Miksei iltapäivälehdet uutisoi jo otsikkossa uutisen ytimen, niinkuin ulkomainen media?
Sitä kutsutaan reverse click baitiksi. Eli kerrotaan otsikossa jo asian ydin, joskus melko pitkästikin.
Mielestäni sillä saa enemmän klikkauksia ja ihmiset, joita aihe kiinnostaa jo otsikon perusteella avaisivat myös uutisen.
Nyt veikkaan, että moni uutinen jää lukematta, koska otsikko on niin epämääräinen. Ymmärrän, että noilla click bait otsikoilla haetaan klikkauksia, mutta se mielestäni kääntyy itseään vastaan.
Kommentit (7)
Tässä yksi aamun otsikko:
"Aamun lehteä hakenut Jouko kääntyi postilaatikolta ja kohtasi kauhean näyn Oli vain minuutteja aikaa toimia"
Ja itse uutinen:
Rivitalo paloi Kosken kunnassa.
Miksi ei voida uutisoida tulipaloa jo suoraan otsikkoon? Nyt uutinen jää taatusti monelta lukematta, koska kuvittelevat, että Jouko näki vaikkapa kaksi kettua tappelemassa.
Uutisten lisäksi myös mm. julkkisjutut otsikoidaan click bait -tyylissä. Esimerkiksi nyt näkyy IS:n sivuilla olevan otsikko Tätä suomalaisten suosikkituotetta ei Pippa Laukan jääkaapista löydy.
Ja ei yhtään tule yllätyksenä, että kun uutinen paljastetaan jo otsikossa, se saa paljon klikkauksia. Tämä jo otsikossa paljastuva uutinen on tällä hetkellä luetuin uutinen:
"KL: Esko Aho osti yrityksensä rahoilla miljoonatalon Espoosta"
Jopa kaupunkini paikallislehti sortuu tuohon. Lopetin nettilehden tilauksen, koska en viitsi maksaa kallista hintaa typeristä klikkiotsikoista.
Niin kauan kuin suomalaiset eivät aktiivisesti vastusta iltapäivälehtiä, niin kauan tämäkin journalismin syöpä leviää. Tyhmälle kansalle tyhmiä juttuja.
Käykääpä huvin vuoksi katsomassa, miten englantilaiset iltapäivälehdet otsikoivat uutisensa. Otsikot ovat pitkiä ja sisältävät itsessään jo kaiken oleellisen. Miksei näin tehdä Suomessakin? Ei Suomessakaan ole aina otsikoitu näin, että otsikkoon ei voida laittaa sitä itse uutista selkeästi. Muistan ysärillä koulussa, kun harjoiteltiin kirjoittamista, aineita ja sun muita, niin aina taottiin, että otsikkoon pitää saada asian ydin jo sanotuksi.
Jaa että "reinon suuri aamujärkytys, jäätävä reaktio, katso 5 sekunnin video ja sitä ennen 4 minuuttia mainoksia" ei olekaan uutisen ydin?