Xpeng G6 (2026) autossa auton lataus -30 asteen pakkasessa 16 minuutissa (10-80%)
Siinä on ns. 5C lataus joka on toistaiseksi hyvin harvinainen.
Suomessa tällä hetkellä myynnissä oleva versio on vielä 2025-vuosimallia ja sekin on hyvä mutta ei samaa tasoa kuitenkaan.
Niillä on sellainen testihalli jonka lämpötila pikku hiljaa lasketaan + 20 asteesta -30 asteeseen ja auto on siellä koko ajan kunnes koko auto on ihan jäässä.
Sen jälkeen ruvetaan lataamaan autoa.
-30 asteen kylmyydessä hetkellinen latausteho ylittää 300Kw ja auto latautuu 10-80% 16 minuutissa.
Myös BYD:n testien mukaan heidän uusimmat Han ja Tang mallit (joissa on se BYD:n uusi akkutekniikka) latautuvat nopeasti myös -30 asteessa.
G6 on hinnaltaan aika lähellä Tesla Model Y:n tasoa. Byd Han ja Tang ovat selvästi kalliimpia.
Vuoden 2026 G6:ssa on kyllä hierovat etuistuimet ja jotain muita varusteita joita ei taida Teslasta löytyä.
Aasiassa mainostettiin ko. auton latautuvan 5 min 400 km ajoon mutta pakkasia ei otettu huomioon. Oli mahdollisuus 3 vaihelataukseen ja 1000 kW latausteho. Eli taitaa teslat jäädä historiaan jos eivät uusi akkujaan. Muutenkin aika pehmoisia kirjoittelevat silinteriautoista kun lukaisin myyntikäyriä maailmalla. Pörssikurssi on teslalla pudonnut puoleen.