Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä alakoulun ET-tunneilla oikein opetetaan?

Vierailija
20.10.2025 |

Etenkin ekalla ja tokalla luokalla? Lapseni meni et-tunneille kun emme kuulu kirkkoon. Heillä ei ole mitään oppikirjaa siellä eikä koskaan tule mitään läksyäkään. Muista oppiaineista lapsi osaa aika tarkkaankin kertoa mitä asioita tunneilla on opetettu ja käyty läpi ja tehty, mutta tuosta eeteestä hän ei koskaan osaa sanoa mitään. Joten osaisiko joku täällä kertoa?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämäntaitoa.

Vierailija
2/9 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapset on harjoitelleet mm. mielipiteen perustelemista, omien arvojen tunnistamista (mikä on itselle elämässä tärkeää ja miten se vaikuttaa esim. siihen miten käyttää aikaansa), oikean ja väärän erottamista ja perustietoja eri uskonnoista (mm. juutalaisuus, islam, krisrinusko) ja kulttuurisista juhlapyhistä (esim. kristillinen joulu, maallinen joulu, muita keskitalven juhlia). En nyt muista oliko nämä kaikki ekalla/tokalla kun lapset on jo isompia. Sen muistan että esikoinen pinosi koronasulkujen aikaan tokaluokkalaisena vessapaperirullia ja otti niistä kuvia opelle, tarkoitus meni mutta vähän ohi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme kuulu kirkkoon, mutta pidimme kuitenkin uskontojen tuntemusta tärkeänä niin historiallisesti, yhteiskunnallisesti ja kultttuurellisesti. Sitäpaitsi uskonnonopetus ei ole tunnuksellista, ja mielestäni paras vastalääke kaikenlaisiin uskoontuloon tuputuksiin. Kunnon pakana hänestä kasvoikin.

Vierailija
4/9 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Emme kuulu kirkkoon, mutta pidimme kuitenkin uskontojen tuntemusta tärkeänä niin historiallisesti, yhteiskunnallisesti ja kultttuurellisesti. Sitäpaitsi uskonnonopetus ei ole tunnuksellista, ja mielestäni paras vastalääke kaikenlaisiin uskoontuloon tuputuksiin. Kunnon pakana hänestä kasvoikin.

Miten tämäkin nyt liittyy aloituksen kysymykseen.

Vierailija
5/9 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Emme kuulu kirkkoon, mutta pidimme kuitenkin uskontojen tuntemusta tärkeänä niin historiallisesti, yhteiskunnallisesti ja kultttuurellisesti. Sitäpaitsi uskonnonopetus ei ole tunnuksellista, ja mielestäni paras vastalääke kaikenlaisiin uskoontuloon tuputuksiin. Kunnon pakana hänestä kasvoikin.

Miten tämä liittyi asiaan? Varsinkin alakoulun aikana ET:ssä on nimenomaan laajempi perspektiivi yleissivistävään uskonto-osaamiseen sen sijaan että jankattaisiin vain Raamattua. Yläkoulun ev.lut opetus on sitten laajempaa ja vähemmän sitouttavaa.

Vierailija
6/9 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Emme kuulu kirkkoon, mutta pidimme kuitenkin uskontojen tuntemusta tärkeänä niin historiallisesti, yhteiskunnallisesti ja kultttuurellisesti. Sitäpaitsi uskonnonopetus ei ole tunnuksellista, ja mielestäni paras vastalääke kaikenlaisiin uskoontuloon tuputuksiin. Kunnon pakana hänestä kasvoikin.

Ei ET:ssä näitä opeteta. Ne opetetaan historiassa viidennellä ehkä. ET:ssä on kivaa kaveriutta, mikä on maailmankuva, mikä on mielipide, mikä on ilmastonmuutos jne. Ihan höpöhöpöä. Omani on nelosella ja olen hyvin pettynyt koko roskaan vaikka itse sen valitsin. 

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/9 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapsi kuuluu kirkkoon,

mutta hän kertoi ala-asteella, että olis pitänyt ottaa ET kun siellä ei ole "ikinä" kokeita ja oleillaan vaan

Tuskin tämä on koko totuus, mutta osa ehkä....

Vierailija
8/9 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun lapsi kuuluu kirkkoon,

mutta hän kertoi ala-asteella, että olis pitänyt ottaa ET kun siellä ei ole "ikinä" kokeita ja oleillaan vaan

Tuskin tämä on koko totuus, mutta osa ehkä....

On se aika lähellä totuutta. Mutta mun mielestä ei ole ollenkaan miinusta jos lapsella on lukujärjestyksessä yksi pohtimiseen, keskusteluun ja vuorovaikutukseen keskittyvä oppiaine vihkotehtävien ja kokeiden sijaan. Yksi aine jossa pysähdytään miettimään ilmiöitä yhdessä pähkäillen sen sijaan että olisi aina jokin koe tai testi maaliviivana.

Oppimista kiinnostuksen ja oppimisen vuoksi, ei mittaamisen. Vaikka toki siitäkin joku arvosana lototaan sen mukaan onko ollut hereillä ja paikalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/9 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kuudesluokkalaisella oli just koe. Siinä piti myös soveltaa oppimaansa pohtimalla asioita eikä ollut pelkästään "rasti ruutuun" tai "selitä seuraavat käsitteet" tms.