Yle: Matemaatikko vertasi vuoden 1993 ja 2023 oppikirjoja toisiinsa ja löysi isoja eroja - Lapsia ei uskalleta haastaa
Lasten matematiikan oppikirjat on paisutettu täyteen helppoja tehtäviä ja viihdekuvia. Professori Timo Tossavaisen mukaan 90-luvulla laskettiin vähemmän tehtäviä mutta vaikeampia, kun nyt tehtävämäärä on tuplattu samalla kun sisältö on keventynyt. Ennen aloitusesimerkki oli tyyliin 24 x 475, nyt 3 x 6. Tossavainen sanoo, että lapsia ei uskalleta haastaa ja että oppilaat laskevat vähemmän kuin ennen. Kirjoihin on lisätty sarjakuvia, puhekuplia ja pelillisyyttä, ja vaikeammatkin tehtävät hukkuvat massaan. Paperi ja kynä toimisivat hänen mielestään silti paremmin kuin digialustat.
Yhteinen nimittäjä on selvä. Oppikirjat on muotoiltu niin, ettei kenellekään tulisi paha mieli. Kaiken pitää olla kivaa, värikästä ja heti palkitsevaa. Se näkyy Pisa-tuloksissa. Vaikeat laskut siivottiin pois, ja tilalle tuli vaihtoehtopolkuja ja tukikaiteita jotta s2-oppilaat pääsisivät kokeesta läpi. Lopputulos on, että juuri ne oppilaat jotka tarvitsisivat treeniä eivät koske vaikeampiin tehtäviin lainkaan.
Tässä se woke agenda koulussa oikeasti on. Koko koulun pitää olla yksi iso inklusiivinen turvatila, jotta yksikään s2-oppilas ja muu heikompi aines ei kokisi pettymystä. Aikuisten tehtävä olisi opettaa ja vaatia, mutta opetussuunnitelma on rakennettu silittelemään. Kun sisältöä kevennetään, kaikki häviävät. Lahjakkaat pitkästyvät, keskijoukko jää junnaamaan ja s2-oppijat eivät saa sitä kunnollista perustaa jonka varaan kieli ja matikka oikeasti rakentuvat. Tämä ei ole mitään hyväntahtoista tasa-arvoa, tämä on pehmennys, jolla tyhmennetään kanskakunta jotta eivät osaisi kyseinalaistaa eliitin päätökset.
Ja kyllä, tämä on ihan suunnitelmallista ja tahallista eikä mikään vahinko. Ensin normalisoidaan helpot polut, sitten perustellaan ne kauniilla sanoilla, lopuksi kerrotaan että tulokset eivät ole tärkeitä vaan kokemus. Kun oppimisen mittarit rojahtavat, syy vieritetään milloin pandemian, milloin vanhempien, milloin opettajien niskaan. Ei koskaan oikeille syyllisille, eli vihervasemmistolle.
Kommentit (26)
Vaatimustaso on laskenut älyttömästi. Huomaa sen ylioppilaskirjoitusten laskutehtävistä. Vielä 80 - luvulla oli lyhyen matematiikan kokeessa nykyisen pitkän matematiikan tehtäviä. Tulokset ovat joka aineessa laskeneet kuin lehmän häntä, kun ei vaadita, kukaan ei jää luokalle.
John Taylor Gatto oli yhdysvaltalainen opettaja, joka tuli tunnetuksi koulutusjärjestelmän kriitikkona. Hänen kirjansa Dumbing Us Down (1992) perustuu hänen pitämäänsä puheeseen, jossa hän väittää, että koulu ei oikeasti opeta lapsille tietoa ja ajattelua, vaan lähinnä sopeuttaa heidät olemaan kuuliaisia ja riippuvaisia. Gatto korostaa, että koulu opettaa viisi "piilo-oppituntia": erillisyys (oppilaat irrotetaan perheestään ja yhteisöstään), sosiaalinen asema (arvostus riippuu numeroista ja todistuksista), välinpitämättömyys (oppiaineet katkotaan paloiksi ilman syvyyttä), emotionaalinen riippuvuus (lapset odottavat lupaa auktoriteetilta), ja itsearvostuksen riippuvuus ulkoisesta arvioinnista.
Gatto väittää, että tällainen koulujärjestelmä on rakennettu tarkoituksella pitämään ihmiset helposti hallittavina ei älykkäinä, omatoimisina ja kriittisesti ajattelevina kansalaisina. Hänen mielestään todellinen oppiminen tapahtuisi vapaammin kotona, yhteisöissä ja todellisissa elämäntilanteissa, ei teennäisissä oppitunneissa. Kirja on ollut vaikutusvaltainen kritiikki modernia koulujärjestelmää vastaan ja sitä pidetään tärkeänä teoksena koulutuspolitiikan vaihtoehtoisista näkemyksistä.
Ei saa olla niin vaikeaa että tunneilla alkaisi erottua joidenkin olevan matematiikassa parempia kuin muut! Se on patriarkaatin keino alistaa.
t. vihreä
Juuh, ja ennen tehtiin kirjoitukset hakkamalla taltan kanssa kivitauluun, tai sulkakynällä itse tehdylle pergamentille tai papyrukselle tms, tai irtomusteella paperille (ja piti muistaa kuivata ennen kuin papereita laitettiin päällekkäin). Miksei kaikessa vaan palata takaisin koska ennen kaikki oli paremmin.
Eli suomeksi sanottuna en näe että digitaalisuudesta luopuminen on koulujen ongelma koska tekniikka kehittyy. Suomen koulujen ongelmat on enemmän opetusolosuhteissa, mutta puhe tietty väännetään jonnekin epäolennaisuuksiin koska tää kouluja muuttava opetushallitus ei suostu myöntämään että heidän ideoissaan (avokoulut, inkluusio ja muu sekoilu + järjetön määrä erikielisiä samaan kouluun ilman mitään lisäresursseja noihin) olisi mitään vikaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei saa olla niin vaikeaa että tunneilla alkaisi erottua joidenkin olevan matematiikassa parempia kuin muut! Se on patriarkaatin keino alistaa.
t. vihreä
T persu joka pääs matematiikasta säälivitosella läpi
Suomalainen nuori laskee kaksi arvosanaa huonommin kuin 20 vuotta sitten
Ai siis vihervasemmistolainen professori nyt kritisoi vihervasemmistoa siitä että vihervasemmisto ei vaadi tarpeeksi. Kummat nyt on tässä nyt sitä hyvää vihervasemmistoa ja kummat pahaa
Vai onko tää taas jotain epämääräistä kiukun purkamista
Ihan selvää vihervassari agendaa. Yritetään hajoittaa ydinperheet ja yhteisöt, ja hyökätään kristillistä uskontoa vastaan (toisiaalta muslems welcome). Naisista aivopestään sellaisia jotka jakavat toosaansa kaikille ulkkareille jotta kansan äo laskisi. Miehistä tehdään lobotoitua ja tottelevaa massaa, jotta eivät rettelöisi eliittiä vastaan.
Gaton mukaan eliitti halusi koulujen kautta tuottaa kurinalaista, helposti johdettavaa ja massatuotantoon sopivaa työvoimaa ihmisiä, jotka eivät kyseenalaista auktoriteetteja. Hän näki koulujärjestelmän keinona heikentää perheiden, paikallisyhteisöjen ja kirkon vaikutusta, ja samalla katkaista lasten yhteys omiin juurinsa. Koulu teki lapsista enemmän kuluttajia ja alistuvia työntekijöitä kuin itsenäisiä ajattelijoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa olla niin vaikeaa että tunneilla alkaisi erottua joidenkin olevan matematiikassa parempia kuin muut! Se on patriarkaatin keino alistaa.
t. vihreä
T persu joka pääs matematiikasta säälivitosella läpi
Pitkästä matematiikasta L 90-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Ihan selvää vihervassari agendaa. Yritetään hajoittaa ydinperheet ja yhteisöt, ja hyökätään kristillistä uskontoa vastaan (toisiaalta muslems welcome). Naisista aivopestään sellaisia jotka jakavat toosaansa kaikille ulkkareille jotta kansan äo laskisi. Miehistä tehdään lobotoitua ja tottelevaa massaa, jotta eivät rettelöisi eliittiä vastaan.
Gaton mukaan eliitti halusi koulujen kautta tuottaa kurinalaista, helposti johdettavaa ja massatuotantoon sopivaa työvoimaa ihmisiä, jotka eivät kyseenalaista auktoriteetteja. Hän näki koulujärjestelmän keinona heikentää perheiden, paikallisyhteisöjen ja kirkon vaikutusta, ja samalla katkaista lasten yhteys omiin juurinsa. Koulu teki lapsista enemmän kuluttajia ja alistuvia työntekijöitä kuin itsenäisiä ajattelijoita.
Joo hiton vihervassari professori yrittää paljastaa vihervassarien juonet! Ja vihervassari yle samanaikaisesti julkaisee jutun mutta vihervasemmisto yle ei myöskään uskalla asiasta puhua!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa olla niin vaikeaa että tunneilla alkaisi erottua joidenkin olevan matematiikassa parempia kuin muut! Se on patriarkaatin keino alistaa.
t. vihreä
T persu joka pääs matematiikasta säälivitosella läpi
Pitkästä matematiikasta L 90-luvulla.
Juujuu, kylläkyllä
Kun on lusikalla annettu ei voi kauhalla vaatia.
Edelleenkään ei ole vihervasemmistoa, virheet on oikeistopuolue. Miten selität että kokkarehallitusten aikana tuota tason laskua tehty??? Ja keskustahallituksen???
Vaatimustasoa pitää nostaa, tottakai. Ja muualta tulleita ei ole läheskään joka koulussa ja joka paikkakunnalla.
Vassari
Vierailija kirjoitti:
Ai siis vihervasemmistolainen professori nyt kritisoi vihervasemmistoa siitä että vihervasemmisto ei vaadi tarpeeksi. Kummat nyt on tässä nyt sitä hyvää vihervasemmistoa ja kummat pahaa
Vai onko tää taas jotain epämääräistä kiukun purkamista
Hiljaa senkin vihervassari!
Ylläri ettei viher vassari ylellä tästäkään uutisoida!
Jokaisen pitäisi myös voida valita laskun lopputulos. Ei voi olla niin, että valkoiset miehet ovat joskus päättäneet matemaattisten operaatioiden sisällön ja kaikkien pitäisi tätä kumartaa. Jos jonkun mielestä 10 + 5 = 20, niin kyllä tämä kokemus täytyy hyväksyä ihan samalla tavalla kuin muukin lopputulos.
Vierailija kirjoitti:
Ai siis vihervasemmistolainen professori nyt kritisoi vihervasemmistoa siitä että vihervasemmisto ei vaadi tarpeeksi. Kummat nyt on tässä nyt sitä hyvää vihervasemmistoa ja kummat pahaa
Vai onko tää taas jotain epämääräistä kiukun purkamista
Kokoomus on opetusministeriössä häärännyt tulokset laskuun.
Sinä olet se heikompi aines, kalpea sikotautinen loinen.
Ollaan kyllä huomattu jo, teineillä on niin kamalan vaikeaa ja ahdistaa kun töissä ei voikaan tehdä armovitosen tasoista työtä.