Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tietyöt ja eläkkeet sotilasmenoja? Naton 2% BKT:sta menovaatimuksia täytetään luovasti Saksassa

Vierailija
07.08.2024 |

Asevelvollisuuden palauttaminen voi maksaa jopa 70 miljardia euroa

Ongelman ydin on se, että liittohallitus jättää valitettavasti täysin epäselväksi, miten ilmoitus Natolle koostuu, sanoo IW:n tutkija Hubertus Bardt ja lisää, että kukaan ei olisi uskonut, että liittovaltion ottamiin lainoihin sisällytettäisiin myös yleiskorolliset kustannukset?

Liittovaltion valtiovarainministeri Christian Lindner (FDP) myönsi helmikuussa hallituksen kyselyssä, että liittohallitus sisällyttää Naton kiintiöön tänä vuonna viisi miljardia euroa korkomenoja. Hän perusteli tätä pääomapalvelun jyrkästi kasvaneilla kustannuksilla.

Kuva: Puolustusbudjetti; Erityisrahasto; Apua Ukrainaan; Muiden osastojen puolustukseen liittyvät menot 2 prosentin tavoite

Valtiovarainministeriö vastasi CDU:n puolustuspoliitikon Ingo Gädechensin myöhemmin esittämään pyyntöön, että myös korkokustannukset nousivat puolustussektorin erityisen voimakkaiden menolisäysten vuoksi. Siksi suhteellinen hyvitys on nyt tullut tarpeelliseksi ja järkeväksi.

On vaikea sanoa, onko tämä myös Naton etujen mukaista, koska kahden prosentin laskuperustetta ei ole julkisesti saatavilla. Tämä avaa myös liittovaltion hallitukselle mahdollisuuden investoida infrastruktuuriin.

On myös väitetty, että Naton ja Venäjän välisen konfliktin tai sodan sattuessa Saksa olisi solmukohta ja kauttakulkumaa läpi kulkeville liittouman joukoille. Tämä vaatii kiskoja, teitä ja siltoja, jotka kestävät raskastakin kalustoa.

Huomattava arviointimahdollisuus

On epävarmaa, kuinka paljon lisärahaa voisi virrata Naton kiintiöön hyvittämällä tällaisia investointeja. Jos olisi mahdollista määritellä selkeästi lisäkustannukset, jotka syntyvät vain mahdollisesta sotilaallisesta käytöstä, määräys puolustusmenoihin olisi uskottava, sanoo IW:n ekonomisti Bardt.

On kuitenkin pelättävissä, että tässä on paljon arviointimahdollisuuksia.

Joka tapauksessa olisi ongelmallista, jos saksa nyt vain liittäisi uusia virkoja Naton kiintiöön. Voidaan siis väittää, että Saksan taloudellista tukea on aliarvioitu aiemmin. Ilman Naton määrittelemää oikeaa arvoa vertailukohta kuitenkin puuttuisi, tutkija sanoo. On kuitenkin selvää, että korotusta ei pitäisi varsinaisesti juhlia osoitettuina lisämenoina.

Bardtin talousarvioesityksen ja keskipitkän aikavälin taloussuunnittelun pohjalta tekemien laskelmien mukaan hallitus nojaa tulevina vuosina edelleen vahvasti luovaan kirjanpitoon kahden prosentin tavoitteen saavuttamiseksi. Koska normaalin puolustusbudjetin on määrä kasvaa vain minimaalisesti vuoteen 2027 asti.

Nykytilanteen mukaan Ukrainan apu puolittuu neljään miljardiin euroon ja vaikuttaa vastaavasti vähemmän Naton kiintiöön. Eivätkä erityisrahaston jäljellä olevat varat yksin riitä kahden prosentin tavoitteen saavuttamiseen. Se on todella vaikeaa vuonna 2028. Silloin normaalin puolustusbudjetin on määrä kasvaa viime vuoden 53,5 miljardista eurosta 80 miljardiin euroon.

Taloussuunnittelussa puolestaan on tarkoitus pienentää yleisen taloushallinnon budjettikohtaa 31 miljardista eurosta kolmeen miljardiin euroon. Tähän sisältyy kuluja, joita ei voida osoittaa yhdelle osastolle tai jotka vaikuttavat koko liittohallitukseen tällä hetkellä muun muassa Ukrainan apuun. Bardt pitää kuitenkin täysin epärealistisena, että vähennys onnistuisi.

Varsinainen rahoitustehtävä jää siis uudelle hallitukselle, IW:n ekonomisti sanoo.

UMV/UVM, 7.8.2024

Lähde: Handelsblatt

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kahdeksan