Onko lapsesi jo pienestä pitäen "suuntautunut" johonkin, esim liikuntaan tai musiikkiin?
Eli näkyykö tällainen taipumus tai lahjakkuus jo melkeinpä vauvasta asti?
Vastaavasti sitten onko lapsesi ollut totaalisen piittamaton jostain muista jutuista (esim piirtäminen, laulaminen, liikunta jne)
Kommentit (18)
ihan pienestä lähtien, kävelleet 8kk iässä, toinen ei ole ikinä tykännyt juurikaan piirtää, mutta muuta käsillä tekemistä on tykännyt tehdä.
Ovat jo isoja koululaisia, urheilevat molemmat, toinen lisäksi piirtää, maalaa, lukee ja tekee käsitöitä, toinen tykkää urheilun lisäksi tehdä käsillä "miesten" hommia.
Liikunnallisuus ei ole perittyä :)
meillä on 4 lasta ja
- yksi on näppärä loogisessa ajattelussa ja rakentelussa ja laitteiden suunnittelussa
- yksi on hyvä laulaja, lauloi jo ennen kun osasi puhua
- yksi on liikunnallisesti lahjakas
- yksi on vähän kaikkea, mutta ei mitään erityisen hyvin
ja kukaan neljästä ei osaa piirtää!
musiikkiin. Siis musiikkiin itseensä, soittimiin, soittamisen harjoitteluun, lastenlauluihin, laulamiseen tms. Päinvastoin; Fröbelin palikat sun muut lähinnä ärsyttää, Huvitutin pärähtäesä soimaan vaihtui kanava jne...
Mutta tykkää liikkua musiikin tahdissa ja on opetellut liikkeitä ihan itse! Aina hytkyy kun on hyvä biitti... :) Ensi syksynä alkaakin hiphop-kurssi, josko se ois poitsun juttu sitten.
Muutenkin on ehdottomasti enempi liikuntapainotteinen ollut aina, perinteisesti pallopelit kiehtoo (nyt keväällä alkaa jalkapallon pelaaminen).
Myös piirtäminen on kiinnostanut pienestä asti, tykännyt aina erityisesti tummista väreistä ja niillä maalaamisesta.
Lukemaan oli kova hinkua oppia ja eskarissa lukenut jo itse iltasatunsa; mieluiten tietokirjoja...
Eli oikeastaan selkeimmin näkynyt pitkin matkaa se, että musiikin kuuntelu ei ole yhtään hänen juttunsa. :)
Esikoinen oppi lukemaan 4-vuotiaana ja on liikunnallisesti taitava, joten uskaltaisin sanoa, että on kielellisesti ja liikunnallisesti keskimääräistä ikätoveria edellä. Sen sijaan ei vaikuta erityisen musikaaliselta eikä piirrä kovin kummoisesti, huomasin viimeksi tänään, kun katselin teoksiaan pk:n seinällä. On osaamisissaan ja vahvuuksissaan, kuten minä. :-)
Toinen taas tanssii rytmissä ja laulaa hyvin ja on liikunnallisesti taitava. Muuta ne hänestä vielä osaa sanoa.
ne on "aina" olleet ykkösiä, ja sekä tarhassa että neuvolassa on kehuttu esim. aikaisesta värien oppimisesta ja siitä että on ikäisekseen hyvä piirtämään. Pikku-taiteilija :)
Musiikkia kuuntelee ja nykyisin lauleskeleekin, mutta ei ole siitä muuten erityisen kiinnostunut. Perusliikkuvainen eli ei erityisen lahjaton/lahjakas.
esikoinen: lähti liikkeelle 6kk ikäisenä, ei oo sen jälkeen pysähtynyt, nyt 9v. Vihaa: askartelua, kirjoittamista ja kaikkea sormilla nyhräämistä, on vihannut aina. Rakastaa: kiipeilyä, liikkumista, tällä hetkellä harrastaa: jalkapalloa, lätkää, uintia ja kaikkea kiipeilyä ja "riehumista". Keskimmäinen: lähti liikkeelle vasta lähemmäs 1v ikäisenä, pohdiskeleva, tuumaileva vierestä seuraava, viihtyy hyvin yksinkin. Rakastaa askarella, katselee pikkukakkosen neppajymyt ja säntää näpertelemään mitä ihmeempiä systeemejä, kirjoittelee, piirtelee ja saksii koko ajan. Tykkää myös liikkua, mutta selkeästi koko ajan enemmän viihtynyt käsitöiden parissa. Nyt 6v ja piirre vain vahvistuu, vaikka rakastaakin lätkää, futista ja koristakin. Kuopus: oppi juoksemaan ja kiipeämään puuhun, ennenkuin oppi puhumaan... askartelu ei kiinnosta ei yhtään, mutta katolle voisi kiivetä.
Eli meillä näkyi jo alle 1v ikäisenä,mihin oli kiinnostusta.. vahinko, että en osannut niitä silloin niin hyvin tulkita, ois itellä ollu helpompaa.
Ja jo vauvana huomasi selkeästi musikaalisuuden. Nyt isompana on korostunut liikunnallisuus, etenkin pallopelit, mutta lähti kyllä varsin aikaisin liikkelle jo vauvana. Eli ilmeisesti liikunnallinen ja musikaalinen tapaus. Mutta tykkää kovasti myös piirtää. Samoin päättelytehtävät ja matikkajutut sekä lukeminen sujuvat.
Minusta lapset ovat usein kiinnostuneita vähän kaikesta, mutta ikää myöten alkaa nousta niitä asioita, missä on oikeasti hyvä/lahjakas.
Liikunnallisesti on aina ollut taitava ja on liikunnallisen "mallinenkin" vartaloltaan.
Looginen ajattelukyky on ihan huippuluokkaa (esim. jotkin Smart gamesin pelit ym. logiikkapelit), minä jään kakkoseksi!
Luki alle 4v., laski 5v. yhteen-, vähennys-, kerto- ja jakolaskuja.
Nyt 6v. lukee pitkiä tarinoita ja kirjoittaa niitä itse myös.
Sosiaalisesti myös taitava, mutta herkkä.
Nämä kaikki on siis myös huomioitu kodin ulkopuolelta, joten ihan äidin omaa kehumista tämä ei ole. ;)
Piirtää tykkää ja osaakin sitä hyvin, mutta....
laulaa ei osaa sitten pätkääkään!!!! :D Ei omaa ollenkaan nuottikorvaa.
molemmat tytöt on ihan pienestä asti ollut kovia piirtämään ja nyt ovat todella taitavia piirtämään. Liikunta on sitten ainakin isommalle hieman pakkopullaa.
Näkyy kyllä, käynyt 5 vuotiaasta asti kuvataidekerhoa ja koululaisena kuvataidekoulua, nyt haetaan seuraavaksi kuvataidelukioon. On kuvataidepainotteisella yläasteella.
musiikki on ollut pojalla se "ykkös" juttu.
tykännyt vauvasta asti kuunnella musiikkia.
Nyt 1,5v. tykkää kovasti soittimista, ottaa mikrofonin käteen ja esittää laulavansa, soittaa rumpuja, taputtaa käsillä rytmiä ja tanssii :)
Itsekkin harrastan musiikkia, joten poika on ihan pienestä pitäen kuullut ja saanut kannustusta musiikkiin :)
on ollut toisen lapsen suosikki ja kiinnostuksen kohde vauvasta alkaen. Ei kuitenkaan ole innostunut opettelemaan soittamista erityisemmin, no toki, leikkisoittimilla soittelee ja laulelee.
Piirtäminen iski 3v päiväkodissa, taitava piirtäjä ja värien käyttäjä. Piirtää kyllä paljon, ehkä harjoittelu on auttanut.
Liikunnassa on sitten heikkouksia kyllä, esim. ei osaa kunnolla ajaa vielä pyörällä ylämäkeen, vaikka on jo 4. Tutun tyttö on 3v ajellut jo useita kilometrejä putkeen.
Vanhin on aina ollut kova organisoimaan ja pitänyt luonnosta.
Keskimmäinen on aina ollut liikunnallinen tyyppi, joukkueurheilija, ja myös musikaalinen.
Kuopusta kiinnostavat ennen muuta tietsikka ja kaverit. Niin ja lukeminen, mutta ei hän siinäkään ole samanlainen lukutoukka kuin vaikka itse olin samassa iässä.
Kaikilla on kyllä osaamista ja halua tehdä monenlaisia asioita, mutta ne omat ovat sieltä kyllä sitten löytyneet - paitsi tuo kuopus on ollut hitaampi.
1.Pienenä liikunnallinen tutkija, musikaalinen. Nykyisin tietokoneen ääreen juurtunut muumio
2. Vieläkin liikunnallisempi, verbaalisesti lahjakas. Luulin, että hänestä tulee vähintään urheilija tai kirjailija. On tällä hetkellä kitaran ääreen jumittunut sohvaperuna, kenestä kuulemma tulee rocktähti
3. Sellainen keskiverto tyttö, ei mitään lahjakkuuksia, ei noussut seisomaan erityisen pienenä, ei erityisen liikunnallinen, ei tippaakaan musikaalinen eli ei mitään erityispiirteitä. Nyt luokan priimus ja aivan käsittämätön kieli-ja matikkapää. Harrastaa urheilua.
4. Liikunnallinen ja oppi puhumaan tosi pienenä verbaalisesti lahjakas ja katsoi mielellään kirjoja yms. Luulin, että tässäpä meillä nero ja oppii taatusti lukemaan ja laskemaan tosi pienenä ja on oikein professoriainesta. Oppi vanhimpana lukemaan, tavallinen keskiverto murkkupoika, ketä ei kiinnosta liikunta, eikä muu vaan kavereiden kanssa löhöäminen ja hengailu.
Meillä kolme liikunnallisesti lahjakasta lasta, mutta eivät nuo vauvana tai taaperona sen kummempia ole olleet kuin muutkaan. Eivät tietenkään motorisesti kömpelöitä tai hitaasti oppineita, vaan olleet ihan ajallaan ja oppineet suht helposti, mutta ei lahjakkuutta silloin nähnyt.
Lapset eivät ole myöskään olleet totaalisen piittaamattomia muista jutuista, vaan pikemminkin kiinnostuneita laulamisesta ja piirtämisestä.
Liikunnassa lahjakkailla, kuten musiikissa ja piirtämisessä on varmaan erilaisia osa-aluita, joissa toisissa voi olla vahvempi kuin toisissa. Lisäksi itse uskon että laaja-alaisella tekemisellä voi vahvistaa lahjakkuutta, ettei se ole pelkästään sisäsyntyistä.
eikä ollenkaan liikuntaan tai sosiaaliseen kanssakäyntiin
Toinen on huippulahjakas kielissä, toinen piirtämisessä ja siihen liittyvässä kaikessa taiteellisessa, tilan hahmottamisessa yms.
Ihan heti oli nähtävissä.
On ollut aina kiinnostunut liikunnasta. Onkin taitava hyppimään, kiipeilemään, pyöräilemään, hiihtämään jne.
Ei osoita juurikaan kiinnostusta kirjoja kohtaan eikä varsinkaan jaksa kuunnella pitkiä satuja.