Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko tämä jotain tarhan alkukankeutta näin syksyllä?

Vierailija
04.08.2011 |

Eli, poika aloitti pk:ssa (puolipäivähoidossa) maanantaina. Menee kahdeksaksi ja haetaan kahdeltatoista. Syövät kuulemma ensin pienin aamupalan ja leikkivät leluilla. Puoli kymmenen kieppeillä ulos ja yhdentoista aikaan syömään jonka jälkeen taas leluilla leikkimistä.



Herää kysymys, missä esim. askartelu tms.? Lapsi oli ennen srk:n kerhossa mutta erinäisistä syistä johtuen siirtyi nyt päiväkotiin. Kerhossa ei kylläkään ulkoiltu, mutta askarreltiin, luettiin, leikittiin yhdessä, laulettiin jne.



Vai muuttuuko tämä nyt sitten talvea kohden kun (ainakin oman havaintoni mukaan) ollaan enemmän sisällä? Pk on meidän alakerrassa eli on tullut seurailtua ulkoilua sun muuta.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siellä sanoivat, että nyt on vielä vähän kesäohjelmisto päällä, leikkimistä ja oleilua lähinnä. Askartelut sun muut muskarit alkaa pyöriä sitten, kun koulut alkaa. Nyt on vielä niin paljon päiväkotilapsia kesälomilla kuulemma.

Vierailija
2/14 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja moni aloittajista uusia.



Ensin ollaan vaan vähän aikaa ja tutustutaan toisiinsa. Kyllä ne askartelut ja muut jutut tulevat vielä.



Musta on ihan hyvä antaa lasten ensin rauhassa tutustua toisiinsa ja hoitajiin. Ja kun ollaan pienellä porukalla niin menokin voi olla vapaampaa. Antaa lasten nyt vielä nauttia siitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän päiväkodissa ainakin ohjattua toimintaa on aamupäivisin, aamupalan jälkeen, ennen ulkoilua. Mutta ei välttämättä joka päivä. Ja ehkä vielä on "pehmeä lasku" ja toiminta alkaa kunnolla pyöriä vasta parin viikon päästä..?

Vierailija
4/14 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siellä sanoivat, että nyt on vielä vähän kesäohjelmisto päällä, leikkimistä ja oleilua lähinnä. Askartelut sun muut muskarit alkaa pyöriä sitten, kun koulut alkaa. Nyt on vielä niin paljon päiväkotilapsia kesälomilla kuulemma.

Antakaa hoitajille rauha tutustua uusiin lapsiin ja saada arki taas rullaamaan. Monet pk:t avautuivat vasta ma kesän jälkeen.

Syyskuussa viimeistään alkaa askartelut, jumppasalihommat ym.

Vierailija
5/14 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ohjattu toiminta (askartelu, viskari, satutunti jne.) on aamupäivällä ennen ulkoilua aamupalan jälkeen.



t:lastenhoitaja

Vierailija
6/14 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvelinkin että voisi olla tuollaista alkua vain. Alkoi vain huolestuttaa, koska lapsi kaipaa nimenomaan sellaista ohjattua laulu- ja leikkihetkiä tms., joita kerhossa oli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/14 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ohjattu toiminta (askartelu, viskari, satutunti jne.) on aamupäivällä ennen ulkoilua aamupalan jälkeen.

t:lastenhoitaja


minkälaisia lapsia on hoidossa ja miten ryhmät muotoutuu, lasten mukaan suunnitellaan!

ap ai heti pitäs alkaa askartelemaan????

Vierailija
8/14 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä oikein esimerkki tapaus vanhemmasta, joka laittaa lapsensa päiväkotiin saamaan virikkeitä!! Miksei lapsesi jatkanut kerhossa vaan on puolipäiväisenä? Tiesithän että päiväkoti on tarkoitettu hoitopaikaksi siksi aikaa lapsille, joiden vanhemmat ovat töissä? Päiväkodin työntekijät haluavat tarjota hoidossa oleville lapsille turvallisen ja rauhallisen hoidon aloituksen. Osa uusista lapsista voi olla erittäin hämillään uudesta tilanteesta ja kovinkin jännittyneitä. Osa voi jopa itkeä koko päivän! Työntekijät keskittyvät siihen että kaikilla lapsilla on mukava olla, aikaa menee lapsiin tutustumiseen, leikkien ohjaukseen (mistä löytyy lelut, mitä saa tehdä mitä ei) ja sylissä pitämiseen! Työntekijöiden tärkein tehtävä EI OLE olla ohjelmatoimistotyöntekijöitä,etenkään näin elokuun alussa kun ryhmässä on paljon uusia lapsia! Ja nyt ehkä tuotan sinulle pettymyksen, mutta suurin osa päivästä kuluu ihan perusarkeen: syömiseen, pukemiseen, ulkoiluun, riisumiseeen, vessassa käymiseen, ja kokopäiväisillä nukkumiseen/lepoon. Sitä kuuluisaa "ohjattua toimintaa" (ohjattua toki koko pk-päivä on!)on päivästä riippuen n.0-45min. Tästä syystä kerhot ovat paljon "tehokkaampia" paikkoja virikelapsille, sillä siellä keskitytään enempi tuohon "ohjattuun toimintaa" perushoitotilanteiden jäädessä vähemmälle. Voi hitsi kun vieläkin hymähdyttää tämä aloitus! Että pitäisi olla askartelu- ja toimintatuokioita heti ekasta päiväkotipäivästä alkaen! Kyllä on ihmisillä niiin vääristynyt kuva ja käsitys nykypäivänä päivähoidosta!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/14 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ohjattu toiminta (askartelu, viskari, satutunti jne.) on aamupäivällä ennen ulkoilua aamupalan jälkeen.

t:lastenhoitaja


minkälaisia lapsia on hoidossa ja miten ryhmät muotoutuu, lasten mukaan suunnitellaan!

ap ai heti pitäs alkaa askartelemaan????

Minulla ei ole käryäkään, miten pk:ssa toimitaan. Kumpikaan lapsista ei ole ennen tätä ollut tarhassa, enkä ole ollut minäkään. Kerhossa tutustumista käytiin ainakin yhtenä syksynä piirtämisen kautta. Piti siis piirtää tyyliin perhe, lemmikki jne.

Hämmästyin vain kovasti, kun lapset vain tuntuvat touhuvan omiaan, valvonnan alaisena toki. Tuo päiväkoti on myös pieni, maksimissaan 25 lasta, joista nyt on paikalla (listan mukaan) aika lailla 15 (osa kokopäivähoidossa, osa puolipäivähoidossa). Osahan on siis luonnollisesti ollut jo viime vuonna siellä, tällä alueella kun päiväkoti-ikäisiä ei ole paljoa.

Vierailija
10/14 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä oikein esimerkki tapaus vanhemmasta, joka laittaa lapsensa päiväkotiin saamaan virikkeitä!! Miksei lapsesi jatkanut kerhossa vaan on puolipäiväisenä? Tiesithän että päiväkoti on tarkoitettu hoitopaikaksi siksi aikaa lapsille, joiden vanhemmat ovat töissä? Päiväkodin työntekijät haluavat tarjota hoidossa oleville lapsille turvallisen ja rauhallisen hoidon aloituksen. Osa uusista lapsista voi olla erittäin hämillään uudesta tilanteesta ja kovinkin jännittyneitä. Osa voi jopa itkeä koko päivän! Työntekijät keskittyvät siihen että kaikilla lapsilla on mukava olla, aikaa menee lapsiin tutustumiseen, leikkien ohjaukseen (mistä löytyy lelut, mitä saa tehdä mitä ei) ja sylissä pitämiseen! Työntekijöiden tärkein tehtävä EI OLE olla ohjelmatoimistotyöntekijöitä,etenkään näin elokuun alussa kun ryhmässä on paljon uusia lapsia! Ja nyt ehkä tuotan sinulle pettymyksen, mutta suurin osa päivästä kuluu ihan perusarkeen: syömiseen, pukemiseen, ulkoiluun, riisumiseeen, vessassa käymiseen, ja kokopäiväisillä nukkumiseen/lepoon. Sitä kuuluisaa "ohjattua toimintaa" (ohjattua toki koko pk-päivä on!)on päivästä riippuen n.0-45min. Tästä syystä kerhot ovat paljon "tehokkaampia" paikkoja virikelapsille, sillä siellä keskitytään enempi tuohon "ohjattuun toimintaa" perushoitotilanteiden jäädessä vähemmälle. Voi hitsi kun vieläkin hymähdyttää tämä aloitus! Että pitäisi olla askartelu- ja toimintatuokioita heti ekasta päiväkotipäivästä alkaen! Kyllä on ihmisillä niiin vääristynyt kuva ja käsitys nykypäivänä päivähoidosta!

Siis lapsi ei varsinaisesti ole virikehoidossa vaan ihan lääkärin ja puheterapeutin suosituksesta pk:ssa. On kehitysviivästymää puheessa sekä kuullun ymmärtämisessä (epäillään dysfasiaa). kerhossa ollut tuota ennen kaksi vuotta, mutta lääkärin sekä puheterapeutin mielestä puolipäivähoito pk:ssa olisi parempi. Alunperin oli tarkoituksena, että lapsi jatkaisi kerhossa sen kaksi päivää viikossa ja tarhaa olisi nyt syksystä alkaen kaksi päivää per viikko, mutta pk:n väen mielestä sekoittaisi liikaa lasta jos ei olisi selvää rytmiä (eli ollaan eri päivinä ihan eri paikoissa). Minulle puheterapeutti vielä painotti, että leikit, laulut ja totta kai askartelu ovat niitä tärkeitä juttuja, joiden avulla lapsi (mahdollisesti) pääsee kehityksessä ikänsä "vaatimalle" tasolle.

Ei siis kyse ole siitä, että olisin riemusta kiljuen vienyt lasta muutenkin täyteen päiväkotiin, mutta edelleen kyllä luotan ammattilaisiin. Oletan, että he myöskin tietävät mikä on lapselle parasta. Me vanhemmat teemme sitten kotona oman osuutemme.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/14 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, miksi on parempi, että lapsesi on vain yhdessä paikassa säännöllisesti, on varsinkin dysfasialapselle aika tärkeää. Lisäksi päiväkodin henkilökunta on yleensä ammattitaitoisempaa kuin kerhojen. Sen sijaan nuo puheterapeutin painottamat leikit, laulut ja askartelu tulevat päiväkodissa aivan toisella tavalla esille kuin kerhossa. Päiväkodissa kaikki toiminta on hyvin ohjeellistettua. Ryhmässä toimiminen on avainsana, mentiin sitten vessaan, pukemaan ulkovaatteita tai ruokailuun. Aamupalan jälkeen ja ennen ruokailua on varsinaisesti ne lorutteluhetket, lukemiset, laulamiset yms. mutta varsinaisesti se hyödyllisin osa lapsesi kuntoutuksessa on tämä jatkuva ohjeellistaminen, jolla lasta ohjataan selviytymään päivän läpi.



Meidän päiväkodissamme toiminta alkaa kunnolla vasta, kun on ollut suunnittelupäivä eli tässä tapauksessa syyskuussa. Silloin tulee viikko-ohjelma, joka sisältää yleensä yhden lauluhetken viikossa, jumppahetken, viskariohjelmaa (5-vuotiaille esim. meidän pk:ssa kilikerho) yms. Jokin päivä saattaa olla metsäretkipäivä tai muuten vain retkeilypäivä. Ohjelma on kuitenkin hyvin pientä, lauluhetket esim. 20-30 minuuttia jne.



Askartelua meidän päiväkodissamme on aika vähän - painotus sen sijaan on ulkoilulla ja liikkkumisella.



Meidän lapsellammekin on kielellisiä vaikeuksia ja vaikeuksia hienomotoriikassa (kynäote, saksilla leikkaaminen). Lokakuuhun mennessä tälle ei ollut tehty yhtään mitään, päin vastoin hämmästyttiin diagnoosia ja sain viedä neuvolan lausunnon uudestaan, vaikka siis asiasta oli keskusteltu heti elokuussa, kun lapseni aloitti osa-aikaisena hoidon. Kannattaa siis syyskuun puolivälissä tai viimeistään loppupuolella alkaa kysellä, mitä mieltä he ovat esim. lapsesi tilanteesta ja ehdottaa palaveria, jos tuntuu, että homma ei etene. Kun on paljon lapsia, sen yhden tarpeet unohtuvat helposti. Voisit esim. sopia, että joka toinen kuukausi palaveeraatte lapsen kehityksestä.



JOissakin päiväkodeissa askarrellaan paljon, toisissa liikutaan paljon. Silti lapsesi saattaa saada hyödyllisiä taitoja ihan tavallisen arjen keskellä. Lapsesi joutuu ihan arkitilanteissa neuvottelemaan toisten lasten kanssa, pyytämään aikuiselta apua ja kuuntelemaan ohjeita sekä noudattamaan niitä. Olen varma, että hän hyötyy näistä tilanteista ihan huomaamattaan runsaasti. SEn sijaan askartelusta ja lauluista voit alkaa kysellä reilun kuukauden päästä, jos mitään ei ole kuulunut ennen sitä. Päiväkotien toiminta siis alkaa varsinaisesti vasta syyskuussa.

Vierailija
12/14 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja siellä ohjelmana oli se, että aamupala, ulkoilu, 15 min toimintatuokio (satu, laulua tms.), lounaalle ja lepäämään.



Tätä siis koko eskari!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/14 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamiainen, aamupiiri (leikkiä, laulua), ulos, syömään, päikkärit, askartelua/leikkiä, ulos.



Eskarissa on aamiainen, eskariosuus, lounas, ulos, leikkiä/askartelua, ulos.



Minulla on molemmat lapset olleet seurakunnan kerhossa ja päiväkodissa sekä yksityisessä eskarissa. Minusta päiväkoti on parempi, koska siellä on nimenomaan sitä vapaata leikkiä ja ulkoilua paljon, jolloin lapset tekevät keskenään.



Sitä ohjattua väkertämistä voi sitten tehdä vaikka kotona tai jossain kuvataidekerhossa tms.



Tuo sosiaalista vapaa oleminen on paljon tärkeämpää!

Vierailija
14/14 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että meillä toinen lapsi oli kielellisesti jäljessä (tai no, koska hänellä on useampi kieli kuin suomi) ja nimenomaan se lapsiseura kiri hänen kielitaitoaan. Askartelutuokioissa voi hiljainen lapsi vain askarrella hiljaa, eikä kukaan huomaa mitään...