Olisivatko yksityiskoulut ratkaisu maamme ongelmiin?
Kun vanhemamt satvaavat rahallisesti jälkikasvunsa koulutukseen, heillä on myös lupa odotaa laadukasta opetusta. Ruotsissa asia hoidetaan näin, olemme monelta osin samassa veneessä sen kanssa.
Kommentit (25)
Juuri katsoin limingan taidekoulun hintoja ja jää kyllä väliin se opetus.
Julkiset palvelumme onvat pahoin rapautuneet, silti verot vain kasvavat. Mikäli meidän keskiluokkaisten on siirryttävä palveluita saadaksemme yksityisiin palveluihin, pitäisi verotustamme vastaavasti laskea reippaasti. On järjetöntä, että maksamme samaan aikaan palveluja persaukisille ja eri palveluja itsellemme.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on jo yksityisiä kouluja eikä siellä opetus ole sen parempaa tai huonompaa.
Mutta siellä on koulurauha, joka mahdollistaa paremman oppimisen. Pahimmat häiriköijät eivät mene sinne kun joko vanhemmat eivät ymmärrä hakea tai eivät pääse läpi pääsykokeista.
Ei ole. Tasoryhmät, erityiskoulut ja sakko vanhemmille lapsen jatkuvasta vastuiden laiminlyönnistä olisi ratkaisu. Tasoryhmät auttaisivat oppimisvaikeuksien kanssa. Erityiskouluihin koottaisiin käytösongelmaiset ja kiusaajat kovennetun kurin ääreen ja sinne yhteistyötä sosiaalihuollon ja poliisin kanssa. Lisäksi luokalle jättäminen ihan rutiinitoimenpiteeksi jokaisen vetelyksen kohdalle. Ei mitään ehtoja, vaan tylysti kertaamaan koko vuosi. Vanhemmat ulkoistetaan koulua koskevista päätöksistä, heillä on nyt liikaa valtaa hankaloittaa koko koulun toimintaa kieltämällä toimenpiteitä. Ammattilaiset päättävät, eivät vanhemmat. Jos ei kelpaa, voi kernaasti ottaa häirikön kotikouluun. Ymmärtämisen aika on ohi, ei johtanut kuin tuhoon. Nyt voitaisiin taas vaihteeksi koittaa velvollisuuksien palauttamista.
Yksityiskoulut eivät ole ratkaisu, mutta niitä kohti ollaan luultavasti menossa. Kun rahalla pääsee sisään, koulut alkavat eriytyä huonoiksi ja hyviksi kouluiksi.
Meillä oli jo toimiva systeemi, mutta se haluttiin tuhota. Häiriköille tarvitaan edelleen omat tarkkiksensa. Lisäksi luokalle jättäminen pitäisi ottaa taas käyttöön.
Seurasin vuosia sitten Ruotsissa asuessani koulujen yksityistämistä. Yksityiskoulut yrittävät houkutella oppilaita, kun ainakin Ruotsissa saivat korvausta pääluvun mukaan. Oppimistulokset tietysti olivat hyviä, sillähän niitä uusia oppilaita houkuteltiin. Totuus onkin sitten toinen juttu. Hyviä arvosanoja annettiin, jotta saatiin hyvä maine koululle.
Yksityiskoulut eivät saa periä maksua ellei opetuskieli ole kansalliskieli. Karsinta tapahtuu nykyisin pääsykokeilla, voi olla, että tulevaisuudessa laajenee tällaiset luokat ja koulut.
Jos tämä inkluusio jatkuu, että häiriköt ja kieltä osaamattomat laitetaan samaan luokkaan, vanhemmat laittavat itse lapsensa pääsykokeiden takana oleviin luokkiin.
Olen opettaja. Vaikka näen ja tiedän, että oppilaalla ei ole tarvittavia taitoja jatkaa seuraavalle luokalle, oppilasta ei saa jättää luokalle. Hänen kohdallaan helpotetaan tehtäviä niin älyttömän paljon, että tehtävistä on lähes mahdotonta olla pääsemättä läpi. Näin on. Siitä kärsii lopulta koko luokka ja se on väärin.
Luokan kertaaminen tulisi ottaa uudelleen ihan normaaliin käyttöön.
tottakai parempien ihmisten kokoomuksessa ja vihreissä (ja myös rkp:ssä, vasemmistossa) täytyy saada kersansa kalliisiin yksityiskouluihin jotteivat joudu näkemään sitä saastaa jota tähän maahan on vuosikymmenet heidän toimesta haluttu
Suomessa on jo nyt yksityisiä kouluja. Mutta hyvin harvassa ovat ne yksityiskiulut, jotka eivät olisi lainkaan pyytämässä ja vaatimassa, että "hyvinvointivaltion" pitää maksaa ja antaa heille (vastikkeetonta) rahaa.
Sinkkumies
Uskon, että "uhka" luokan kertaamisesta laittaisi lapsia ponnistelemaan oppimisen eteen. Myös kotiväki voisi herätä ja rajoittaa jälkikasvunsa pelaamisen ja somettamisen määrää.
Ainakan Helsingissä meillä ei ollut mitään ongelmia lasten koulujen kanssa. Yläasteella menivät jo kouluun johon haettiin luma-luokalle. Ja lukiossa oli yli 9:n keskiarvorajat. Olin nuorimmaisen lapsen vanhojen päiväntanssseja katsomassa ja lukion hämmennyin ihan kuinka lukion kakkosluokkalaiset olivat aivan yhtä etnisiä kuin omaan aikaani 90- luvun lopulla Kuopiossa!
En minä ainakaan haluaisi lapsiani kouluun, jonne rikkaiden vanhempien laiskat ha tyhmät lapset ovat rahalla päässeet. Mieluummin laitan lapseni kouluun, jossa on korkea keski-arvoraja tai pääsykokeet, ja jonne pääsee hyvin koulussa pärjäävät lapset oli ne sitten köyhien tai rikkaiden lapsia!
Kyllä, silloin meillä olisi valtavasti koulun käymättömiä lapsia, jotka eivät osaisi lukea ja kirjoittaa. Kapitalistin unelma.
Eihän sellainen sovi. Se eriarvoistaa ihmiset lapsesta lähtien. Siksi saimme peruskoulun. Kaikkien pitää olla yhtä huonoja!
Meillä on yksityiskouluja, ne eivät tosin peri yleensä lukukausimaksua, vaan oppilaat valikoituvat pääsykokeiden kautta.
Minä olen käynyt Helsingissä yksityiskoulun ja samoin sisarukseni, samoin isäni ja hänen sisaruksensa ja samoin minun lapseni. Kyllä ne ovat parempia kuin kunnalliset koulut.
Ykstyiskoulut ei ole ratkaisu. Peruskoulua pitäisi muokata. Keinovalkoimassa:
- erityiskoulut takaisin
- inkluusion vähentäminen
- luokan kertaaminen takaisin
- asioiden opettelemisen vaatiminen takaisin
- matematiikkaan ja kieliin tasoryhmät
- velvollisuudet takaisin
Koulussa oppilailta pitäisi vaatia enemmän.
Mölyapinat pitäisi poistaa luokasta ilman massiivista toimenpidekirjaamisvalvomishärdelliä.
Vierailija kirjoitti:
Uskon, että "uhka" luokan kertaamisesta laittaisi lapsia ponnistelemaan oppimisen eteen. Myös kotiväki voisi herätä ja rajoittaa jälkikasvunsa pelaamisen ja somettamisen määrää.
Ohis. Tuli mieleeni ystäväperhe, joka päätti lykätä ja siirtää yhden lapsensa koulunkäyntiä vuodella. Miksikö: Ihan siutä havainnosta, että vaikka heille vanhemmille koulunkäynti on (tai oli) ollut aina verraten helppoa ja jossa kumpainenkin oli viihtynyt ja edennyt erinomaisesti, niin jostain syystä lapsi osoitti käytöksellään, että hän ei todennäköisesti tulisi pärjäämään muun ikäluokkansa vauhdissa; olihan se nähtävissä kun seurasi häntä. Tai kun näki hänet muiden lasten rinnalla tai ykdin missä tahansa arkisessa tilanteessa. Kuinka lapsi kävi, jiotenkin voisi kai sanoa , että "hitaalla"
Yhtä kaikki vaikka tiedän, että nämä havainnot omasta lspsesta olivat vanhemmille varmasti raskaita, ahdistavia pelottavaakin niin minusta he tekivät fikdusti kun lykkäsivät lapsen koulunkäynnin aloitusta vuodella.
Vuosi on pitkäaika alke 10 vuotiaan elämässä ja on luultavasti helpompi kerrata esikoulu kuin aloittaa varmuudella taka-matkalta koulun käynti kun motoriikassa on puutteia ja käy luonnostaan "vähän hitaalla". Vuoden aikana ehti(i) kerrata ja harjoitella monta kertaa sellaisia asioita, jotka on "jo" hyvä osata itse silloinnkun " varsinainen" koulunkäynti alkaa.
Sinkkumies
Meillä on jo yksityisiä kouluja eikä siellä opetus ole sen parempaa tai huonompaa.