Ekaluokkalaisten koulu"menestykestä"
Ihan yleisesti ottaen, miten teidän lapsenne ekaluokalla "pärjäsi" koulussa, siis minkälaisen todistuksen sai, kokeiden arvioinnit jne?
Kysyn siksi, kun jostain syystä mulla on ollut olettamus/luulo, että ekaluokalla suurin osa lapsista (poislukien erityislapset joilla oppimista vaikeuttavia asioita) pärjää hyvin, ja varsinaiset erot osaamisessa ja lahjakkuudessa tulevat vasta ehkä tokaluokan loppupuolesta alkaen?
Ja ihan oikeasti yllätyin kun kavereideni ekaluokkalaissa lapsilla oli hyvin erilaista arviota todistukssa.
Kommentit (11)
ole mitään kokeita ollut ekalla. Vasta kolmannella luokalla on meillä kokeita. Hki
Ekalla luokalla todistuksissa kaikki A ja sanalliset arviot kevään todistuksessa kaikki erinomaisia. Lapsen luokalla oli jo ekalla luokalla selviä eroja lasten kesken.
Mutta en tiedä miten muilla heidän luokallaan.
Odotin toki hyvää todistusta koska kaikki kokeet olivat lähes virheettömiä ja poika on hirveän tunnollinen. Mutta en kuitenkaan täydellistä.
ekalla. Todistus keskinkertainen.
Nyt on nelosella ja koulu menee tosi hyvin ja viimesimmät todistukset erittäin hyviä.
En oikein osaa sanoa miksi koulumenestys on mennyt koko ajan ylöspäin.
Mutta näinkin voi siis mennä.
Ekalla suurin osa rasteista oli siinä parhaassa kohdassa ja kaksi oli siinä sitä seuraavassa,en nyt edes muista mitä ne neljä rastikohtaa oli nimeltään?
No kuitenkin,huolellisuus oli siinä toisessa,koska kirjoja unohtui 3-4 krt vuoden aikana kouluun.
Ja toinen mikä oli siinä oli äidinkieli,poika oppi lukemaan vasta joululoman jälkeen. Ja se oli vähän takeltelevaa kyllä ihan kevääseen saakka.
Nyt jo lukee todella todella nopeaa ja hyvin :)
Ekalla luokalla todistuksissa kaikki A ja sanalliset arviot kevään todistuksessa kaikki erinomaisia. Lapsen luokalla oli jo ekalla luokalla selviä eroja lasten kesken.
a on varmastikin tuon koulun paras merkintä todistuksessa
Joku oppii hitaasti lukemaan, joten joulutodistuksessa ei silloin ainakaan mahda olla äidinkielessä ihan paras arviointi. Toisella on vaikeuksia keskittymisessä. Kyllä se vaikuttaa todistukseen. Kolmas laskee nopeasti, mutta saa siinä vauhdissaan myös paljon vääriä vastauksia. Neljäs ei opi kirjoittamaan kirjaimia vielä niin, että ne pysyisivät viivojen välissä. Viides osaa jo kouluun mennessä lukea ja kirjoittaa, ja edistyy koulussa noissa asioissa vieläkin taitavammaksi. Kuudes tekee taitavia ja mielikuvituksellisia taideteoksia kuvaamataidossa. Seitsemäs saa aikaiseksi vauhdilla huolella viimeisteltyjä käsitöitä.
Miksi kaikki olisivat arvostelussa samalla viivalla?
koululaisten tasoerot ovat kaikkein suurimmat! Tasottuvat kyllä ajan myötä.
Kaikkein merkittävin taito on mielestäni se, oppiiko lapsi tekemään työtä koulutehtävien suhteen vai meneekö siitä, missä aita on matalin. Tähän taitoon vaikuttaa valtavan paljon kotiympäristö: vaaditaanko lapselta hyvää työskentelyä vai riittääkö se, että hommat on suurin piirtein tehty.
Tulevia luokka-asteita silmällä pitäen juuri tuo työnteko on kaikkein ratkaisevin, ei se kuinka lahjakas on taidoiltaan.
Kyllä koko peruskoulun voi viilettää lähes tekemättä yhtään mitään. Tyttärellä on kavereita jotka ekasta luokasta alkaen käytti ainakin tunnin päivässä läksyihin, kun esim matikka ei vähemmällä uponnut. Ja peruskoulun päästötodistuksen ka oli silti 6.5. Oman tyttöni en nähnyt oikeastaan koskaan tekevän kotona mitään, mutta kuunteli tarkasti tunneilla. Peruskoulun päästötodistuksessa 2 ysiä, kaikki muut kymppejä. Nyt lukiossa sentään lukee ainakin jonkin verran myös kokeisiin, ja numerot kiitettäviä edelleen.
koululaisten tasoerot ovat kaikkein suurimmat! Tasottuvat kyllä ajan myötä. Kaikkein merkittävin taito on mielestäni se, oppiiko lapsi tekemään työtä koulutehtävien suhteen vai meneekö siitä, missä aita on matalin. Tähän taitoon vaikuttaa valtavan paljon kotiympäristö: vaaditaanko lapselta hyvää työskentelyä vai riittääkö se, että hommat on suurin piirtein tehty. Tulevia luokka-asteita silmällä pitäen juuri tuo työnteko on kaikkein ratkaisevin, ei se kuinka lahjakas on taidoiltaan.
Olen nähnyt niitäkin, jotka pääsevät yleisaineissa vauhtiin vasta ammattikoulussa.