Voisiko kouluista poistaa kaikki tilaisuudet jotka eivät liity opetukseen?
Koulut voisivat keskittyä tavalliseen opetukseen ja jättää kaikki ylimääräiset tilaisuudet pois niin ei tarvitsisi maksaa korvauksia rahanhimoisille vanhemmille.
Kommentit (15)
Vierailija kirjoitti:
Minusta kouluissa pitäisi olla tapa- ja kulttuurikasvatusta. Eri asia sitten, mitä tehdä oppilaille, joiden vakaumuksen vastainen joku tilaisuus on. Ainakin 70- ja 80-luvulla koulussa oli kristillisiä aamuhartauksia. Jos joku ei kuulunut kirkkoon, sai mennä siksi aikaa muualle. En tosin muista, että yksikään ateistien lapsi olisi halunnut mennä siksi aikaa käytävään istumaan.
Ja jos joku olisi jotain rahallista korvausta kysellyt, olisi haettu holhouksen alaiseksi.
Oletko tutustunut opetussuunnitelmaan? Mitä nämä ylimääräiset tilaisuudet ovat, jotka eivät kuulu opsiin?
Yleensäkin huvi pois ja työtä enemmän kiitos. Ja kielitaitoa. Suomea
Vierailija kirjoitti:
Minusta kouluissa pitäisi olla tapa- ja kulttuurikasvatusta. Eri asia sitten, mitä tehdä oppilaille, joiden vakaumuksen vastainen joku tilaisuus on. Ainakin 70- ja 80-luvulla koulussa oli kristillisiä aamuhartauksia. Jos joku ei kuulunut kirkkoon, sai mennä siksi aikaa muualle. En tosin muista, että yksikään ateistien lapsi olisi halunnut mennä siksi aikaa käytävään istumaan.
Tapa- ja kulttuurikasvatusta kyllä, mutta ei hartauksia. Ei mitään sellaista, missä lapsia jaotellaan uskonnon tai muidenkaan ominaisuuksien perusteella. Tai no, liikuntatunnit voidaan edelleen pitää sukupuolten mukaisina.
Mutta kai sentään Seta voi käydä luennoimmassa?
Kyllä ne kaikki liittyvät opetukseen.
Haluat siis ap kasvattaa lapsista historiattomia ja kulttuurittomia moukkia. Kaikkea ei voi oppia kirjoista tai tietokoneelta, vaan tarvitaan myös monenlaisia muita tapahtumia, kuten teatteria ja konsertteja. On se kumma, millaisia pelkureita nykyvanhemmat haluavat lapsistaan kasvavan, kun yksikin uskontoon viittaava sana pilaa koko lapsen. Ottakaa pelkurit lapsenne pois koulusta kotiopetukseen, että saatte kasvattaa niistä mieluisianne tolvanoita. Mutta mites sitten suu pannaan, kun lapsenne aikuistuvat ja törmäävät monenlaisiin kulttuuritilaisuuksiin työnsä osana. Pitääkö silloinkin juosta karkuun vai maksaa mammalle korvausta, kun esitys ei miellyttänyt mammaa?
Vierailija kirjoitti:
Mutta kai sentään Seta voi käydä luennoimmassa?
Ei yhtään sen enempää kuin kirkkokaan.
Vierailija kirjoitti:
Haluat siis ap kasvattaa lapsista historiattomia ja kulttuurittomia moukkia. Kaikkea ei voi oppia kirjoista tai tietokoneelta, vaan tarvitaan myös monenlaisia muita tapahtumia, kuten teatteria ja konsertteja. On se kumma, millaisia pelkureita nykyvanhemmat haluavat lapsistaan kasvavan, kun yksikin uskontoon viittaava sana pilaa koko lapsen. Ottakaa pelkurit lapsenne pois koulusta kotiopetukseen, että saatte kasvattaa niistä mieluisianne tolvanoita. Mutta mites sitten suu pannaan, kun lapsenne aikuistuvat ja törmäävät monenlaisiin kulttuuritilaisuuksiin työnsä osana. Pitääkö silloinkin juosta karkuun vai maksaa mammalle korvausta, kun esitys ei miellyttänyt mammaa?
Asiaa voisi pohtia siltä kannalta, että olisiko tapakristityille vanhemmille ok, jos heidän lapsensa vietäisiin koulun avustuksella moskeijaan, ja nimenomaan osallistumaan uskonnollisiin seremonioihin rakennukseen tutustumisen sijasta? Tai SKP tulisi kouluun opettamaan lapsille marxismia absoluuttisena totuutena.
Vierailija kirjoitti:
Oletko tutustunut opetussuunnitelmaan? Mitä nämä ylimääräiset tilaisuudet ovat, jotka eivät kuulu opsiin?
Oman lapsen koulussa on kaikenlaista suvaitsevaisuusviikkoa ja kulttuuriviikkoa ja taideviikkoa (en keksi, miten eroavat toisistaan) ja tapakasvatusviikkoa ja ravitsemusviikkoa ja liikuntaviikkoa ja joskus tuntuu, että lapselle riittäisi ihan tavalliset koulupäivät ja nuo asiat otettaisiin esille silloin, kun on tarpeen eikä aina alleviivaten. Laskento ja lukeminen jäävät vähälle, kun etsitään monimuotoisuuteen liittyviä asioita, joita ei lopulta osata edes kirjoittaa saati että niitä ymmärrettäisiin.
Jos nykyinen opetussuunnitelma kammattaisiin esitetyllä tapaa läpi, olisi lukujärjesyksessä pelkkää hyppytuntia ja porukat pelaisi koulun aulassa pöytätennistä tai surrfaisi netissä koko päivän.
Mites nuo terveys- ja turvallisuusvalistukset? Eivät lue opetussuunnitelmassa, mutta lasten ja nuorten on hyvä tietää, mitä tehdä, jos esimerkiksi joku pervo lähettelee siitinkuvia somessa.
Steiner-koulussa musiikki oli yleistä, että luokassa laulettiin. Ilmeisesti yksi taideaine. Äänenavausta. Se vaatii tuuletuksia.
Ei voisi. Elämässä, lapsuudessa ja nuoruudessa on muutakin kuin oppikirjojen sisällön opiskelu. Koulussa opitaan paljon muutakin. Erilaiset tilaisuudet ovat osa sitä muuta oppimista. Koulu kasvattaa lapsia ja nuoria ja tukee eri kasvuvaiheita.
Erilaiset elämykset kuuluvat koululaisten kasvua tukemaan. Koulu myös mahdollistaa monia elämyksiä tasapuolisesti niillekin lapsille, jotka eivät niitä kotioloissa saa. Tämä kaikki tukee lapsen kasvua aikuisuuteen ja monipuolisempaan ajatteluun.
Minusta kouluissa pitäisi olla tapa- ja kulttuurikasvatusta. Eri asia sitten, mitä tehdä oppilaille, joiden vakaumuksen vastainen joku tilaisuus on. Ainakin 70- ja 80-luvulla koulussa oli kristillisiä aamuhartauksia. Jos joku ei kuulunut kirkkoon, sai mennä siksi aikaa muualle. En tosin muista, että yksikään ateistien lapsi olisi halunnut mennä siksi aikaa käytävään istumaan.