Torikassin vuosihuolto, ajettu 12thm, 511 euroa - paljon on linssiinviilausta näissä
Kun vein autoa huoltoon, minulta kysyttiin muun muassa saako palaneita lamppuja vaihtaa, ja jopa että saako lasinpesunestettä lisätä. Nämä kysymykset on kavalasti suunniteltuja, ne panevat asiakkaan ajattelemaan että onpas tämä luotettava huoltoliike kun 10 eur ja jopa 5 eur hommiin kysytään ennalta lupa. Seurauksena on ettei asiakas enemmälti paneudu työn sisältöön ja kustannusrakenteeseen, kun eihän sieltä voi tulla kuin jokin vitosen yllätys.
Hakiessani autoa, olikin takajarruja herkistetty, hintaan 88 eur. Ilman ennakolta kysyttyä lupaa, eivätkä myöskään soittaneet kysyäkseen lupaa. Herkistystyöhön sisältyi mm. se että sisemmät ja ulommat jarrupalat oli vaihdettu keskenään, koska "ne olivat kuluneet epätasaisesti". Minä en käytä koskaan jarrua rajusti, vaan hellästi, jarruttelen yleensä vaihteella, ja toisekseen 12tkm jälkeen takajarrupalat ovat normaalisti vielä lähes uudet.
Kommentit (7)
Vierailija kirjoitti:
Torikassin ikä on aika olennainen. Ja sekin, oletko menossa katsastukseen sen kanssa vai iloksesi huollatit.
Minä ymmärsin tekstin niin, että kyseessä auton ensimmäinen vuosihuolto 12000 ajettu vuoden vanha auto. Kuka muka ajelee käytetyillä?
Muuhun en ota kantaa, mutta tuo hipsuttelu jarrutus nimenomaan kuluttaa männän puolen paloja. Fiksusti teki kun käänsi palat eikä laittanut uusia.
Meillä maksoi autoihin huollot n. 300-500€. Ihan kohtuullinen hinta minusta. Isompaan autoon laitettiin myös ilmastointi aineet ja vaihdettiin lamppuja.
Vierailija kirjoitti:
Muuhun en ota kantaa, mutta tuo hipsuttelu jarrutus nimenomaan kuluttaa männän puolen paloja. Fiksusti teki kun käänsi palat eikä laittanut uusia.
Onko fiksua siinäkin tapauksessa että "herkistely" maksoi 88 eur? Jos sitä vain ajettaisiin kunnes palat (joko sisemmät tai ulommat tai kaikki) pitää vaihtaa niin ehkä tulisi edullisemmaksi? Minulla on ollut jotain 20 autoa 49 vuoden ajalla, tämä on ensimmäinen kerta kun levy-takajarruja on herkistelty. Yhdessä ensimmäisistä autoistani herkisteltiin rumpu-takajarruja.
Kärry on kohta kaksi vuotta vanha. Siinä on "rahavalo" mittaristossa joka syttyy kirkkaana hehkumaan oranssia huoltosuunnitelman kilometrilukeminen mukaisesti, mutta myös 12kk päästä edellisestä huollosta vaikka kilometrit eivät täyttyisikään. Jossakin 6 tkm kohdalla maksoin siis itseni kipeäksi niin ikään. Seuraavaksi laitan metalliteipin "rahavalon" päälle, ja kärry mene huoltoon vasta 30 tkm kohdalla, eli noin 5v päästä.
Käytin äskettäin 4-veto katumaasturini ensihuollossa merkkiliikkeessä, maksoi 220 euroa (ihan ns. oikeaa merkkiä, ei mikään kiinalainen tai korealainen auto). Eikös autoissa ole joka toinen huolto vähän isompi ja joka toinen huolto kevyempi? Eli ap:lla seuraava huolto maksaa taas vähän vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Käytin äskettäin 4-veto katumaasturini ensihuollossa merkkiliikkeessä, maksoi 220 euroa (ihan ns. oikeaa merkkiä, ei mikään kiinalainen tai korealainen auto). Eikös autoissa ole joka toinen huolto vähän isompi ja joka toinen huolto kevyempi? Eli ap:lla seuraava huolto maksaa taas vähän vähemmän.
Minullakin ensihuolto on aina ollut edullinen. Ensihuollon hinta on sisäänrakennettu auton hintaan. Edullinen ensihuolto nimittäin suostuttelee auton ostajaa ylihuollattamaan autoaan, koska asiakas ilostuu kun huomaa ensihuollon laskusta kuinka halpaa auton huollattaminen loppujen lopuksi onkaan. Kaikki seuraavat huollot ovatkin sitten joko kalliita, tai erittäin kalliita.
Torikassin ikä on aika olennainen. Ja sekin, oletko menossa katsastukseen sen kanssa vai iloksesi huollatit.