Miksi joissain autoissa on 1 pakoputki, toisissa 2 ja toisissa 4?
En ymmärrä autoista juuri muuta kuin sen että kaasua painamalla pääsee eteenpäin ja jarrulla jarruttaa. Ajokortin sain kun olin 18 mutta en ole sen jälkeen ajanut. Nyt ostin pienen Citroenin ja asia jäi vaivaamaan. Tässä on 1 pakoputki.
Kommentit (43)
Mitä enemmän pakoputkia sen pienempi pippeli.
Jos on kaksi pakoputkea, se saastuttaa kaksi kertaa enemmän. Ja jos on neljä, niin neljä kertaa enemmän.
Isommissa moottoreissa voi olla kätevämpää johtaa pakokaasut useampaa pienempää putkea pitkin taakse kuin yhtä isoa (haittaa vähemmän maavaraa). Useimmiten se on kuitenkin jonkunlainen statuskysymys, mitä enemmän niitä on sitä räyhäkkäämmäksi jotkin mieltävät autonsa.
Koska se on "coolimpaa", kun niitä on kaksi. Sillä osoitetaan, että on ns. menohaluja. Lähdetkö viivalle kanssani??
Vika on maailman menossa yleisesti. Auto ei tarvite kahta ulostuloa päästääkseen kaasuja.
Vähän sama homma, että miksi jokainen n. 2015 jälkeen valmistettu auto näyttää keulasta "häijyltä ja vihaiselta". Miksi jonkun pienen Yariksen tai Fiestan pitää näyttää taustapeilissä siltä, että haluaa syödä edesssä olijansa.
En tajua en.
Suomen kokoisessa maassa on aika harvassa autot joissa 4 pakoputkea koska sellainen putkisto vaaditaan poistamaan pakokaasut todella tehokkaan auton moottorista (350-500+ hv). Joku todella tehokas BMW, AMG-mersu tai sitten ihan suoraan urheiluautot kuten Ferrari tai Lamborghini tulee tehtaalta neliputkisena.
On jotain poikkeuksia, esim. Volvolla on jotain tehokkaita petrolimalleja joissa on vakiona 4 piippua mutta ne ovat harvinaisia performance editioneja.
Kaksi pakoputkea on kohtuullisen tehokkailla autoilla joissa on joku 180-280hv. Yksi pakoputki on valtaosassa autoja. Niissä tehoa on noin 90-150 hevosvoimaa.
Eräs tuttuni putosi laiturilta veneen hankaimen päälle jonka jälkeen hän totesi että minulla on nyt kaksi pakoputkea.
Vierailija kirjoitti:
Isommissa moottoreissa voi olla kätevämpää johtaa pakokaasut useampaa pienempää putkea pitkin taakse kuin yhtä isoa (haittaa vähemmän maavaraa). Useimmiten se on kuitenkin jonkunlainen statuskysymys, mitä enemmän niitä on sitä räyhäkkäämmäksi jotkin mieltävät autonsa.
urheilumoottoreissa joissa on joku yli 600nm vääntö ja 400 plus heppaa on kylläkin pakko olla neljä putkea ihan siksi ettei se moottori räjähdä. mutta näitä autoja ei kovin montaa tuhatta suomen teillä ole ainakaan tieliikenteeseen rekisteröitynä.
itse en ole ikinä omistanut autoa jossa yli 2 putkea enkä tunne ketään muutakaan joka olisi. yksittäisiä kertoja olen nähnyt jonkun M3 BMW:n tms. urheilumallin jossa on 4.
Vierailija kirjoitti:
Jos on kaksi pakoputkea, se saastuttaa kaksi kertaa enemmän. Ja jos on neljä, niin neljä kertaa enemmän.
Tämä on epäironisesti totta. Kyllä tehokkaampi moottori ihan vääjäämättä tuottaa enemmän päästöjä kuin kevyempi moottori. Ihan sama kumpi on "hienompi", se sporttimalli saastuttaa enemmän.
Tehokkaampia autoja kuitenkin ne joissa 0.
Vierailija kirjoitti:
Koska se on "coolimpaa", kun niitä on kaksi. Sillä osoitetaan, että on ns. menohaluja. Lähdetkö viivalle kanssani??
Vika on maailman menossa yleisesti. Auto ei tarvite kahta ulostuloa päästääkseen kaasuja.
Vähän sama homma, että miksi jokainen n. 2015 jälkeen valmistettu auto näyttää keulasta "häijyltä ja vihaiselta". Miksi jonkun pienen Yariksen tai Fiestan pitää näyttää taustapeilissä siltä, että haluaa syödä edesssä olijansa.
En tajua en.
Ei se nyt ihan niinkään ole. Ketjussa joku onkin jo selittänyt miksei se ole vain kosmeettinen asia jos puhutaan oikeasti suorituskykyisistä autoista (joita hyvin harvalla Suomessa on).
Vierailija kirjoitti:
Tehokkaampia autoja kuitenkin ne joissa 0.
Riippuu mihin verrataan. Model 3 performance (Tesla) saavuttaa 0-100 3,2 sekunnissa, mutta esim. Ferrari 812 tekee saman 2,6 sekunnissa. Tosin hintaerokin on noin kymmenkertainenn.
soon nii notta sen kalliimpi mitä enämpi putkia
Lamborghinillä on +1000hv moottoreita joissa on vakiona 6 pakoputkea (3 per puoli).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isommissa moottoreissa voi olla kätevämpää johtaa pakokaasut useampaa pienempää putkea pitkin taakse kuin yhtä isoa (haittaa vähemmän maavaraa). Useimmiten se on kuitenkin jonkunlainen statuskysymys, mitä enemmän niitä on sitä räyhäkkäämmäksi jotkin mieltävät autonsa.
urheilumoottoreissa joissa on joku yli 600nm vääntö ja 400 plus heppaa on kylläkin pakko olla neljä putkea ihan siksi ettei se moottori räjähdä. mutta näitä autoja ei kovin montaa tuhatta suomen teillä ole ainakaan tieliikenteeseen rekisteröitynä.
itse en ole ikinä omistanut autoa jossa yli 2 putkea enkä tunne ketään muutakaan joka olisi. yksittäisiä kertoja olen nähnyt jonkun M3 BMW:n tms. urheilumallin jossa on 4.
Mulla on traktorin caterpillarin moottorissa melkein 600heppaa ja toista tuhatta newtonia vääntöä, ei ole moottori räjähtänyt vaikka on vain yksi pakoputki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isommissa moottoreissa voi olla kätevämpää johtaa pakokaasut useampaa pienempää putkea pitkin taakse kuin yhtä isoa (haittaa vähemmän maavaraa). Useimmiten se on kuitenkin jonkunlainen statuskysymys, mitä enemmän niitä on sitä räyhäkkäämmäksi jotkin mieltävät autonsa.
urheilumoottoreissa joissa on joku yli 600nm vääntö ja 400 plus heppaa on kylläkin pakko olla neljä putkea ihan siksi ettei se moottori räjähdä. mutta näitä autoja ei kovin montaa tuhatta suomen teillä ole ainakaan tieliikenteeseen rekisteröitynä.
itse en ole ikinä omistanut autoa jossa yli 2 putkea enkä tunne ketään muutakaan joka olisi. yksittäisiä kertoja olen nähnyt jonkun M3 BMW:n tms. urheilumallin jossa on 4.
Mulla on traktorin caterpillarin moottorissa melkein 600heppaa ja toista tuhatta newton
Sä et varmaan aja sillä 120 kilometrin vauhdissa tai kiihdytä sitä 0-100 liittyessäsi motarille parissa sekunnissa siten että putkiston lämpötilaksi muodostuu noin 500 celsiusastetta.
No wolkkarissa oli kaksi ,kun moottori sippasi niin siitä sai hyvän kottikärryn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isommissa moottoreissa voi olla kätevämpää johtaa pakokaasut useampaa pienempää putkea pitkin taakse kuin yhtä isoa (haittaa vähemmän maavaraa). Useimmiten se on kuitenkin jonkunlainen statuskysymys, mitä enemmän niitä on sitä räyhäkkäämmäksi jotkin mieltävät autonsa.
urheilumoottoreissa joissa on joku yli 600nm vääntö ja 400 plus heppaa on kylläkin pakko olla neljä putkea ihan siksi ettei se moottori räjähdä. mutta näitä autoja ei kovin montaa tuhatta suomen teillä ole ainakaan tieliikenteeseen rekisteröitynä.
itse en ole ikinä omistanut autoa jossa yli 2 putkea enkä tunne ketään muutakaan joka olisi. yksittäisiä kertoja olen nähnyt jonkun M3 BMW:n tms. urheilumallin jossa on 4.
Sitä mä koitin tuossa sanoakin, että ne perheaudin perässä olevat nelosputket on pelkkää silmänlumetta. Niissä korkeintaan takapönttö kummallakin puolella josta lähtee tuplapillit että perheenisästä tuntuu sporttiselta.
Kovin kundi on se, jolla on muoviset kromin väriset pakoputkenpääkoristeet takapuskurissa molemmin puolin. Ja hytissä muhkeat pörinäsoundit tulee tietokoneohjatusti auton radion kaiuttimista.
Vaggilaisissa näitä idioottimaisuuksia tuntuu olevan.
Se on sitä jotakin se!
Ja joissain 0!