Mitkä on eskarin hyvät ja huonot puolet?
Lapseni täyttää ensi vuonna kuusi ja tammikuussa olisi aika ilmoittautua eskariin. Olen kuitenkin miettinyt, jos en laittaisikaan lasta eskariin vaan pitäisin sen hänelle ns. kotikouluna. Olen osapäivätyössä ja lapsi ei ole päiväkodissa vaan meillä on tähän asti ollut lastenhoitaja kotona häntä hoitamassa sen ajan mitä olen (ja mies on) töissä. Mietin, jos jatkaisin kouluun saakka näin, huolehtisin vain että minä itse ja meidän varsin pätevä lastenhoitaja huolehtisi, että eskarisisällöt käydään läpi. Kiinnostaisi teidän viimeaikaiset kokemukset erityisesti pk-seudulta. Mitkä on esikoulun hyviä ja toisaalta huonoja puolia? Käytännössä siis päiväkodin yhteydessä olevan eskarin.
Kommentit (16)
Eskarissahan on se hyvä puoli, että lapsi pääsee sosialisoitumaan muiden ikäistensä kanssa ja saattaa jopa saada kavereita jotka tulevat sitten ekaluokalle hänen kanssaan. Oppisisältöjen puolestahan eskarin voisi ihan hyvin käydä kotonakin, mutta sosialisoituminen ja ikätovereilta oppiminen jäisi silloin todennäköisesti ainakin vähemmälle jollei peräti kokonaan pois. Toki eskari myös totuttaisi koulumaiseen rytmiin ja olemaan poissa kotoa. Toisaalta huonoja puolia ovat esim. eri taudit ja muut joita päiväkodeissa, eskareissa ja varmaan myös alakouluissa pyörii (vatsataudit, flunssat, päätäit jne. tarttuvat inhottavat vaivat). Toisaalta lapsi voi saada vahvemman vastustuskyvyn tiettyjä kantoja vastaan juurikin altistumalla. Eli monta eri asiaa joita kannattaa varmasti aiheen tiimoilta pohtia.
Esikoulun päätavoite on harjoitella sellaisia asioita kuin vuorovaikutustaidot, ryhmässä toimiminen, ohjeiden seuraaminen, toiminnanohjaus ja keskittyminen. Näitä ei kotikoulussa samalla tavalla opi. Jos ajatuksesi kotiesikoulun järjestämisestä on tarjota lapselle laadukasta ja yksilöllistä opetusta lukemisen ja laskemisen tyyppisissä taidoissa, voi ajatus kääntyä itseään vastaan. Nämä taidot oppii kyllä. Tärkeämpää on, että lapsella on koulun alkaessa riittävät valmiudet luokkamuotoiseen opiskeluun.
Esikoulun tarkoitus on opetella olemaan koulussa. Varsinainen kirjaoppiminen on toissijaista, ne kun kerrataan ykkösluokalla.
Meillä eskari takana, ja kyllä yksi tärkeimmistä oli ne kaverisuhteet, jotka syntyivät.
Lisäksi eskarissa käytiin jo sitä koulurytmiä. Muutenhan oli aika kevyttä: leikkiä, ryhmässä toimimista, kirjainten ja numeroiden opettelua. Uimahallilla kävivät, hiihtämässä, luistelua. Omista tavaroista huolehtimista yms.
Meillä eskarilainen oppi kyllä lukemaankin sujuvasti puolen vuoden eskarin jälkeen. Ja nyt kun koulu alkoi, niin totesin, että hyvä kun osaa lukea. Ainakin meilläpäin näkyy olevan aika reipas tahti ekaluokkalaisilla. Jos ei osaisi kuin nippanappa kirjaimet, olisi aika haastavaa. Jännä, kun muuten sanotaan, että kun kolmannella oppii lukemaan, niin se riittää. Kyllä siinä vaiheessa on jo jäänyt aika jälkeen..
Vierailija kirjoitti:
Meillä eskari takana, ja kyllä yksi tärkeimmistä oli ne kaverisuhteet, jotka syntyivät.
Lisäksi eskarissa käytiin jo sitä koulurytmiä. Muutenhan oli aika kevyttä: leikkiä, ryhmässä toimimista, kirjainten ja numeroiden opettelua. Uimahallilla kävivät, hiihtämässä, luistelua. Omista tavaroista huolehtimista yms.
Meillä eskarilainen oppi kyllä lukemaankin sujuvasti puolen vuoden eskarin jälkeen. Ja nyt kun koulu alkoi, niin totesin, että hyvä kun osaa lukea. Ainakin meilläpäin näkyy olevan aika reipas tahti ekaluokkalaisilla. Jos ei osaisi kuin nippanappa kirjaimet, olisi aika haastavaa. Jännä, kun muuten sanotaan, että kun kolmannella oppii lukemaan, niin se riittää. Kyllä siinä vaiheessa on jo jäänyt aika jälkeen..
Itse kävin ekaluokan vuonna -88. Meidän luokalla kaikki oppi lukemaan ekalla. Paitsi yksi kolmannen alussa. Ja hän kyllä jäi siksi jälkeen monessa muussa oppiaineessa. Niin se vain on, että varhaisesta lukutaidosta on paljon hyötyä.
Eskari on hyvä idea, mutta resurssipulan vuoksi ei oikein toimi.
No, voi sen kotonakin toteuttaa. Riippuu eskarista onko hyvä paikka.
Vierailija kirjoitti:
Kihomadot
Kastemadot.
Te- toimisto pakoitti minut karenssin uhalla päiväkotiin töihin. Elämäni kamalin kokemus. Meteliä, kaaosta ja lapsia, jotka eivät totelleet mitään. Jatkuvaa riehumista ja nimittelyä. Vanhemmat kohtelivat minua kuin ruttotautista, kun olin työllistettynä siellä. Eivät edes päivää sanoneet.
Vierailija kirjoitti:
Meillä eskari takana, ja kyllä yksi tärkeimmistä oli ne kaverisuhteet, jotka syntyivät.
Lisäksi eskarissa käytiin jo sitä koulurytmiä. Muutenhan oli aika kevyttä: leikkiä, ryhmässä toimimista, kirjainten ja numeroiden opettelua. Uimahallilla kävivät, hiihtämässä, luistelua. Omista tavaroista huolehtimista yms.
Meillä eskarilainen oppi kyllä lukemaankin sujuvasti puolen vuoden eskarin jälkeen. Ja nyt kun koulu alkoi, niin totesin, että hyvä kun osaa lukea. Ainakin meilläpäin näkyy olevan aika reipas tahti ekaluokkalaisilla. Jos ei osaisi kuin nippanappa kirjaimet, olisi aika haastavaa. Jännä, kun muuten sanotaan, että kun kolmannella oppii lukemaan, niin se riittää. Kyllä siinä vaiheessa on jo jäänyt aika jälkeen..
Tarkoitatko, että kotioloissa olleet osaa nippanappa kirjaimet, jos niitäkään kouluun mennessä? En ollut päivääkään missään esikoulussa/-opetuksessa, ja osasin lukea sujuvasti koulutien aloittaessani. Nykyisin kun eskari on niin yleistä, että koskee lähes kaikkia, niin miksi moni ei osaa lukea kunnolla vielä yläasteellakaan? Onhan ne esikoulutettu...
Oli steinerkoulussa eskarissa. Riippuu ihan opettajista siellä. Kouluretki ei mennyt hyvin kasarilla. Se tuntui vähän säilytyspaikalta lapsille, vaikka oli leikkiä vielä.
Vierailija kirjoitti:
Oli steinerkoulussa eskarissa. Riippuu ihan opettajista siellä. Kouluretki ei mennyt hyvin kasarilla. Se tuntui vähän säilytyspaikalta lapsille, vaikka oli leikkiä vielä.
Vaikea ymmärtää mitä tässä on yritetty sanoa.
Huonoja puolia: Kaikki tarttuvat taudit ja loiset. Lapset oppivat normaalin puheäänen sijaan huutamaan. Siis kommunikoimaan erittäin kovaäänisesti. Sen poisopettaminen on tuskaisaa, ja melko toivotontakin. Vaikka käyttäisit siihen voimavarojasi kuinka paljon muistuttaen joka kerta, ettei tarvitse huutaa, kun puhuu jotain. Tämä omalla pojalla aikanaan. Nykyäänhän kirjoitetaan, että vielä teininäkin nämä kirkuu ja ääntelee. Yleisen huutamisen (koilottamisen) lisäksi. Pakkopäiväunet, jotka vääristää perhern normaalia unirytmiä, koska lasta ei meinaa saada nukkumaan, kun häntä ei väsytä. Aamulla aikaisin väsyttääkin sitten koko perhettä. Kauhea homma nimikoida kaikki lapsen vaatteet ja tarvikkeet, joita tarvitsee/käyttää päiväkodissa. Silti siellä hävisi moni hanska ja sisävaate.
Ihan turhaan asetat lapsesi altavastaajan asemaan, jos tämä ei pääse ensin harjoittelemaan koulutaitoja eskarissa. Koulu on paljon muuta kuin kirjaoppimista.
Koulumaailma on aika raju ja siellä lapsen pitää jo huolehtia itsestään ja pitää puoliaan.
Hyviä ja huonoja puolia siellä on ne muut ihmiset.