litiumakkut ei tunnu häiritsevän ihmisiä yhtään
Vanhoja taskulappuja, puhelimia, akkutyökaluja... niitä unohdetaan kaapeihin ja laatikoihin. Litiumakku vaatii virranhallinnan jotta se ei purkaannu hallitsemattomasti. Suomalaiset kodit oikeasti täyttyvät aikapommeista, joko virranhallinta elektroniika pettää tai akku itsessään menee oikosulkuun ja kuinka mahtavan tulipalon niillä saa aikaiseksi. Paloa ei voi estää edes happea syrjäyttämällä, heti kun happea tulee edes vähän lisää palo alkaa udelleen.
Kommentit (21)
Ap, mua häiritsee! 🙋
Sen takia olen siivonnut niitä pois laatikoista ja kaapeista ja vienyt kierrätykseen ja vaihtanut akkulaitteita joko verkkovirralla, tai paristoilla toimiviin. Nyt on enää muutamia akkulaitteita ja toivon että ne pysyy käytössä vielä vuosia.
Suhteessa akkujen määrään niitä syttyy todella vähän. Järki käteen ap.
No paljos niitä tyhjiä akkuja sitten syttyy vuositasolla, jos tää on hirveä ongelma.
Ehkä tilaamasi temupaskat syttyvät.
Tarkistakaa laitteenne! Kaappi auki.
Autolla ja mopollakin ajetaan, vaikka henki saattaa lähteä.
Vierailija kirjoitti:
Ap, mua häiritsee! 🙋
Sen takia olen siivonnut niitä pois laatikoista ja kaapeista ja vienyt kierrätykseen ja vaihtanut akkulaitteita joko verkkovirralla, tai paristoilla toimiviin. Nyt on enää muutamia akkulaitteita ja toivon että ne pysyy käytössä vielä vuosia.
Lienet fiksu ja älykäs poikkeus enemmistössä.
Litium- akun katodi toimii hapettimena palotilanteessa. Siksipä esimerkiksi täyteenladattu sähköauton akku palaa jonkin aikaa veteen upotettunakin.
Olisin erityisesti huolestunut, mitä tapahtuu ja tulee tapahtumaan vanhoille sähköautoille ja niiden akuille.
Vierailija kirjoitti:
Suhteessa akkujen määrään niitä syttyy todella vähän. Järki käteen ap.
Niin odotellessa kun niitä syttyy kohta ja todella paljon. Ensimmäisen sukupolven akkuja on kuinka paljon kerrostaloissa jemmattuna tai halpoja kiinalaisia?
Vierailija kirjoitti:
Litium- akun katodi toimii hapettimena palotilanteessa. Siksipä esimerkiksi täyteenladattu sähköauton akku palaa jonkin aikaa veteen upotettunakin.
Olisin erityisesti huolestunut, mitä tapahtuu ja tulee tapahtumaan vanhoille sähköautoille ja niiden akuille.
jep ja mitä tulee tapahtumaan vanhalle henkilölle joka on ajanut vuosia sähköautolla että minkä pään syövän ovat löytäneet ja kuinka monelta
Vierailija kirjoitti:
Autolla ja mopollakin ajetaan, vaikka henki saattaa lähteä.
Pitääkö toisen hengen lähteä jos toinen on paska kuljettaja? Suomen surkeinkuski ohjelma varmaan kertoo että toisille ei ajokorttia tule myöntää. Pitäisikö kortin myöntäjällä olla osa vastuu kuolemasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Litium- akun katodi toimii hapettimena palotilanteessa. Siksipä esimerkiksi täyteenladattu sähköauton akku palaa jonkin aikaa veteen upotettunakin.
Olisin erityisesti huolestunut, mitä tapahtuu ja tulee tapahtumaan vanhoille sähköautoille ja niiden akuille.
jep ja mitä tulee tapahtumaan vanhalle henkilölle joka on ajanut vuosia sähköautolla että minkä pään syövän ovat löytäneet ja kuinka monelta
Autovalmistajat kyllä myontävät akuston aiheuttaman magneettikentän, mutta vähättättelevät sen merkitystä. Toisaalta varoitetaan lataamasta olemasta latauskaaplelin vieressä jos henkilöllä on sydämentahdistin.
Saatta se ottaa kierroksia tai sitten ei ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Litium- akun katodi toimii hapettimena palotilanteessa. Siksipä esimerkiksi täyteenladattu sähköauton akku palaa jonkin aikaa veteen upotettunakin.
Olisin erityisesti huolestunut, mitä tapahtuu ja tulee tapahtumaan vanhoille sähköautoille ja niiden akuille.
Sama koskee kaikkia litium akkuja? "Jokin aikaa" on aika vähättelevä lausunto? Energian määrä on vakio, sen vapautumisella taas on hurjia eroja.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä tilaamasi temupaskat syttyvät.
Mikä estää sitä ei "temupaskaa" syttymästä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä tilaamasi temupaskat syttyvät.
Mikä estää sitä ei "temupaskaa" syttymästä?
Osassa akuista, ainakin niissä kalliimmissa, voi olla sisäänrakennettuna ylikuumenemissuoja ja kaikenlaisia muitakin vikavirtasuojia. Nämä on sitten hintavia akkuja ja sellaisia ei Temusta saa. Toki Temussa tuotekuvaukseen voidaan laittaa ihan mitä vaan, feikkejä CE merkintöjä jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Litium- akun katodi toimii hapettimena palotilanteessa. Siksipä esimerkiksi täyteenladattu sähköauton akku palaa jonkin aikaa veteen upotettunakin.
Olisin erityisesti huolestunut, mitä tapahtuu ja tulee tapahtumaan vanhoille sähköautoille ja niiden akuille.
jep ja mitä tulee tapahtumaan vanhalle henkilölle joka on ajanut vuosia sähköautolla että minkä pään syövän ovat löytäneet ja kuinka monelta
Autovalmistajat kyllä myontävät akuston aiheuttaman magneettikentän, mutta vähättättelevät sen merkitystä. Toisaalta varoitetaan lataamasta olemasta latauskaaplelin vieressä jos henkilöllä on sydämentahdistin.
Saatta se ottaa kierroksia tai sitten ei ollenkaan.
Joku kymmenen vuotta sitten volvo joutui vetämään takakontista akulta tulevan kaapelin auton ulkopuolella magneettikentän vuoksi. Asiasta tuli kohu ja takaisinkutsu korjaukseen. Kyseessä siis peruspolttis ja 12v akulta tuleva kaapeli.
Litium akut ei oikein pala kuin hyvässä latingissa. Tyhjässä litium akussa ei ole juurikaan riskiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä tilaamasi temupaskat syttyvät.
Mikä estää sitä ei "temupaskaa" syttymästä?
Osassa akuista, ainakin niissä kalliimmissa, voi olla sisäänrakennettuna ylikuumenemissuoja ja kaikenlaisia muitakin vikavirtasuojia. Nämä on sitten hintavia akkuja ja sellaisia ei Temusta saa. Toki Temussa tuotekuvaukseen voidaan laittaa ihan mitä vaan, feikkejä CE merkintöjä jne.
Niin litiumakku tarvitsee virranhallinnan ja se voi pettää vain halvoissa laitteissa? Otsalampussa puhutaan todella pienistä komponenteistä ja samoin puhelimissa. Siinä se aikapommi odottaa, ei mersu jätä ikinä omistajaa tienpäälle?
Vierailija kirjoitti:
No paljos niitä tyhjiä akkuja sitten syttyy vuositasolla, jos tää on hirveä ongelma.
Montako niitä pitää syttyä ja ihmisiä kuolla, että asia otetaan vakavasti?
Eikös oo hyvä ettei häiritse?