Kauppalehti: "Polttomoottoreiden uusi renesanssi - sähköautojen kysyntä laahaa"
"Markkina-asemiaan viime vuodet menettänyt polttomoottoritekniikka on kokemassa uutta tulemista. Tästä pitää huolen erityisesti täyssähköautojen vaimentunut kysyntä, ranskalainen komponenttitoimittaja OPmobilityn kertoo.
Saksalaisten, ranskalaisten ja amerikkalaisten autonvalmistajien tuotantolinjoilla kootaan tällä hetkellä jopa 40 prosenttia ennustettua vähemmän sähköautoja."
Näyttää siltä että suunnitelmat polttisten kieltämisestä menee ihan uusiksi kun suurimmalle osalle ei kelpaakaan sähköauto.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/polttomoottorit-keskella-uutta-renes…
Kommentit (11)
Hyvä homma, köyhäkansa pysyy polttomoottoriautoissa, jolloin painetta sähköautojen verojen korotuksille vähenee ja ei synny isompia ruuhkia yleisille latauspisteille.
Ihmiset tulevat pikkuhiljaa järkiinsä eivätkä hanki romuja.
Volvokin kaikessa hiljaisuudessa perui mallistostonsa sähköistämisen 2030 mennessä https://autodrive.com.bd/posts/volvo-rolls-back-its-ev-only-promise
Nelivetoisten sähkömaastureiden valikoima on todellakin kaventunut.
Elon Musk on niin punaniska idiootti että kuka ostaa Teslan? Vaikka olis puoli ilmainen niin ton mulk.un takia en ostaisi.
Moni on tajunnut nykyisten sähköautojen heikkoudet.
Tekniikka ja arvon säilyminen pitää saada paremmaksi.
Sähköauto ei ole valmis vielä. Varsinkin akkuhomma on pullonkaula.
Kaasuauto olisi kestävä ja valmis systeemi. Poliittisin päätöksin vaan ruvettiin ajamaan sähköautoa kansalle kuin käärmettä pyssyyn. Siinä hytäkässä kaasulla toimivien henkilöautojen tehdasvalmistuskin lopetettiin. Se pitäsi käynnistää uudelleen.
Moderni polttomoottori on huikean paljon taloudellisempi kuin polttomoottorit olivat vielä 10-15 vuotta sitten. Jos ja kun koko auton elinkaari huomioidaan, hyvä polttomoottori on paljon sähköautoa parempi valinta. Se ei pilaa ympäristöä raaka-aineiden valmistuksen vaiheessa ollenkaan samoin kuin sähköautot akkumineraaleineen, ja taas elinkaaren loppupäässä se kestää paljon pitempään kuin sähköauto. Eihän 10-15 vuotta vanha dieselmersu ole vielä moksiskaan kilometreistään.
Esimerkiksi Bemarin X1 kulkee selvästi alle viidellä litralla satasella maantieajossa, vastaava mersu vielä hiukan vähemmällä, eikä Skodakaan ole kovin janoinen auto. Tästä samme varmaan kiittää sähköautoja, jotka ovat kirittäneet polttomoottoriautojenkin kehitystyötä.
Vierailija kirjoitti:
Elon Musk on niin punaniska idiootti että kuka ostaa Teslan? Vaikka olis puoli ilmainen niin ton mulk.un takia en ostaisi.
Musk puolusta hienosti sananvapautta somesta. Vaikka muuten Tesla on laaduton puolivalmiste, Musk on kuitenkin ihan asiallinen.
Sähköautojen ongelma on niiden lyhyt elinikä ja raju arvonlasku.
Mitä tapahtuu kun sähköauto on 8 vuotta vanha, mikä sen arvo on sitten ja kuka sen uskaltaa ostaa?
Mikä on todellinen akun elinikä?
https://www.thesun.co.uk/motors/24343746/bought-ev-regret-lost-money/
Saksassa ainakin sähköautojen kysyntä tippui jopa 30% kun hankintatuki lopetettiin. Mitenköhän kävisi Norjassa missä valtio tukee sähköautoa keskimäärin 20 000 eurolla sen elinkaaren aikana?