Lukihäiriön yhteys hahmottamiseen
Voiko lukihäiriöllä jokin yhteys esim. paikan ja suunnan hahmottamiskykyyn tai ajan hahmottamiseen?
Minulla on yläkouluikäinen lapsi, jolla on lukivaikeus - ei kovin paha ja opettajien mukaan se ei juurikaan näy koulussa, mutta lukutesteissä lukunopeus huomattavasti hitaampi kuin keskivertoikäisillään. Pärjää kuitenkin koulussa hyvin, keskiarvo kasin päälle, ja lukee myös vapaa-ajalla.
Minulla äitinä pistää silmään, että vaikka poika on jo iso mies, minua päätä pidempi, hänellä on heikko suuntavaisto ja paikan hahmottaminen. Kaupungilla hän saattaa sanoa paikassa, jossa ollaan käyty kymmenen kertaa, että ei yhtään tiedä mihin suuntaan pitäisi mennä. Luulen, että osin tämän takia ei mielellään liikukaan kovin paljon yksikseen kaupungilla, koska pelkää eksyvänsä.
Kellonaikojen kanssa on sama juttu. Hän varmistaa aina minulta (monta kertaa viikossa), että moneltako treeneihin pitikään lähteä, kun ne alkavat seitsemältä. Digitaaliset kellonajat, esim. 18.40 ovat hänelle vaikeita hahmottaa, ei osaa ajatella, että se on siis kahtakymmentä vaille seitsemän. Varmistaa ja kysyy nämä joka kerta.
Olen ruvennut miettimään, onko tämä ns. ihan normaalia? Pitäisikö yläkoululaisen jo osata tällaiset itsenäisesti? Ja voiko asia liittyä jotenkin tuohon lukihäiriöön?
Kommentit (2)
Ei tuo hahmottamisvaikeus aivan ikätasoiselta kuulosta, vaan on jokin oma piirteensä pojallanne. Yhteys lukihäiriöön voi ehkä olla, mutta voivat olla erillisetkin asiat samassa ihmisessä. Eikö kouluterveydenhoito tai aiemmin neuvola ole kiinnittänyt tällaiseen puoleen huomiota? Miten liikunta muuten sujuu?
Varmasti noilla saattaa jokijn yhteys olla. - Itselläni ei ole erityistä vaikeutta lukea -johtunee ehkä paino sanalla ehkä siitä, että olen systemaattisesti treenannut ja harjoitellut sitä. Mutta sen sijaan jos minun pitää kirjoittaa kieliopillisesti hyvää kieltä, niin vaikka olen onnistunut suorittamaan maisterintutkinnon eli jokin verran joutunut kirjoittamaan, niin oikein kirjoitukseni on edelleen huonompi kuin monella yläasteikäisellä.