Lentäjät/lentoemot: Eikö se olekaan yleinen sääntö, että jos toinen lentäjistä lähtee vessaan, lentoemäntä menee ohjaamon siksi ajaksi?
Silloin kun minä olin lehtoyhtiössä, toimittiin näin, mutta nyt ihmettelen tätä uutista Lufthansasta, eli tämän mukaan perämies on ollut yksinään siellä ohjaamossa.
"Airbus A321 -koneen perämies oli pyörtynyt koneen kapteenin ollessa vessassa."
"Kapteeni palasi koneen ohjaamon ovelle kahdeksan minuutin vessatauon jälkeen ja pyrki ohjaamoon tavanomaisella tavalla, jossa ohjaamossa oleva pilotti avaa oven ohjaamoon pyrkivälle henkilölle. Perämies ei kuitenkaan avannut ovea.
Kolmen uusintayrityksen jälkeen kapteeni pyrki lentokoneen matkustamohenkilökunnan kanssa ottamaan yhteyden ohjaamoon. Kun sekään ei toiminut, kapteeni käytti hätätilanteisiin tarkoitettua koodia ohjaamon oven avaamiseksi."
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/7ad12354-f1cf-4e22-b478-9cddb469c3e8
Kommentit (16)
"kahdeksan minuutin vessatauon"
Kunnon tortun vääntänyt.
Vierailija kirjoitti:
"kahdeksan minuutin vessatauon"
Kunnon tortun vääntänyt.
Se lentoemäntä taisi olla siellä vessassa.
"lento lensi kymmenen minuuttia ilman lentäjää"
Virheellinen lause. Kone lensi kymmenen minuuttia ilman ohjaamossa tajuissaan olevaa lentäjää, mutta molemmat lentäjät olivat kyllä lentokoneessa mukana.
Vierailija kirjoitti:
"kahdeksan minuutin vessatauon"
Kunnon tortun vääntänyt.
Pessyt myös kätensä, vaikket sinä niin teekään. Sekä todennäköisesti kasvonsa. Tekee hyvää virkistäytyä pitkällä lennolla. Keskittyminen paranee.
Sun mielestä ilmeisesti työajalla ei saa edes hengittää.
Syö lisää kuituja.
Lentoemo otti imut ja lähti huuhtelee suuta ni sen takia ei ollut just paikalla
Pilotti
Ei, lentoemäntä menee lentäjän kanssa vessaan tai taukotilaan. Ja nielee mällit.
Nämä voi olla myös lentoyhtiö kohtaisia sääntöjä. Sinällään outoa. Jos oven saa auki vain ohjaamosta, ja se ainoa kupsahtaa.
Vierailija kirjoitti:
Lentoemo otti imut ja lähti huuhtelee suuta ni sen takia ei ollut just paikalla
Pilotti
Laadukkaat imut jos perämieheltä meni taju
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lentoemo otti imut ja lähti huuhtelee suuta ni sen takia ei ollut just paikalla
Pilotti
Laadukkaat imut jos perämieheltä meni taju
Kyllä kunnon orkku voi tajun viedä
Pilotti
No ei se emo voinut olla ohjaamossa kun se oli myös vessassa. Arvatkaa mitä tekemässä.
Lentokoneessa kapteenille ja apukapteenille tarkoitetuissa vessoissa on ohjainlaitteisto ja näyttöruudut. Ei tarvitse emoa, kun vessassa voi tarvittaessa ottaa puikot haltuunsa!
Lentoemäntä tai stuertti ei ole koulutettu ohjaamaan lentokonetta!
Vierailija kirjoitti:
Lentokoneessa kapteenille ja apukapteenille tarkoitetuissa vessoissa on ohjainlaitteisto ja näyttöruudut. Ei tarvitse emoa, kun vessassa voi tarvittaessa ottaa puikot haltuunsa!
Lentoemäntä tai stuertti ei ole koulutettu ohjaamaan lentokonetta!
Ei kait tuuraaajan tarkoituskaan ole ohjata konetta vaan ennemminkin olla valvomassa toista henkilöä. Hakea apua tarvittaessa tai avata ovi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lentokoneessa kapteenille ja apukapteenille tarkoitetuissa vessoissa on ohjainlaitteisto ja näyttöruudut. Ei tarvitse emoa, kun vessassa voi tarvittaessa ottaa puikot haltuunsa!
Lentoemäntä tai stuertti ei ole koulutettu ohjaamaan lentokonetta!
Ei kait tuuraaajan tarkoituskaan ole ohjata konetta vaan ennemminkin olla valvomassa toista henkilöä. Hakea apua tarvittaessa tai avata ovi.
Niin juuri. Eihän sitä konetta yleensäkään ohjaa kuin yksi lentäjä kerrallaan. Toinen valvoo ja hoitaa esim. radiota.
Kuulostaa kyllä ihmeelliseltä. Eikö joku tämmönen käytäntö otettu käyttöön Germanwings onnettomuuden jälkeen 2015?