niemenkärki ja alueen yrittäjät tekevät hurjasti rehellistä raakaa työtä säilyttääkseen kaupungin elävänä läpi vuoden joten puolitotuuksia viljelevät vapaamatkustajat eivät koskaan ole ollut arvossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
269/271 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni yrittäjänä mietityttää mitä myyvät talvikaudella kun valikoima käsittääkseni koostuu pääosin ns. kevyemmästä kesäpukeutumisesta. En tosin tiedä kun en ole koskaan asioinut paikassa. Mutta ehkä tekevät tilin sesonkikuukausina, onhan niitä paljonkin toimialoja joilla puolessa vuodessa tehdään koko vuoden tulos.

Vierailija
270/271 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut Hanko partyt oli alkukesästä. Liiketila humisi tyhjyyttään. Pari surevaa omaista /tuttavaa söi kakkua ja joi skumppaa.  Asiakkaat loistivat poissaolollaan.


No, Hangossa maineen palauttaminen vie varmasti pidempään kun muualla Suomessa. Hanko on niin tiivis niemenkärki ja alueen yrittäjät tekevät hurjasti rehellistä raakaa työtä säilyttääkseen kaupungin elävänä läpi vuoden joten puolitotuuksia viljelevät vapaamatkustajat eivät koskaan ole ollut arvossa.

Mistä tiedät? Jos olit itsekin niin ihmettelen kommenttiasi , ei kai kukaan mene vaan uteliaisuuttaan kyttäämään? Toinen vaihtoehto legendaarinen kuulin tutulta kommentti :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
271/271 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläköhän Hanko White Party järkätään, siellä jossain rannalla.