Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Rautateitä joudutaan kaventamaan 89 mm Suomessa

Vierailija
26.08.2024 |

Venäläinen raideleveys jää historiaan ja siirrymme eurooppalaisiksi.

https://www.uusisuomi.fi/uutiset/us/4d9ad360-bd9f-4641-bc3d-f1835ce5dde7

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tulee huolehtia että eurooppalaisella raideleveydellä voi liikkua helposti täällä ryssäläisen raideleveyden sijaan.

Vierailija
2/23 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä 1524 mm on minusta paljon parempi...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehköön radan ruotsista vaikka Kemiin. Siellä voi vaihtaa vaunuja, tirsk

Vierailija
4/23 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Junat kaatuu helpommin kun on kapea raideleveys.

Vierailija
5/23 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ah olisi ihanaa kun saataisiin eurooppalainen raideleveys ja junatunneli Tallinnaan. Pääsisi vuorokaudessa junalla Keski-Eurooppaan. 

Vierailija
6/23 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan nytkin muuttuvaraideleveyksisiä Junia joten iigori pääsee silti omalla junalla

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/23 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi tunnin juna. Siitä aloitetaan. 

Vierailija
8/23 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

89mm on aika kapea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/23 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

89mm on aika kapea.

Kuulostaa siltä että mitta on otettu jonkun merkkimiehensen pituudesta esim. Eduskunnan nykyinen puhemies tulee mieleen tuosta mitasta.

Vierailija
10/23 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän pohjoisessa ole edes rataverkkoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/23 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan nytkin muuttuvaraideleveyksisiä Junia joten iigori pääsee silti omalla junalla

Eiköhän tuonne itäsuomen radoille ole tarkat miinoitussuunnitelmat olemassa jos iigori yrittää tulla junailemaan.

Vierailija
12/23 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

89mm on aika kapea.

9cm kapeampi raideleveys on minusta aika paljon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/23 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kirjoitin tästä samasta jo aiemmin toisessa ketjussa, totesin että raideleveyden muuttaminen on ihan saatanasti tärkeämpää kuin joku tunnin juna.

Vierailija
14/23 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on  5918 kilometriä rautateitä. Ei ole realistinen ajatus, että rautatien leveyttä muutettaisiin. Jos koko rataverkko uusittaisiin, kustannukset olisivat tähtitieteelliset. Jos osa rataverkosta kavenneittaisiin, tulisi monta uutta ongelmaa, kalusto ei voisi liikennöidä koko rataverkolla vaan tarvittaisiin kahdenlaista kalustoa. Nykyiset junanvaunut voivat mennä Suomen päästä päähän ja laidasta laitaan. Rautatiekalustoa on valtavasti, ei voida hankkia edes puolta tästä määrästä uutena muuttuvalevyisenä. Tämän ovat asiantunjatkin monta kertaa jo todenneet, kuolleena syntynyt ajatus vaikka Eu sitä ehdotteleekin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/23 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vielä, vaikka raideleytemme on sama kuin Venäjällä, tämä ei ole turvallisuuskysymys. Rautatiet, kuten muutkin tiet, voidaa kataista hetkessä. Pioneerit kyllä osaavat sen tehdä.

Vierailija
16/23 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asteittain raideleveys kannattaa muuttaa, kun raiteita muutenkin korjataan. Oli hölmöä alunperinkin mennä neukkujen kelkkaan.

Vierailija
17/23 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ah olisi ihanaa kun saataisiin eurooppalainen raideleveys ja junatunneli Tallinnaan. Pääsisi vuorokaudessa junalla Keski-Eurooppaan. 

Ei pääse ennenkuin Baltian maat luopuvat venäläistä rataleveydestä myös.

Vierailija
18/23 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on  5918 kilometriä rautateitä. Ei ole realistinen ajatus, että rautatien leveyttä muutettaisiin. Jos koko rataverkko uusittaisiin, kustannukset olisivat tähtitieteelliset. Jos osa rataverkosta kavenneittaisiin, tulisi monta uutta ongelmaa, kalusto ei voisi liikennöidä koko rataverkolla vaan tarvittaisiin kahdenlaista kalustoa. Nykyiset junanvaunut voivat mennä Suomen päästä päähän ja laidasta laitaan. Rautatiekalustoa on valtavasti, ei voida hankkia edes puolta tästä määrästä uutena muuttuvalevyisenä. Tämän ovat asiantunjatkin monta kertaa jo todenneet, kuolleena syntynyt ajatus vaikka Eu sitä ehdotteleekin.

Ei se nyt niin vaikeaa ole.

https://fi.wikipedia.org/wiki/TornioHaaparanta-rata

Vierailija
19/23 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

89mm on aika kapea.

9cm kapeampi raideleveys on minusta aika paljon.

Mutta kun ei kapene kun 89mm.  

Vierailija
20/23 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkosta verilöylyä epäilee tulevaksi koska linkin jutussa mainitsi että tarvitaan tuo raideleveys kun kuljetetaan ihmisiä sairaalahoitoon ruotsiin.  Vähän jo alkoi kylmäämään.