Milloin olet käynyt viimeksi ehtoollisella?
Siis Jumalanpalveluksessa ehtoollisella. Itse rippikoulussa. Koin, että tulisi käydä uudelleen pian. Onhan se pyhä rituaali ja Jeesuksen asettama.
Kommentit (11)
Monta kuukautta sitten. Pitää ottaa ohjelmaan ja mennä joku arki- ilta. Kiitos muistutuksesta! Joka aamu pidän itsekseni aamuhartauden ja mietiskelin Päivän Sanan kohtaa vähän syvemmin. Ja rukoilen kaikkien rakkaitteni puolesta.
Jeesus asetti ehtoollisen seuraajilleen, opetuslapsilleen.
Siellä on kuitenkin keitä tahansa kirkkoväkeä nauttimassa Jeesuksen ristintyön muistoksi ehtoollista, varmasti semmoisiakin, jotka eivät edes usko Jeesukseen ja Hänen ristintyöhönsä. Raamattu varoittaa, ettei ehtoollista pidä nauttia väärin, ajattelematta, minkä takia sitä nautitaan jne.
Olen käynyt yhden kerran, ripiltä päästessäni v. 1977.
Nuorena sitä on aivan liian helposti muiden johdateltavissa.
Siksi kävin rippikoulun mikä näin jälkikäteen kaduttaa. Silloin myös jouduin tuon naurettavan rituaalin suorittamaan.
Sittemmin olen tullut järkiini, eronnut kirkosta kaaauan sitten ja skipannut uskontohöpötyksen elämästäni täysin pois.
Vierailija kirjoitti:
Jeesus asetti ehtoollisen seuraajilleen, opetuslapsilleen.
Siellä on kuitenkin keitä tahansa kirkkoväkeä nauttimassa Jeesuksen ristintyön muistoksi ehtoollista, varmasti semmoisiakin, jotka eivät edes usko Jeesukseen ja Hänen ristintyöhönsä. Raamattu varoittaa, ettei ehtoollista pidä nauttia väärin, ajattelematta, minkä takia sitä nautitaan jne.
Varoittaa? Onko joku rangaistus?
Hyvin harvoin käyn. En muista olisiko ollut viimeksi kummilapsen rippipäivän jumalanpalveluksessa ennen korona-aikaa. Minulla on noista ehtoollisista hiukan huonoja muistoja. Inhoan sitä viinin makua ja se saattaa ihan laittaa oksetusrefleksin päälle. Joskus sanoin, että pelkkä leipä kiitos. Siitä huolimatta puolen minuutin päästä toinen jakajista tuli tuomaan pikarin. Jätäpä siinä sitten juomatta se kun tuijotetaan.
En ole koskaan käynyt. Yli viisikymmentä vuotta jo tätä maallista vaellusta. Todennäköisesti en tule tässä elämässä käymään sitä ensimmäistäkään kertaa ehtoollisella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jeesus asetti ehtoollisen seuraajilleen, opetuslapsilleen.
Siellä on kuitenkin keitä tahansa kirkkoväkeä nauttimassa Jeesuksen ristintyön muistoksi ehtoollista, varmasti semmoisiakin, jotka eivät edes usko Jeesukseen ja Hänen ristintyöhönsä. Raamattu varoittaa, ettei ehtoollista pidä nauttia väärin, ajattelematta, minkä takia sitä nautitaan jne.
Varoittaa? Onko joku rangaistus?
No ei todellakaan ole.
t. kristitty
Vierailija kirjoitti:
Hyvin harvoin käyn. En muista olisiko ollut viimeksi kummilapsen rippipäivän jumalanpalveluksessa ennen korona-aikaa. Minulla on noista ehtoollisista hiukan huonoja muistoja. Inhoan sitä viinin makua ja se saattaa ihan laittaa oksetusrefleksin päälle. Joskus sanoin, että pelkkä leipä kiitos. Siitä huolimatta puolen minuutin päästä toinen jakajista tuli tuomaan pikarin. Jätäpä siinä sitten juomatta se kun tuijotetaan.
Vähän sama minulla. On vaikea niellä sitä öylättiä ja sitten se viinitilkka jää pyörimään suuhun, ei mene alas. Se on varmaan aikoinaan ollut, että kun ihmiset tottuneita viinin makuun. Itse kun en ole tottunut, se on niin hirveää, että en pysty nielemään. Sellainen makea, vahva. Ymmärrän kyllä että sen pitää olla pahaa, symbolina verelle, mutta eipä tule mentyä edes siunatavaksi. Ajattelen mitä toiset ajattelee, jos sanoo, että vain siunaus ilman leipää ja viiniä. Meillä oli sellainen lapsuudenkoti, että kirkko ja kaikki seurakunnan tapahtumat oli sellaista, missä pitää olla ihmisiksi, ei saa erottua joukosta, ei saa puhua vaan pitää kuunnella. Meillä oli pyhävaatteet kirkossa käyntiä varten. Vieläkin muistan sen punaisen villalangasta olevan vekkihameen, joka kutitti, ja valkoisen puseron, jossa iso pitsikaulus. Olin ehkä 9-11 v., kun kuljin kirkossa noissa vaatteissa. Myöhemmin mustat suorat housut ja kauluspaita ja neuletakki. Rippikoulun jälkeen kävin isoskoulutuksen ja toimin parina kesänä isosena ja olin muutenkin aktiivinen seurakunnassa. Lukion jälkeen kaikki jäi. Jumalanpalveluksessakaan ei tule juuru käyttö, ehkä joskus joulukirkossa ja häät ja hautajaiset.
Yäk, lihaa ja verta.