Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oppimistulosten heikkeneminen. (Peruskoulu)

Vierailija
09.12.2024 |

Oppilaiden oppimisen tason lasku Suomessa voi osittain johtua siitä, että nykyisin haastavasti käyttäytyvät oppilaat pidetään usein osana yleisopetuksen luokkia. Tämä voi heikentää sekä heidän omaa oppimistaan että yleisopetuksen ilmapiiriä ja keskittymistä. Häiritsevät oppilaat vievät suhteettoman paljon opettajan aikaa ja energiaa, mikä heikentää muiden oppilaiden mahdollisuuksia saada tarvitsemansa opetus ja tuki.

 

Erilliset tarkkailuluokat (ns. "tarkkisluokat") voisivat olla parempi ratkaisu. Niissä haastavasti käyttäytyvät oppilaat saisivat erityisopettajien tukemana yksilöllistä opetusta ja rauhallisemman oppimisympäristön, mikä voisi auttaa heitä kehittymään sekä akateemisesti että sosiaalisesti. Samalla yleisopetuksen luokkien ilmapiiri parantuisi, kun häiriötekijät vähenisivät. Tällöin hyvin käyttäytyvät oppilaat eivät kuluttaisi aikaansa negatiiviseen leimaamiseen, koska heidän ei tarvitsisi jatkuvasti kohdata häiriötilanteita arjessaan.

 

Tämä muutos auttaisi kaikkia oppilaita sekä niitä, joilla on erityistarpeita, että niitä, jotka tarvitsevat rauhallisen ja keskittyneen oppimisympäristön menestyäkseen. Suomessa tulisi arvioida kriittisesti inklusiivisen opetuksen vaikutuksia ja harkita tarkkailuluokkien tai muiden vastaavien ratkaisujen laajempaa käyttöönottoa, jotta oppimistulosten taso ja koulun ilmapiiri paranisivat.

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kaksi