Audit ja BMW:t
Mikä siinä on, että hyvin usein liikenteessä tavalla tai toisella törttöilevä auto on merkiltään Audi tai BMW? Olen huomannut tätä jo niin usein, että alkaa jo hämmentää.
Eivät anna tietä jalankulkijoille silloin, kun pitäisi, ajavat ylinopeutta, ajavat puskurissa kiinni ja ohittavat uhkarohkeissa kohdissa...
Kommentit (9)
Tästä tehtiin aikanaan tutkimus ja siinä todettiin että liikennekäyttäytyminen juontuu siitä että kalliimman auton omistajat ovat yleensä työelämässä rahakkaammissa duuneissa ja tätä kautta kuvittelevat että ovat myös myös liikenteessä jotenkin etevämpiä.
Vakuutusyhtiössä työskennelleenä huomasin myös että näiden omistajat kiukuttelivat usein vakuutusten hinnasta luullen sen liittyvän auton hintaan - vaikka todellisuudessa hinnat ovat nouseet näillä merkeillä ajettujen rajujen kolareiden sekä niistä koituneiden henkilövahinkojen johdosta.
Se auton 50.000 tai 100.000 hankintahinta on pieni siivu siihen nähden kun ajotavallasi vammautat toisen henkilön ja kuntoutukseen saattaa helposti mennä miljoonakin.
Uusi automerkki joka teillä pistää nykyään ikävästi silmään ovat Teslat.
Noilla Tesloilla tosiaan tehdään aivan päättömiä ohituksia. Onko taustalla sitten verattain hyvä kiihtyvyys ja sokea luotto tekniikkaan..?
Slaavilanen kaalivankkuri Skoda Octavia RS kanssa hyvin edustettuna ku sipäät liikenteessä ryhmässä.
Sä vaan huomaat ne Audit ja Bemarit. Ihan yhtä törttöjä on joka merkin ratissa. Minun edessä viimeksi törttöili hybridi Toyota ja vanhalla kolmoskopan Passatilla vedettiin eilen sellainen suoritus kaksikaistaisessa liikenneympyrässä, että romua meinasi tulla enemmänkin. Ketään ei vaan kiinnosta -98 vuoden Volkkari tai 2018 Toyota. Mutta se Audi tai Bemari, se pistetään kyllä merkille.
Mulla on hieno vähän erikoisempi Audi ja vanha Kia. Ajan niillä ihan samalla tavalla poislukien se, että toinen kiihtyy ja toinen ei, eli A:lla alkavalla liikkuminen on rivakampaa. Annan tietä jalankulkijoille ja otan muut huomioon esimerkiksi ryhmittyessä tai ruuhkahuippuina päästämällä jonon väliin autoja toisesta jonosta jne. Olen kuitenkin pannut merkille, että muut ajavat eri tavalla ympärilläni riiippuen siitä, kummalla autolla olen liikenteessä. Vanhalla ropposella eteeni kiilataan usein esimerkiksi liikenneympyröissä ja moottoritien liityntäkaistoilla. Audilla ajaessa ympärillä on tilaa ihan eri tavalla, ei ole minkäänlaista kiilailua tai esim. kiihdyttelyä kun tulen liittymiskaistaa. En olisi itsekään uskonut eron olevan näin suuri.
Kannattaa huomioida että toisten tekemiä ohituksia on tosi vaikea ulkpuolelta analysoida kun etäisyyksiä eikä varsinkaan sen toisen ajaman auton suorituskykyä pysty kunnolla arvioimaan. Se mikä sinusta voi näyttää uhkarohkealta ohitukselta voi olla ohittajan silmin ihan tavallinen ohitus jos alla on tehokkaampi auto jolla ajava kuljettaja tietää että pienemmässäkin välissä voi ohittaa.
Suomessa on yleistynyt se että jonoissa kukaan ei lähde ohittamaan jos vastaantulija on näkyvissä vaikka kuinka monen kilometrin suoran päässä. Tehokkaalla autolla, moottoripyörästä nyt puhumattakaan, ehtii ihan hyvin ohittaa pari kolme autoa jonossa vaikka se vastaantulija siellä näkyy kunhan vain osaa sen vastaantulijan nopeuden ja oman auton kiihtyvyyden oikein arvioida.
Tietysti todellisia riskiohituksiakin tehdään, ja enemmän varmaan tehokkailla autoilla. Mutta jokainen ulkopuolisesta sellaiselta näyttävä ei ole aina riskiohitus. Tehokkaalla autolla pienempikin väli riittää turvalliseen ohitukseen.
Ajan ite BMW:llä ja en kyllä pysty mitenkään laittamaan törttöilyjä enimmäkseen Audi- ja BMW-kuljettajien piikkiin. Itseä eniten ärsyttää taajamassa punaisia päin ajavat ja niissä automerkillä ei tunnu olevan mitään merkitystä. Usein kuljettajat ovat keski-ikäisiä tai iäkkäämpiä ja aika usein myös naisia.
Suomalainen mikkihiiri kuvitelee niillä saavansa lihaksia ja pituutta lisää.
Näiden lisäksi nykyään myös kuskit kiinalaisissa Volvoissa ja jenkkien Tesloissa luulevat ajavansa premium autoilla.
Joensuussakin bemari ajoi ihmisen kuoliaaksi.