Onko kellään kokemusta auton latauspaikan hankkimisesta taloyhtiön parkkipaikalle?
Haluaisin edes omalle parkkiruudulleni mahdollisuuden ladata autoa ja olisin valmis maksamaan sen itse, mutta ei vaan onnistu. Taloyhtiössä on enimmäkseen vanhuksia, joilla ei ole sähköautoa ja eivät edes halua kuulla asiasta. Pelkäävät kustannuksia, vaivaa ja tulipaloa.
Kommentit (31)
Kohta keskustoissa kielletään polttomoottorit, niin pakkohan latausasemia on saada. Jäärät ovat vaan vastaan ja eivät halua osallistua mitenkään. Eivät tajua, että asuntojen arvo nousee, kun on ajanmukaiset parkkipaikat. Se on monelle maksukykyiselle valintakriteeri.
Onko isännöitsijää vai pelkkä taloyhtiön hallitus?
Ei se polttiskielto voi olla niin ehtoton, ettei alueella asuva saisi kotiinsa ajaa dieselillä tai bensalla. Siinä puututaan jo perusoikeuksiin.
Eiköhän noi latauspisteet jossain vaiheessa tulee pakollisiksi kaikkiin taloyhtiöihin. Se on vain ajan kysymys.
Kyllä sitä täälläkin kauan pohdittiin kunnes viimein parkkipaikkarempan yhteydessä vedettiin valmiiksi piuhat ja nyt odotellaan että joskus toteutuisi se päätös laittaa latauspaikkoja. Sekin kun on jo kerrottu että tulossa on. Mummoja näissäkin taloissa on ja myös latausautoja joten mummot saa tässäasiassa myöntyä. Ap, nosta asia reilusti taloyhtiön pöydälle.
Jos lukisit Kiinteistöliiton ohjeen ensin ja valitset sieltä sopivan vaihtoehdon. Asiaan vaikuttaa mm. se, omistaako taloyhtiö autopaikat vai onko ne erillisiä osakkeita.
https://www.kiinteistoliitto.fi/taloyhtio/ajassa/latauspiste/
Helsingin kaupungin tilaama raportti liittyy myös muualla länsimaissa nähtyyn kaupunkikehitykseen. Esimerkiksi Tukholma on jo päättänyt kieltää polttomoottoriautot osassa ydinkeskustaa vuodesta 2025 alkaen. Erilaisia kieltoja suunnitellaan lisäksi muun muassa Oslossa sekä Saksan ja Ranskan suurkaupungeissa.
Ei huvita maksaa vatkaimes latauspaikkoja. Siinä tulee kuluja muillekkin vaikka ns itse olisit omas valmis maksamaan.
Pitäisi onnistua jallituksen kokouksen kautta. Ja tulevina vuosina siitä tulee ihan velvollisuus, joten mitään sen vetkuttamisella ei saavuta, päinvastoin tulee vain kalliimmaksi vetkutella ja sitten määräajan lähestyessä maksaa riistohintoja kun kaikki mitenkään vähemmän yllättäen tarvivat sellaiset, mutta tekijöitä on vain rajallinen määrä.
Vierailija kirjoitti:
Kohta keskustoissa kielletään polttomoottorit, niin pakkohan latausasemia on saada. Jäärät ovat vaan vastaan ja eivät halua osallistua mitenkään. Eivät tajua, että asuntojen arvo nousee, kun on ajanmukaiset parkkipaikat. Se on monelle maksukykyiselle valintakriteeri.
Mitä väliä, jos sellaisen asunnon arvo nousee, jossa aikoo asua eikä myydä? Ja samalla, auttaako kymppitonnin asunnon arvon nousu, jos investointi maksaa kolkyt donaa? Oliko hyvä sijoitus? Ja onko hyvä sijoitus, jos taloyhtiön pääsulaketta tarvitsee kasvattaa (ja tämä tulee väistämättä eteen jos sähkövispilöiden määrä nousee yli parin kolmen) ja kiinteä kuukausimaksu ja tuleva tehomaksu parhaimmillaan monikymenkertaistuu (kuukausimaksu menee pääsulakkeen koon mukaan, ja se ei todellakaan mene lineaarisesti).
Vierailija kirjoitti:
Kohta keskustoissa kielletään polttomoottorit, niin pakkohan latausasemia on saada. Jäärät ovat vaan vastaan ja eivät halua osallistua mitenkään. Eivät tajua, että asuntojen arvo nousee, kun on ajanmukaiset parkkipaikat. Se on monelle maksukykyiselle valintakriteeri.
Ne on just niitä demarisaatanoita, kaiken ne haluaa muiden piikkiin mutat itse eivät ole valmiita eikä halukkaita maksamaan penniäkään tai laittamaan tikkua ristiin asian hyväksi, kun se maksaa niille ahneille k y r v i l l e. Ja nyt on kyse niistä kaleveista & irmeleistä, niistä kiimaisimmista shamppanja-kommarointia larppaavista eläkeläis-piruista.
"Kun ollaam itse maksettum meidäm eläkkeetkim..... jämpti on näin!"
Vierailija kirjoitti:
Ei huvita maksaa vatkaimes latauspaikkoja. Siinä tulee kuluja muillekkin vaikka ns itse olisit omas valmis maksamaan.
Niin tulee.
Kun esimerkiksi taloyhtiön pääsulakkeen kokoa joudutaan nostamaan, ja aivan samoin kun tehomaksu nousee roimasti, niin voitte olla ihan varmoja, ettei niitä jyvitetä pelkästään sähköautoilijoille, kun se on "hankalaa". (Ja jos ette tiedä, mikä on tehomaksu, kannattaa tutustua. Pian se tulee olemaan reilu osa koko sähkölaskusta.)
Montako pysäköintipaikkaa taloyhtiössänne on?
https://www.kiinteistoliitto.fi/taloyhtio/ajassa/latauspiste/
Sähköautojen latauspisteiden toteuttaminen taloyhtiössä
Latausvalmiutta taloyhtiöissä koskeva lainsäädäntö velvoittaa taloyhtiöt, joilla on vähintään viisi pysäköintipaikkaa, asentamaan autopaikoille latausvalmiuden seuraavan rakennuslupaa edellyttävän, autopaikkoja tai niiden sähköjärjestelmää koskevan laajemman korjaushankkeen yhteydessä. Velvoitetta ei ole latauspisteiden asentamiseen, vaan valmiuden toteuttamiseen.
Jos siis ihanoikea latauspaikka niin tulee hitaa senverran ku autollekin.
Tulevaisuudessa latauspisteiden asentaminen voi tulla (tulee) pakolliseksi. Oma-aloitteinen toiminta nyt säästää kustannuksia myöhemmin. Pakkotilanteessa myyjät voivat sanella hinnat.
Vaikka et itse tarvitsisi latauspistettä nyt, tilanne voi muuttua. Valmius latauspisteisiin antaa sinulle ja muille asukkaille vapauden valita sähköauto tulevaisuudessa ilman lisäinvestointeja
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi onnistua jallituksen kokouksen kautta. Ja tulevina vuosina siitä tulee ihan velvollisuus, joten mitään sen vetkuttamisella ei saavuta, päinvastoin tulee vain kalliimmaksi vetkutella ja sitten määräajan lähestyessä maksaa riistohintoja kun kaikki mitenkään vähemmän yllättäen tarvivat sellaiset, mutta tekijöitä on vain rajallinen määrä.
Höpö höpö.
Paskalain tullessakin kalliimmiksi tuli niille, jotka kiltisti vaihtoivat jätevesijärjestelmänsä toimimattomiin biologisiin sakokaivojärjestelmiin. Sellainen maksoi 20-30k€ omakotitaloa kohden. Ne, jotka sitkeästi eivät uhkailusta huolimatta tähän hulluuteen suostuneet, selvisivät lopulta ilman kokonaan ilman kustannuksia, kun epäonnistunut laki lopultakin hiljaa haudattiin.
Edelläkävijä maksaa aina eniten ja joutuu taistelemaan lastentautien kanssa. Nytkin jos menee hankkimaan systeemin isolla rahalla, vahvistetaan taloyhtiön sähköjä ja maksetaan korkeampaa tehomaksua, niin aivan oikeana riskinä on, että määräyksiä muutetaan ja sen saa tehdä uudelleen ja maksaa samasta asiasta toiseen kertaan.
Se, joka vetkuttelee, maksaa korkeintaan kerran, ja saa käyttöönsä kypsää ja testattua teknologiaa. Tai välttyy siltä kokonaa, jos puheet sähköautojen myynnin sakkaamisesta eivät jää tähän vuoteen, vaan viisari kääntykin esimerkiksi biologisiin polttoaineisiin. Pitää kuitenkin muistaa, etteivät akut voi ikinä päästä lähellekään bensatankin energiatiheyttä, koska polttomoottori ottaa valtaosan polttotapahtuman materiaalistaan ilmasta (siis hapen). Yhtä kiloa polttoaineessa olevaa vetyä kohden kun käytetään 8 kiloa happea. Tämä on fysiikan laki, eikä sitä voi kiertää millään EU-säädöksellä.
Meillä on 15 autopaikkaa pistokkeella, joka riittää lohkolämppärille.
Vierailija kirjoitti:
Tulevaisuudessa latauspisteiden asentaminen voi tulla (tulee) pakolliseksi. Oma-aloitteinen toiminta nyt säästää kustannuksia myöhemmin. Pakkotilanteessa myyjät voivat sanella hinnat.
Pakkotilanteessa tulee siirtymäaikaa niin että ropisee. Ja siirtymäajan jälkeen tulee toinen siirtymäaika, jos riittävän moni ei ole siirtymäaikaa toteuttanut. Ja jos senkään jälkeen ei ole toteltu, niin voi käydä niin kuin paskalain kanssa kävi, eli huomataan, ettei tätä olisi pitänyt alun perinkään määrätä kun ei tämä olekaan hyödyllinen ja haudataan koko laki.
Missään nimessä ei kannata tehdä mitään itselleen tarpeettomaksi kokemaansa ennen kuin viime hetkellä, jos edes silloinkaan.
Vaikka et itse tarvitsisi latauspistettä nyt, tilanne voi muuttua. Valmius latauspisteisiin antaa sinulle ja muille asukkaille vapauden valita sähköauto tulevaisuudessa ilman lisäinvestointeja
Miten niin ilman lisäinvestointeja? Se, että investoidaan tyhjään ilmaan ei tee siitä ei-investointia. Vain hullu maksaa (merkittäviä määriä) sellaisesta, jolle ei ole mitään käyttöä. Ymmärrän toki, että jos sähköjärjestelmät joka tapauksessa uusitaan, kannattaa jättää tulevaisuudenvaraakin. Mutta on aivan järjetöntä tehdä sähköremontti vain siltä varalta, että jos joskus haluaisi tehdä jotain uutta.
Taloyhtiössä kannattaa aloittaa keskustelut. Meille vedettiin piuhat kaikille. Ja sitten sitä mukaa kun sähköautoja tulee, niin latausasemia tulee tolppiin. Vanhoissa lämmityksiin tarkoitetuissa piuhoissa ei siis paksuus riittänyt ja pääkeskukselle tuli myös jotain ratkaisuja.