Kaksi vuotta kestävän väliaikaisen ratkaisun avulla nähdään, että Esplanadi muuttuu viihtyisämmäksi ja että liikennekin sujuu.
Kansainvälisissä esimerkeissä liikenne on sopeutunut muutoksiin parin kuukauden kuluessa. Osa autoilijoista vaihtaa reittiä, osa matkan ajankohtaa, osa kulkuneuvoa. Vaikutukset ihmisten määriin olivat kirkkaasti näkyvissä Helsinki-päivänä viihtyisämpi Espa houkuttelee lisää ihmisiä.
t. Helsingin vihreät
https://www.helsinginvihreat.fi/ajankohtaista/2023/06/13/esplanadin-kok…
Kommentit (42)
Yrittäjien tulos oli kokeilun aikana laskenut VÄHEMMÄN kuin orpopurran Sumessa yritysten on laskenut.
En asu helsingissä mutta sama se on täälläkin. Jos en pääse autolla kätevästi lähelle parkkiin niin en mene kys liikkeeseen. kuluttaminen on murroksessa ihan kaikkialla. Voin hyvin olla ilman juuri sitä tuotetta joka pitäisi hakea 2km kävellen. Voin hakea sen helpommasta paikasta tai tilata kotiin, tai olla ilman. Ihmisillä on muuta tekemistä kuin ostaa ostaa ostaa, ja nähdä jumalaton vaiva vielä siihen päälle.
Me ei paljoa tarvita. Kaupasta, eli hypermarketista ostetaan kerralla paljon ettei tarvi joka päivä käydä, ja sitten tehdään niitä asioita mistä pidetään, eli ulkoillaan, saunotaan, pelaillaan, luetaan kirjoja ja tehdään pikku remppoja joihin tarvittava löytyy muualta kuin esplanadilta. Käyn joka vuosi 1-2 kertaa helsingissä, mutta keskustassa siellä olen käynyt viimeksi 10v sitten, jollei juna-asemaa lasketa.
Vierailija kirjoitti:
En asu helsingissä mutta sama se on täälläkin. Jos en pääse autolla kätevästi lähelle parkkiin niin en mene kys liikkeeseen. kuluttaminen on murroksessa ihan kaikkialla. Voin hyvin olla ilman juuri sitä tuotetta joka pitäisi hakea 2km kävellen. Voin hakea sen helpommasta paikasta tai tilata kotiin, tai olla ilman. Ihmisillä on muuta tekemistä kuin ostaa ostaa ostaa, ja nähdä jumalaton vaiva vielä siihen päälle.
Me ei paljoa tarvita. Kaupasta, eli hypermarketista ostetaan kerralla paljon ettei tarvi joka päivä käydä, ja sitten tehdään niitä asioita mistä pidetään, eli ulkoillaan, saunotaan, pelaillaan, luetaan kirjoja ja tehdään pikku remppoja joihin tarvittava löytyy muualta kuin esplanadilta. Käyn joka vuosi 1-2 kertaa helsingissä, mutta keskustassa siellä olen käynyt viimeksi 10v sitten, jollei juna-asemaa lasketa.
Siis kauppakeskuksissakin ajat auton sisälle kauppakeskukseen jotta pääset parkkeeraamaan sen heti liikkeen ulkopuolelle?
Vierailija kirjoitti:
En asu helsingissä mutta sama se on täälläkin. Jos en pääse autolla kätevästi lähelle parkkiin niin en mene kys liikkeeseen. kuluttaminen on murroksessa ihan kaikkialla. Voin hyvin olla ilman juuri sitä tuotetta joka pitäisi hakea 2km kävellen. Voin hakea sen helpommasta paikasta tai tilata kotiin, tai olla ilman. Ihmisillä on muuta tekemistä kuin ostaa ostaa ostaa, ja nähdä jumalaton vaiva vielä siihen päälle.
Me ei paljoa tarvita. Kaupasta, eli hypermarketista ostetaan kerralla paljon ettei tarvi joka päivä käydä, ja sitten tehdään niitä asioita mistä pidetään, eli ulkoillaan, saunotaan, pelaillaan, luetaan kirjoja ja tehdään pikku remppoja joihin tarvittava löytyy muualta kuin esplanadilta. Käyn joka vuosi 1-2 kertaa helsingissä, mutta keskustassa siellä olen käynyt viimeksi 10v sitten, jollei juna-asemaa lasketa.
Toki jokainen on ennen mennyt autolla espan liikkeisiin ostoksille ja on saanut auton siihen eteen parkkiin.
Kun vaan avataan tie autoille, lähtee myynti kohoamaan kohti taivasta.
Ai sen espan kaahailijan jälkeen muuttuu viihtyisäksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En asu helsingissä mutta sama se on täälläkin. Jos en pääse autolla kätevästi lähelle parkkiin niin en mene kys liikkeeseen. kuluttaminen on murroksessa ihan kaikkialla. Voin hyvin olla ilman juuri sitä tuotetta joka pitäisi hakea 2km kävellen. Voin hakea sen helpommasta paikasta tai tilata kotiin, tai olla ilman. Ihmisillä on muuta tekemistä kuin ostaa ostaa ostaa, ja nähdä jumalaton vaiva vielä siihen päälle.
Me ei paljoa tarvita. Kaupasta, eli hypermarketista ostetaan kerralla paljon ettei tarvi joka päivä käydä, ja sitten tehdään niitä asioita mistä pidetään, eli ulkoillaan, saunotaan, pelaillaan, luetaan kirjoja ja tehdään pikku remppoja joihin tarvittava löytyy muualta kuin esplanadilta. Käyn joka vuosi 1-2 kertaa helsingissä, mutta keskustassa siellä olen käynyt viimeksi 10v sitten, jollei juna-asemaa lasketa.Toki jokainen on ennen mennyt autolla espa
Pointti olikin kuluttamisen muutos, ei autolla eteen ajaminen.
tämä lanka poistuu minuuteissa kuten aiempikin.
Vihreät ovat sanoman erityissuojeluksessa, kuten oli huomattavissa hesarin uutisoinnissa Itäkeskuksen sharia-poliisin toiminnasta: ei minkäänlaista uutisointia Helsingin paikallislehdeltä tästä paikallisuutisesta kolmeen päivään. Vasta kun Virta taipui tuomitsemaan herran plakaatit, uutisoi hesari aiheesta. Siis siitä että Virta tuomitsee :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En asu helsingissä mutta sama se on täälläkin. Jos en pääse autolla kätevästi lähelle parkkiin niin en mene kys liikkeeseen. kuluttaminen on murroksessa ihan kaikkialla. Voin hyvin olla ilman juuri sitä tuotetta joka pitäisi hakea 2km kävellen. Voin hakea sen helpommasta paikasta tai tilata kotiin, tai olla ilman. Ihmisillä on muuta tekemistä kuin ostaa ostaa ostaa, ja nähdä jumalaton vaiva vielä siihen päälle.
Me ei paljoa tarvita. Kaupasta, eli hypermarketista ostetaan kerralla paljon ettei tarvi joka päivä käydä, ja sitten tehdään niitä asioita mistä pidetään, eli ulkoillaan, saunotaan, pelaillaan, luetaan kirjoja ja tehdään pikku remppoja joihin tarvittava löytyy muualta kuin esplanadilta. Käyn joka vuosi 1-2 kertaa helsingissä, mutta keskustassa siellä olen käynyt viimeksi 10v sitten, jollei juna-asemaa lasketa.
Aloitus vittää, että kulutus on laskenut, kun autolla ei pääse liikkeiden eteen. Siitähän tässä.on kysymys.
Eikös tämä kokeilu jo kertaalleen todettu huonoksi ajatukseksi? Ainakin nykyisten yrittäjien toimesta. No ehkä siihen tulee tilalle vegelounaita ja trendikahviloita.
Vierailija kirjoitti:
tämä lanka poistuu minuuteissa kuten aiempikin.
Vihreät ovat sanoman erityissuojeluksessa, kuten oli huomattavissa hesarin uutisoinnissa Itäkeskuksen sharia-poliisin toiminnasta: ei minkäänlaista uutisointia Helsingin paikallislehdeltä tästä paikallisuutisesta kolmeen päivään. Vasta kun Virta taipui tuomitsemaan herran plakaatit, uutisoi hesari aiheesta. Siis siitä että Virta tuomitsee :)
Mikä vika vihreissä on? Tämä aloitus on lähinnä orpopurran kehnouden osoitus taas.
Espan liikkeiden myynnissä on laskua vähemmän kuin koko orpopurran Sumen liikkeissä.
Unohtuu mulä on syy ja mikä.on seuraus. Syy myynnin laskuun on orpopurra, ei autoilu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En asu helsingissä mutta sama se on täälläkin. Jos en pääse autolla kätevästi lähelle parkkiin niin en mene kys liikkeeseen. kuluttaminen on murroksessa ihan kaikkialla. Voin hyvin olla ilman juuri sitä tuotetta joka pitäisi hakea 2km kävellen. Voin hakea sen helpommasta paikasta tai tilata kotiin, tai olla ilman. Ihmisillä on muuta tekemistä kuin ostaa ostaa ostaa, ja nähdä jumalaton vaiva vielä siihen päälle.
Me ei paljoa tarvita. Kaupasta, eli hypermarketista ostetaan kerralla paljon ettei tarvi joka päivä käydä, ja sitten tehdään niitä asioita mistä pidetään, eli ulkoillaan, saunotaan, pelaillaan, luetaan kirjoja ja tehdään pikku remppoja joihin tarvittava löytyy muualta kuin esplanadilta. Käyn joka vuosi 1-2 kertaa helsingissä, mutta keskustassa siellä olen käynyt viimeksi 10vAloitus vittää, että kulutus on laskenut, kun autolla ei pääse liikkeiden eteen. Siitähän tässä.on kysymys.
Outoa. Eihän esim. Jumbossakaan pääse autolla liikkeiden eteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tämä lanka poistuu minuuteissa kuten aiempikin.
Vihreät ovat sanoman erityissuojeluksessa, kuten oli huomattavissa hesarin uutisoinnissa Itäkeskuksen sharia-poliisin toiminnasta: ei minkäänlaista uutisointia Helsingin paikallislehdeltä tästä paikallisuutisesta kolmeen päivään. Vasta kun Virta taipui tuomitsemaan herran plakaatit, uutisoi hesari aiheesta. Siis siitä että Virta tuomitsee :)
Mikä vika vihreissä on? Tämä aloitus on lähinnä orpopurran kehnouden osoitus taas.
Espan liikkeiden myynnissä on laskua vähemmän kuin koko orpopurran Sumen liikkeissä.
Unohtuu mulä on syy ja mikä.on seuraus. Syy myynnin laskuun on orpopurra, ei autoilu.
Aaa. Aivan, siis huhtikuussa pudonnut asumistuen maksutaso aiheutti heikon myynnin vuotta aiemmin kesällä. Makes sense. Sosiaalitukiahan siellä esplanadilla on pääasiallisesti kulutettukin, kai. Eihän suomalaisilla vuosiin ole mitään muuta irtainta rahaa ollut kuin politbyron kautta kierrätettyä tukirahaa.
mitäh? Eikö kokeilu siis kestänytkään suunniteltua kahta vuotta?? Miksei????
Ongelma ei ole se että kävelee muutaman sata metriä ostosten kanssa Jumbon parkkihalliin jossa auto on ilmaisella parkkipaikalla. Ongelma on se jos pitää koko matka mennä julkisilla. Ensin kävelet pysäkille, sitten odotat ulkona ostokset käsissä. Sitten jos julkiset tulee ajallaan ehkä tasapainoilet ostosten kanssa kun et saanut istumapaikkaa. Ehkä vaihdat julkisia ja taas kävelet pysäkille ja odotat ulkona. Lopulta kävelet vielä pysäkiltä kotiin, ehkä kilometrin. Ei voi verrata siihen että kannat parkkihalliin jumbossa ostokset ja ajat kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Eikös tämä kokeilu jo kertaalleen todettu huonoksi ajatukseksi? Ainakin nykyisten yrittäjien toimesta. No ehkä siihen tulee tilalle vegelounaita ja trendikahviloita.
Nykyisten yrittäjien myynti on laskenut koko asuomessa.
Syynä ei ole se ettei autolla pääse liikkeen eteen.
Kiitos orpopurra!
Vierailija kirjoitti:
15 kaistanen autobaana espalle minimi nopeusrajoitus 250 vain pensa autot, 1 ihminen per auto max, lenkki makkara suussa oltava.
T. persut
Koko puisto sileäksi ja tilalle lisää kaistoja.
Vihreiden mielestä elinvoimainen Helsinki näyttää siltä että siellä on basaareja ja kahviloita, joissa molemmissa kaminat lämpenevät paikallisen puiston kävyillä ja risuilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tämä lanka poistuu minuuteissa kuten aiempikin.
Vihreät ovat sanoman erityissuojeluksessa, kuten oli huomattavissa hesarin uutisoinnissa Itäkeskuksen sharia-poliisin toiminnasta: ei minkäänlaista uutisointia Helsingin paikallislehdeltä tästä paikallisuutisesta kolmeen päivään. Vasta kun Virta taipui tuomitsemaan herran plakaatit, uutisoi hesari aiheesta. Siis siitä että Virta tuomitsee :)
Mikä vika vihreissä on? Tämä aloitus on lähinnä orpopurran kehnouden osoitus taas.
Espan liikkeiden myynnissä on laskua vähemmän kuin koko orpopurran Sumen liikkeissä.
Unohtuu mulä on syy ja mikä.on seuraus. Syy myynnin laskuun on orpopurra, ei autoilu.
Aaa. Aivan, siis huhtikuussa pudonnut asumistuen maksutaso aiheutti heikon myynnin vuotta aiemmin kesällä. Makes sense. Sosiaalitukiahan si
Orpopurra on tuhonnut keskituloisten perusturvan eli luottamus talouteen on nolla. Näinollen ME emme kuluta ja konkurssit on lisääntyneet. Rahahanat on kiinni.
Kansantalous perustuu psykologiaan. Se romahtaa, kun käytössä on vain raippa, sakset ja kuri.
Luottamus romahti, heti kun orpopurra manasi piruja hallitusneuvotteluiden sikana.
15 kaistanen autobaana espalle minimi nopeusrajoitus 250 vain pensa autot, 1 ihminen per auto max, lenkki makkara suussa oltava.
T. persut