Saako poliisi selville ulkomaisen tietokoneen IP-osoitteen?
Kommentit (14)
ei kai nyt kansainvälistä rikollisuutta netissä muuten voitaisi tutkia (kuten lapsiporno).
Keinonsa heillä ovat, älä siitä huoli :)
t. "ulkomaisesta" koneesta palstaileva
että jos kyseessä ei ole mitään vakavaa, niin alkaaka poliisi hakemaan ulkomaisen operaattorin lokitietoja ja miten ihmeessä se ne saisi?!
ap
ei kai nyt kansainvälistä rikollisuutta netissä muuten voitaisi tutkia (kuten lapsiporno).
Keinonsa heillä ovat, älä siitä huoli :)
t. "ulkomaisesta" koneesta palstaileva
että jos kyseessä ei ole mitään vakavaa, niin alkaaka poliisi hakemaan ulkomaisen operaattorin lokitietoja ja miten ihmeessä se ne saisi?!
ap
poliisi käytännössä ryhdy moiseen ellet uhkaa tappaa jotain tiettyä henkilöä tms.
Heillä on ihan oikeitakin juttuja.
Ja anonyymipalvelimen takaa kun lähetät niin...
Tai olet tehnyt kun tollaisia kyselet ?:D
Mikä on anonyymipalvelin?
Ihan normaalilta kotikoneelta kirjoitan..
ap
ps. enkä ole uhannut ketään enkä mitään :)))
Tai olet tehnyt kun tollaisia kyselet ?:D
nyt että olen ilmaissut mielipiteeni eräästä ihmisestä aika kärkkäästi eräällä keskustelupalstalla :))
ap
Mikä on anonyymipalvelin?
Ihan normaalilta kotikoneelta kirjoitan..
ap
ps. enkä ole uhannut ketään enkä mitään :)))
tämän sivuston kautta http://hidemyass.com/ voit surffailla anonyymisti. Ei ihan heti selviä kuka on ollut asialla.
Anonyymejä proxyservereitä on vaikka millä mitalla.
Esim. maahanmuuttokriittiset mielipiteet kannattaa kohta kirjoittaa tällaisten servereiden kautta.
Myös jos saat bannit Vauva-lehden sivuille voit kiertää sen moisten palvelujen kautta.
Sanotaannyt että olen ilmaissut mielipiteeni eräästä ihmisestä aika kärkkäästi eräällä keskustelupalstalla :))
kohde tekee rikosilmoituksen kunnianloukkauksesta ja poliisi lähtee sitä tutkimaan, niin kyllähän ne saa oikeuden päätöksellä tiedon siitä, mitä IP-osoitetta viestin kirjoittaja on käyttänyt.
Sanotaannyt että olen ilmaissut mielipiteeni eräästä ihmisestä aika kärkkäästi eräällä keskustelupalstalla :))
kohde tekee rikosilmoituksen kunnianloukkauksesta ja poliisi lähtee sitä tutkimaan, niin kyllähän ne saa oikeuden päätöksellä tiedon siitä, mitä IP-osoitetta viestin kirjoittaja on käyttänyt.
Tämän mä jo tiesinkin, mutta kyse oli siis siitä että pääsee poliisi tutkimaan ULKOMAISIA ip-osoitteita. Onko siis oikeuksia pyytää operaattorilta tietoja niinkuin Suomessa?
ap
Tämän mä jo tiesinkin, mutta kyse oli siis siitä että pääsee poliisi tutkimaan ULKOMAISIA ip-osoitteita. Onko siis oikeuksia pyytää operaattorilta tietoja niinkuin Suomessa?
että suomalaisesta palvelusta saa ilman muuta kaikki IP-osoitteet. Se taas kenelle osoite kuuluu on toinen juttu. Suomessa se voidaan selvittää, jos siihen on oikeuden päätös. Ulkomainenkin IP saadaan siis selville, mutta sen haltijan selvittäminen ei ole aina niin yksinkertainen juttu. Pienissä asioissa virka-apupyyntöä ulkomaille tuskin lähetetään.
Tämän mä jo tiesinkin, mutta kyse oli siis siitä että pääsee poliisi tutkimaan ULKOMAISIA ip-osoitteita. Onko siis oikeuksia pyytää operaattorilta tietoja niinkuin Suomessa?
että suomalaisesta palvelusta saa ilman muuta kaikki IP-osoitteet. Se taas kenelle osoite kuuluu on toinen juttu. Suomessa se voidaan selvittää, jos siihen on oikeuden päätös. Ulkomainenkin IP saadaan siis selville, mutta sen haltijan selvittäminen ei ole aina niin yksinkertainen juttu. Pienissä asioissa virka-apupyyntöä ulkomaille tuskin lähetetään.
Juu, pienestä asiasta kysymys, siis kunnianloukkauksesta. Ajoin siis takaa että lähteekö poliisi selvittämään asiaa kun kirjoittaja asuu ulkomailla?
ap
Äläkä jauha samaa asiaa päivästä toiseen. Ei kukaan täällä voi tarkalleen tietä mitä on tapahtunut, eikä tämä muutenkaan mikään poliisien tutkintakeinoihin erikoistunut palsta ole!
Kannattaisiko ap:n harkita, mita netissa kirjoittelee? Ei ole kovin fiksua julkisesti parjata yksityishenkiloa (julkisuudenkaan henkiloa - ihmisia ovat hekin).
Haluaisitko itse olla sellaisen toiminnan kohteena?
ei kai nyt kansainvälistä rikollisuutta netissä muuten voitaisi tutkia (kuten lapsiporno).
Keinonsa heillä ovat, älä siitä huoli :)
t. "ulkomaisesta" koneesta palstaileva