Jeesuksen vierailut ja opetukset synagogissa on anakronismi josta ei puhuta tarpeeksi
Ennen Jerusalemin temppelin tuhoutumista ei ollut tarvetta synagogille koska juutalaisilla oli temppeli jossa he harjoittivat uskonnollisia menoja ja toimituksia sekä rukouksia ja seurakuntaelämää. Vasta toisen temppelin tuhoutumisen jälkeen syntyi tarve vaihtoehtoiselle ja korvaavalle paikalle tyydyttää uskonnolliset tarpeet ja Jumalan palvelukset ja syntyi synagoogalaitos. Sen vuoksi temppelin tuhoutumista edeltävältä ajalta ei ole löydetty ainoatakaan synagoogaa Juudeassa ja sen ulkopuolelta vaan synagoogien rakentaminen alkoi vasta temppelin tuhoutumisen jälkeen mistä ovat peräisin nämä ensimmäisen vuosisadan synagogat esimerkiksi Magdalassa. Edes Kapernaumissa ei ollut synagoogaa ennen kuin vasta neljännellä tai viidennellä vuosisadalla jolloin nykyinen bysantilainen kalkkikivi synagoga on rakennettu.
Kommentit (5)
Kai niissä muissa kaupungeissa ja kylissä oli synagogeja.
A
sy.
n. ag. og. ue,[a] also called a shul[b] or a te. m. ple,[c] is a place of worship for J. e. w. s and Samaritans.
In the earliest period, J. e. wi. sh communal wo. rs hip primarily revolved around the Tem ple in Jerusalem, serving as a central focal point and significant symbol for the entire Je. wi. sh nation. As such, it was the destination for J. ew. s making pilgrimages during the three major annual festivals commanded by the Torah: Passover, Shavuot and Sukkot. There are several known cases of J. ew. i. sh communities in Egypt with their own tem ples, such as the Tem. ple at Elephantine established by refu. ge. es from the Kingdom of Ju. dah during the Twenty-seventh Dynasty of Egypt, and a few centuries later, the Tem. ple of Onias in the Heliopolite Nome.
Excavation work done in 1967 revealed the remains of the J e . w. ish colony centered on a small te. mp. le.[19] The "Petition to Bagoas" (Sayce-Cowley collection) is a letter written in 407 BCE to Bagoas, the Persian governor of Ju. dea, appealing for assistance in rebuilding the Je. wi. sh te. m. ple in Elephantine, which had recently been badly damaged by an anti-Je. wi. sh rampage on the part of a segment of the Elephantine community.[20]
A number of the Aramaic papyri document the Je. w. ish community among soldiers stationed at Elephantine under Achaemenid rule, 495399 BCE.
Vierailija kirjoitti:
A
sy.
n. ag. og. ue,[a] also called a shul[b] or a te. m. ple,[c] is a place of worship for J. e. w. s and Samaritans.
In the earliest period, J. e. wi. sh communal wo. rs hip primarily revolved around the Tem ple in Jerusalem, serving as a central focal point and significant symbol for the entire Je. wi. sh nation. As such, it was the destination for J. ew. s making pilgrimages during the three major annual festivals commanded by the Torah: Passover, Shavuot and Sukkot. There are several known cases of J. ew. i. sh communities in Egypt with their own tem ples, such as the Tem. ple at
Katos 4 kerta niin sain läpi lainauksen. Taisi olla tuo r. e. f. u. g. e. e. s sana mistä otti kiinni...
Niin mitä sitten? Ilmestysmaja, temppeli ym. ovat korvattavissa, koska ne ovat vain esikuvia seurakuntaruumiista.
"Koska minä olen vienyt heidät kauas pakanain sekaan ja hajottanut heidät muihin maihin, olen MINÄ ollut heille PYHÄKKÖNÄ vähän aikaa niissä maissa, joihin he ovat joutuneet", sanoi Herra Hesekielin kirjassa.
Jeesus taas sanoi itsestään: "Tässä on se, joka on pyhäkköä suurempi."
Olipas ei ihan keskustassa,mut siinä vähän matkan päässä oli pari,pubin viereistä synäkookaa,ota selvää ennenkuin rupeat julistamaan!