Miksi joissain autoissa on 1 pakoputki, toisissa 2 ja toisissa 4?
En ymmärrä autoista juuri muuta kuin sen että kaasua painamalla pääsee eteenpäin ja jarrulla jarruttaa. Ajokortin sain kun olin 18 mutta en ole sen jälkeen ajanut. Nyt ostin pienen Citroenin ja asia jäi vaivaamaan. Tässä on 1 pakoputki.
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isommissa moottoreissa voi olla kätevämpää johtaa pakokaasut useampaa pienempää putkea pitkin taakse kuin yhtä isoa (haittaa vähemmän maavaraa). Useimmiten se on kuitenkin jonkunlainen statuskysymys, mitä enemmän niitä on sitä räyhäkkäämmäksi jotkin mieltävät autonsa.
urheilumoottoreissa joissa on joku yli 600nm vääntö ja 400 plus heppaa on kylläkin pakko olla neljä putkea ihan siksi ettei se moottori räjähdä. mutta näitä autoja ei kovin montaa tuhatta suomen teillä ole ainakaan tieliikenteeseen rekisteröitynä.
itse en ole ikinä omistanut autoa jossa yli 2 putkea enkä tunne ketään muutakaan joka olisi. yksittäisiä kertoja olen nähnyt jonkun M3 BMW:n tms. urheilumallin jossa on 4.
Sitä mä koitin tuossa sanoakin, että ne perheaudin perässä olevat nelosputket on p
Ei missään perheaudissa ole neljää putkea. RS-malleissa on kaikissa neljä putkea vakiona, mutta niissä onkin +600 hevosvoimaa ja hinta lähtee noin 180 tuhannesta eurosta.
Harva perheenisä pystyy tuollaisia summia laittamaan farmariin. Eikä niissä edes ole sama korimalli kuin perus A6:ssa tai muissa farmareissa. S6:kin näyttää vähemmän urheiluautolta kuin RS6.
"Sä et varmaan aja sillä 120 kilometrin vauhdissa tai kiihdytä sitä 0-100 liittyessäsi motarille parissa sekunnissa siten että putkiston lämpötilaksi muodostuu noin 500 celsiusastetta."
Ei se varmaan aja, mutta peltotöissä kone silti huutaa urku auki ja usein täysiä tehoja otetaan tuntikausia verrattuna johonkin autojen kiihdytysstintteihin. Ilman että mikään 120km/h ilmavirta pakoputkistoa jäähdyttäisi. Joten ei se siitä ole kiinni. Mutta lambon alle on hankala laittaa jotain kuuden tuuman yhtä torvea.
.ohis
Vierailija kirjoitti:
Mitä enemmän pakoputkia sen pienempi pippeli.
Tämä on luultavasti oikea vastaus.
Vierailija kirjoitti:
Mitä enemmän pakoputkia sen pienempi pippeli.
Näin tosiaan väittävät.
"Ei missään perheaudissa ole neljää putkea."
En mä susta tiedä mutta mä luen ainakin A4t perheaudeiksi joita kyllä näkee neljällä putkella. Ihan sama onko ne tehtaalta vai motonetin tuuniosastolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isommissa moottoreissa voi olla kätevämpää johtaa pakokaasut useampaa pienempää putkea pitkin taakse kuin yhtä isoa (haittaa vähemmän maavaraa). Useimmiten se on kuitenkin jonkunlainen statuskysymys, mitä enemmän niitä on sitä räyhäkkäämmäksi jotkin mieltävät autonsa.
urheilumoottoreissa joissa on joku yli 600nm vääntö ja 400 plus heppaa on kylläkin pakko olla neljä putkea ihan siksi ettei se moottori räjähdä. mutta näitä autoja ei kovin montaa tuhatta suomen teillä ole ainakaan tieliikenteeseen rekisteröitynä.
itse en ole ikinä omistanut autoa jossa yli 2 putkea enkä tunne ketään muutakaan joka olisi. yksittäisiä kertoja olen nähnyt jonkun M3 BMW:n tms. urheilumallin jossa on 4.
Sitä mä koitin tuossa sanoakin, että ne perheaudin perässä olevat nelosputket on p
Se "perheaudi" jossa näin 4 putkea oli noin 200 tonnin ökyauto joita on Suomeen rekisteröity muutamia yksittäisiä kappaleita.
Niitä ei voi edes sekoittaa normaaleihin perhefarkkuihin koska niiden takakeula näyttää niin erilaiselta vaikka vuosimalli olisi sama.
Vierailija kirjoitti:
En mä susta tiedä mutta mä luen ainakin A4t perheaudeiksi joita kyllä näkee neljällä putkella. Ihan sama onko ne tehtaalta vai motonetin tuuniosastolta.
korimallistahan sen suht nopeasti näkee. aanelosta ei oikein voi sekoittaa rs neloseen mitenkään. edestä ja takaa ihan eri näköinen peli.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin 2025 mallin A4:t on googlen kuvahaun perusteella kaksiputkisia. S4:t ja RS4:t ovat neljällä mutta puhutaan aivan eri hintaluokasta
Iso ja tehokas moottori tuottaa enemmän pakokaasuja mitkä pitää poistaa. Jos ferrariin laittaa mehupillin niin moottori tukehtuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin 2025 mallin A4:t on googlen kuvahaun perusteella kaksiputkisia. S4:t ja RS4:t ovat neljällä mutta puhutaan aivan eri hintaluokasta
työnnä ne putket nyt jo perseeseesi, viides nolla
Näön vuoksi, oikeasti missään ei tarvittaisi yhtä enempää, tiedän kun olen tehokkaammillakin autoilla ajanut, ei ne lisäpakoputket yhtään virtausta paranna, ihan samat tehot irtoaisi yhdelläkin.
Minua naurattaa aina kun on auto missä on useampi kuin yksi pakoputki niin miksi ainoastaan siitä yhdestä pakopukesta tulee pakokaasua.
Brrrmmmbrmmm katsokaa autoni näyttää vormula-autolta brrmmmbrmmm
Sitä ulos tulevaa putkenpäätä varmaankin tarkoitat.
Vierailija kirjoitti:
Minua naurattaa aina kun on auto missä on useampi kuin yksi pakoputki niin miksi ainoastaan siitä yhdestä pakopukesta tulee pakokaasua.
Hauskimpia on ne vanhat rottelot mihin on ihan kieli poskessa laitettu joku sadevesiränni pakoputken pääksi.
Vierailija kirjoitti:
Sitä ulos tulevaa putkenpäätä varmaankin tarkoitat.
Auton takaosassa olevia suuttimia.
t. Matti Kyllönen
Köyhä-keskiluokka-rikas. Kastijärjestelmä, vastaava kuin Intiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän ole. Audin S4 ja 6-malleissa on neljä putkenpäätä, RS-versioissa vain kaksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän ole. Audin S4 ja 6-malleissa on neljä putkenpäätä, RS-versioissa vain kaksi
rs:ssä on twin oval tailpipe jossa on piilossa 2+2 putkea. ulkoisesti näyttää toki kahdelta
Monissa autoissa ne takapuskurissa olevat "pakoputken" päät ovat pelkkiä koristeita. Jos on esim. 4 putken päätä, niin pakokaasut tulevat yhdestä rööristä ja loput ovat jo tehtaalla laitettu ainoastaan ulkonäön vuoksi.