Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi lentäjiä kadehditaan?

Vierailija
22.08.2024 |

Satuin lukemaan ketjua lentäjien epäillyistä pettämisistä. Kun kerroin asiasta lentäjämiehelleni, hän alkoi ihmetellä miksi juuri lentäjiä kadehditaan niin paljon.

Kyse ei voi olla vain palkasta, koska ansaitsevathan myös lääkärit, DI-insinöörit ja toimitusjohtajat korkeaa palkkaa, mutta ei heitä tunnuta kadehdittavan samalla tavoin.

Jotenkin hassua, että vielä 2024 ihmiset kadehtivat jotain ammattiryhmää niin, ettå jaksavat puhua p*skaa tuhansien viestien verran. 

Tiedän, että joillakin miehillä auto voi olla miehuuden jatke, joten kadehditaanko lentäjissä pikemminkin mahdollisuutta ohjata sellaista monsteria tavan kauppakärryn sijaan? :D

Vai johtuuko siitä, että ihmisillä harvoin on käsitystä siitä, mitä siellä ohjaamossa oikein tehdään? Matkustajat näkevät lentäjät siellä istumassa ja luulevat, että heille maksetaan maisemien katselusta ja kahvin hörppimisestä?

Yleensä vältän mieheni työn yksityiskohdista puhumisesta, koska ihmisillä on niin paljon lentopelkoja, joita en halua lietsoa, mutta voin vakuuttaa, että ihan normilento voi vaatia erittäin paljon ongelmanratkaisukykyä, josta voi riippua matkustajien terveys ja koko koneen pääsy perille. Siis voi sattua pitkiäkin lentoja, jolloin eivät ehdi edes syömään, kun koko ajan on oltava tarkkana mm. ukkosrintamien kanssa. Laskeutuessa voi olla sekunneista kiinni, että tuleeko onnettomuus vai laskeudutaanko turvallisesti. Ei siis ihan sama kuin bussin kuljettaminen edes liikenneruuhkassa.

Lentäminen ei todellakaan ole mitään nappien painelua edes nykyaikana, päinvastoin tietokonejärjestelmissä on väliin jos jonkinmoista ongelmaa, eikä siellä 10 kilsan korkeudessa voi yhtäkkiä soittaa teknikkoa paikalle. Matkustajilla on vaikka mitä terveysongelmia, joten pitää myös kyetä päättämään tehdäkö ylimääräinen laskeutuminen ( joka voi maksaa yhtiölle satoja tuhansia euroja) vai kestääkö matkustajan terveys määränpäähän saakka. Ja kaikki tämä pitää kyetä tekemään myös univelkaisena, eli jo fyysisten ominaisuuksien on oltava ihan tietynlaisia, että kykenee lentämään.

Eli ei lentäjille tyhjästä makseta, joten mikä ammattiryhmässä oikein ärsyttää? 

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että kyse on just siitä menopelin koosta

Vierailija
2/42 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse kadehdin juuri palkka+työsuhde-edut (tykkään matkustaa)

Ei mua paljoa kiinnosta joku helsinki-oulu väliä lentävä 😀

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä lässytyksestä teet johtopäätöksen että kadehtitaan?

Vierailija
4/42 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No itse kadehdin juuri palkka+työsuhde-edut (tykkään matkustaa)

Ei mua paljoa kiinnosta joku helsinki-oulu väliä lentävä 😀

Kannattaa muistaa, että henkilökuntalipuilla koneeseen pääsee vain, jos lennolla on tilaa, eli ei tarpeeksi matkustajia. Käytännössä siis vain loma-aikojen ulkopuolella.

 

Vierailija
5/42 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä lässytyksestä teet johtopäätöksen että kadehtitaan?



No ei muutakaan syytä tule mieleen, miksi tuhansien viestien verran keksitään ihme fantasioita yhden ammattiryhmän pettämistaipumuksista kaikenlaisella parjauksella höystettynä.

Vierailija
6/42 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No itse kadehdin juuri palkka+työsuhde-edut (tykkään matkustaa)

Ei mua paljoa kiinnosta joku helsinki-oulu väliä lentävä 😀

Kannattaa muistaa, että henkilökuntalipuilla koneeseen pääsee vain, jos lennolla on tilaa, eli ei tarpeeksi matkustajia. Käytännössä siis vain loma-aikojen ulkopuolella.

No mutta kyllä se lentäjä esim 12h lennon jälkeen viettää aikaa siellä kohteessa ennen kuin lentää takaisin.

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/42 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No itse kadehdin juuri palkka+työsuhde-edut (tykkään matkustaa)

Ei mua paljoa kiinnosta joku helsinki-oulu väliä lentävä 😀

Kannattaa muistaa, että henkilökuntalipuilla koneeseen pääsee vain, jos lennolla on tilaa, eli ei tarpeeksi matkustajia. Käytännössä siis vain loma-aikojen ulkopuolella.

No mutta kyllä se lentäjä esim 12h lennon jälkeen viettää aikaa siellä kohteessa ennen kuin lentää takaisin.

 

Harvoin on aikaa tehdä muuta kuin käydä syömässä ja nukkua, hyvässä lykyssä kuntosalilla. Matkustamohenkilökunta saattaa jaksaa kiertää aamusella nähtävyyksiä ennen paluulentoa, mutta moni lentäjä tarvitsee päiväunet, että pysyy hereillä myös paluulennolla, lepotauot on lennoilla lyhyitä eivätkä korvaa valvottuja öitä. Ajat ovat siis muuttuneet siitä, kun kohteessa vietettiin viikko, nykyään hyvä jos 36 tuntia.

Vierailija
8/42 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo en ymmärrä yhtään. Epäsäännölliset työajat ja melkoinen riski kannettava koko ajan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/42 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se lentäminen nyt vain on nykyään aika "nappien" painelua. Puhutaan nykyaikaisesta ilmailusta. Jos lentäjä haluaa niin hän pääsee todella helpolla. Reitit ja lentokorkeudet ohjelmoidaan etukäteen järjestelmään ja suunnitelmat laadittu ja mietitty operaattorin toimesta valmiiksi. Laskeutuminen voidaan tehdä täysin automaattisesti. En oikeastaan tiedä helpompaa työtä kuin lentäjän työ. 

Vierailija
10/42 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen, että kyse on just siitä menopelin koosta

Ja ilmaelementistä, korkeudesta ja vauhdista.

Mitta ennemmin ihaillaan kuin kadehditaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/42 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se lentäminen nyt vain on nykyään aika "nappien" painelua. Puhutaan nykyaikaisesta ilmailusta. Jos lentäjä haluaa niin hän pääsee todella helpolla. Reitit ja lentokorkeudet ohjelmoidaan etukäteen järjestelmään ja suunnitelmat laadittu ja mietitty operaattorin toimesta valmiiksi. Laskeutuminen voidaan tehdä täysin automaattisesti. En oikeastaan tiedä helpompaa työtä kuin lentäjän työ. 

Kunnes jotain yllättävää sattuu ja sitten tullaan alas kuin tossa viimeisessä lento-onnettomuudessa. 

Vierailija
12/42 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se lentäminen nyt vain on nykyään aika "nappien" painelua. Puhutaan nykyaikaisesta ilmailusta. Jos lentäjä haluaa niin hän pääsee todella helpolla. Reitit ja lentokorkeudet ohjelmoidaan etukäteen järjestelmään ja suunnitelmat laadittu ja mietitty operaattorin toimesta valmiiksi. Laskeutuminen voidaan tehdä täysin automaattisesti. En oikeastaan tiedä helpompaa työtä kuin lentäjän työ. 

Kunnes jotain yllättävää sattuu ja sitten tullaan alas kuin tossa viimeisessä lento-onnettomuudessa. 

Siinä se ongelma juuri piilee. Kun annetaan automaation hoitaa kaikki niin yllättävissä tilanteissa saatetaan joutua ongelmiin. Sen vuoksi useat lentoyhtiöt ovat ottaneet käyttöön tietyn määrän manuaalisia laskeutumisiakin jotta lentäjillä säilyisi perustaidot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/42 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se lentäminen nyt vain on nykyään aika "nappien" painelua. Puhutaan nykyaikaisesta ilmailusta. Jos lentäjä haluaa niin hän pääsee todella helpolla. Reitit ja lentokorkeudet ohjelmoidaan etukäteen järjestelmään ja suunnitelmat laadittu ja mietitty operaattorin toimesta valmiiksi. Laskeutuminen voidaan tehdä täysin automaattisesti. En oikeastaan tiedä helpompaa työtä kuin lentäjän työ. 

Niinhän sitä moni turisti nimenomaan kuvittelee. Jos oikeasti tietää lentämisestä jotain, niin tietää, että esim. reittejä ja lentokorkeuksia saatetaan vaihtaa lennon aikana ihan yhtäkkiä, jotain Irlannin lennonjohtoa ei paljon kiinnosta mikä alkuperäinen suunnitelma oli Suomessa, jos nyt onkin tunkua Atlantille. Koneet ovat jatkuvasti myöhässä aikatauluistaan, mikä vaikuttaa muidenkin reititykseen. Laskeskele siinä sitten paljonko kerosiiniä kuluu uudella lentokorkeudella, varsinkin jos ukkosrintama vaatii jälleen uutta reititystä. Automaattilaskeutuminenkaan ei tarkoita sitä, että siinä vain istuttaisiin ja katseltaisiin ulos eikä se aina ole edes mahdollista. 

Lentäjät ei kauheasti työstään edes kerro, parempi vain, että matkustajat istuvat siellä rauhassa kuvitellen, ettei lentämisessä ole mitään vaikeaa tai vaarallista vaan lentäjätkin voivat vain chillata, muuten voisivat käydä matkustajat vähiin lennoilla.

Vierailija
14/42 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. Pikkupoikana itsekin näin siinä hommassa jotain hohtoa ja houkutusta. Myöhemmin matkustajana olen miettinyt, että jos työpaikkana on meluisa istumatyö ahtaassa ohjaamossa, hassun takakenossa asennossa, niin kyllä siitä pitää jotain tienatakin, jos raha on se motivaatio. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/42 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, hävittäjälentäjät on kovia kundeja!

Vierailija
16/42 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännästi nuo tutut lentäjät on ihan eri mieltä tuosta työn vaarallisuudesta ja hektisyydestä ap:n kanssa. Käytännössä lähes kaikki lennot menee aika lailla rutiinilla toimintaohjeiden mukaan, eivätkä sisällä mitään huippuvaarallisia tilanteita sen enempää kuin bussin ajamisessakaan. Lisäksi matkalentovaiheessa ehtii vaan istuskella janksella maisemia.

Vierailija
17/42 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä kadehdi, glorifioitu duunariammatti. Eilen juuri mietin Tukholman lennolla, ettei minua varmaan kiinnostaisi yhtään höpistä niitä typeriä kuulutuksia tai toistaa loputtomiin samoja protokollia ohjaamossa lennolta toiseen. Verrattuna moneen akateemista koulutusta vaativaan työhön kyse on tylsästä, monotonisesta työstä 90% ajasta. Nykyään automatiikka hoitaa lähes kaiken koneen ohjaamisen ja havainnoin, joten lentäjien ammattitaitoonkaan en luota niin suuresti. 

 

Lentäminen tuntuu glamour -jutulta vähän matkusteellesta, mutta jokainen työn puolesta matkaillut ymmärtää, että perseestä se on.

Vierailija
18/42 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännästi nuo tutut lentäjät on ihan eri mieltä tuosta työn vaarallisuudesta ja hektisyydestä ap:n kanssa. Käytännössä lähes kaikki lennot menee aika lailla rutiinilla toimintaohjeiden mukaan, eivätkä sisällä mitään huippuvaarallisia tilanteita sen enempää kuin bussin ajamisessakaan. Lisäksi matkalentovaiheessa ehtii vaan istuskella janksella maisemia.

Ehkä juuri sen takia ovat lentäjiä, heillä on erinomainen paineensietokyky. Ihmiset kokevat samat olosuhteet eri tavoin. Lisäksi voihan siellä olla leppoisaakin, kunnes toisella hetkellä ei olekaan.  

Vierailija
19/42 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se lentäminen nyt vain on nykyään aika "nappien" painelua. Puhutaan nykyaikaisesta ilmailusta. Jos lentäjä haluaa niin hän pääsee todella helpolla. Reitit ja lentokorkeudet ohjelmoidaan etukäteen järjestelmään ja suunnitelmat laadittu ja mietitty operaattorin toimesta valmiiksi. Laskeutuminen voidaan tehdä täysin automaattisesti. En oikeastaan tiedä helpompaa työtä kuin lentäjän työ. 

Niinhän sitä moni turisti nimenomaan kuvittelee. Jos oikeasti tietää lentämisestä jotain, niin tietää, että esim. reittejä ja lentokorkeuksia saatetaan vaihtaa lennon aikana ihan yhtäkkiä, jotain Irlannin lennonjohtoa ei paljon kiinnosta mikä alkuperäinen suunnitelma oli Suomessa, jos nyt onkin tunkua Atlantille. Koneet ovat jatkuvasti myöhässä aikatauluistaan, mikä vaikuttaa muidenkin reititykseen. Laskeskele siinä sitten paljonko kerosiiniä kuluu uudella lentokorkeudella, v

Tietenkin ja jos tietää lentämisestä jotain niin lentokorkeutta ja reittejä muunnellaan nappia kääntämällä tai ohjelmoimalla uusi reitti kesken lennon. Uusi reititys voidaan vaihtaa todella helposti eikä se vaadi mitään suunnatonta työmäärää. Aikatauluihin saattavat vaikuttaa tuulet tai vaikkapa kentän ruuhkaisuus enemmän ja polttoainetta on yleensä varattu mahdollisia muutoksia varten. Tosin tästäkin on joillain yhtiöillä ikäviä esimerkkejä.

Vierailija
20/42 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse etsin miehekseni Avaruuslentäjää jolla olisi Lääkärin tai Fyysikon koulutus.

Löytyisikö täältä. Olen kuullut että täällä on kaikki melko koulutettuja ja Äo yli 140...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kaksi