Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HSL: Espoolaiset tyytymättömiä.

Vierailija
12.06.2024 |

"Miten ja minne espoolaiset liikkuvat?

Espoosta vastaajia oli hieman yli 6000.

Espoolaiset vastaajat ovat aktiivisia joukkoliikenteen käyttäjiä, mutta myös autoilijoita. Noin 60% liikkuu "julkisilla" useita kertoja viikossa tai päivittäin, mutta niinikään yli 60% käyttää autoa vähintään viikoittain. Yksi neljästä vastaajasta autoilee lähes päivittäin.

Espoolaisten työt ja opinnot ovat vahvasti keskittyneet Helsingin keskustaan ja Otaniemeen.

Muu arki on keskittynyt Espoon liikekeskuksiin (Leppävaara, Tapiola, Piispansilta-Matinkylä, Espoonlahti). Myös vapaa-ajallaan espoolaiset suuntaavat näihin paikkoihin sekä Helsingin keskustaan.

Espoolaiset ovat verrattain tyytymättömiä joukkoliikenteeseen jos verrataan vastaajiin yleensä sekä helsinkiläisiin. Erityisesti joukkoliikenteen matka-aikoihin ollaan tyytymättömiä."

 

Ei mikään ihme. Kun tuli uusi vyöhyke uudistus lipuissa espoolaiset jäi siinä tappiolle samaten länsimetron myötä useita bussilinjoja poistui ja kaikki joutuu kulkemaan lippulaivan kautta länsi espoosta joka pidentää matka aikaa merkittävästi.

 

HSL; miten meni niinkuin omasta mielestä?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työmatkani piteni 20 min -> 1 h 10 min. Ostin auton. Onnea vaan ilmastonmuutostyöhön.

Vierailija
2/20 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pk-seutua tulee tarkastella kokonaisuutena, koska se on yhteinen asumis-, työpaikka- ja harrastusalue. 

Jossain vaiheessa keinotekoiset kuntarajat puretaan. Espoota ja Vantaata ei olisi ilman Helsinkiä.

Sitten vasta aluetta voidaan kehittää yhtenäisesti, nyt kuntarajat estävät järjenkäytön.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän sen metron vaikutuksen näkee: länsiväylän varrelle nousi autokauppoja kuin sieniä sateella. Meidän omakotialueella ennen usein näkyi yksi auto pihatiellä, nyt on vähintään kaksi, usein omat vielä aikuistuville lapsillekin.

Vierailija
4/20 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samalla tavalla Itä-Helsingistä lopetettiin bussilinjat metron tultua.

Vierailija
5/20 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työmatkani piteni 20 min -> 1 h 10 min. Ostin auton. Onnea vaan ilmastonmuutostyöhön.

Kävin koulua julkisilla. Kotoa kävelin bussipysäkille 2 minuuttia ja bussi ajoi 20 minuuttia koulun eteen mistä kävelin taas 2 minuuttia.

Tuli länsimetro ja bussit meni lippulaivaan mistä olisi pitänyt tehdä vaihto joka olisi kestänyt 10 minuuttia lisäksi olisin joutunut kävelee kouluun 20 minuuttia lopuksi.

Toinen vaihtoehto olisi ollut kävellä ensin 10 minuuttia bussille ja sen jälkeen kävellä 20 minuuttia kouluun.

Tein miten tahansa matka aika piteni ja joudun kävelee 30 minuuttia. Päätin kävellä 60 minuuttia kouluun ja säästin HSL lippu rahat.

Onneksi olkoon HSL menetitte yhden asiakkaan.

Vierailija
6/20 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työmatkani piteni 20 min -> 1 h 10 min. Ostin auton. Onnea vaan ilmastonmuutostyöhön.

Kävin koulua julkisilla. Kotoa kävelin bussipysäkille 2 minuuttia ja bussi ajoi 20 minuuttia koulun eteen mistä kävelin taas 2 minuuttia.

Tuli länsimetro ja bussit meni lippulaivaan mistä olisi pitänyt tehdä vaihto joka olisi kestänyt 10 minuuttia lisäksi olisin joutunut kävelee kouluun 20 minuuttia lopuksi.

Toinen vaihtoehto olisi ollut kävellä ensin 10 minuuttia bussille ja sen jälkeen kävellä 20 minuuttia kouluun.

Tein miten tahansa matka aika piteni ja joudun kävelee 30 minuuttia. Päätin kävellä 60 minuuttia kouluun ja säästin HSL lippu rahat.

Onneksi olkoon HSL menetitte yhden asiakkaan.

 

Tästä oli paikallislehdessä juttua. Länsi espoolaiset kirosi kun matka aika piteni tunnilla. Asiasta kysyttiin HSL kiholta mitä muutoksia aikovat tehdä asiakas tyytyväisyyden takaamiseksi.  Kiho vastasi vaan; "voi voi".

Siinä meinas veri suoni poksahtaa päästä pöntöllä kun luin juttua eikä se johtunut pökäleestä. Ai että kun otatti!🤬🤬

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/20 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän sen metron vaikutuksen näkee: länsiväylän varrelle nousi autokauppoja kuin sieniä sateella. Meidän omakotialueella ennen usein näkyi yksi auto pihatiellä, nyt on vähintään kaksi, usein omat vielä aikuistuville lapsillekin.

Ennen metroa bussit kiersivät pientaloalueen läpi ja jatkoivat länsiväylää Kamppiin 25 minuutissa.

Nyt samat bussit keräävät väkeä metron syöttälinjoina ja metro puolestaan kiertelee lenkin ympäri Espoota Otaniemen kautta jolloin matka-aika vähintään.55 minuuttia.

Kaikki tuttavat joilla oli vielä työpaikka Helsingin keskustassa vaihtoivat ensin  autoon ja vuoden parin kuluessa uuteen työpaikkaan joka ei ole keskustassa.

 

Vierailija
8/20 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-vuotiaan bussiyhteys kauppaan, apteekkiin, terveyskeskukseen lakkautettiin. Kyseli, HSL:ltä asiasta. Vastasivat, että metroasemilla on polkupyöriä. Kertoi koko liikennesuunnittelun ymmärryksen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/20 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

20v sitten olin vielä itsekin töissä Helsingin keskustassa ja niin olivat kaikki koulutetut (DI, ekonomi, FM) tuttavatkin.

Autolla pääsi sujuvasti länsiväylää firman parkkihalliin ja jos oli ollut illalla viihteellä niin bussitkin menivät suoraan länsiväylää Kamppiin. Ovelta ovelle meni ehkä 2x pidempään mutta vielä selvästi alle 45 minuuttia suuntaana.

Ensin ruvettiin luomaan keinotekoisia ruuhkia Helsingin päähän ja minä löysin uuden työpaikan Espoon puolelta.

Metro tuhosi lopullisesti Helsingin työpaikkana ja pakotti viimeisetkin etsimään työpaikan Espoosta kun työmätka räjähti tuntiin ja varttiin per suunta.

Lapsiperheissä nuorin pitää hakea sieltä tarhasta viideltä ja ekaluokkalaisen aikataulu asettaa vielä suurempia haasteita. Yhtälö ei toimi jos työmatkoihin menee 2,5 tuntia päivässä.

Vierailija
10/20 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

20v sitten olin vielä itsekin töissä Helsingin keskustassa ja niin olivat kaikki koulutetut (DI, ekonomi, FM) tuttavatkin.

Autolla pääsi sujuvasti länsiväylää firman parkkihalliin ja jos oli ollut illalla viihteellä niin bussitkin menivät suoraan länsiväylää Kamppiin. Ovelta ovelle meni ehkä 2x pidempään mutta vielä selvästi alle 45 minuuttia suuntaana.

Ensin ruvettiin luomaan keinotekoisia ruuhkia Helsingin päähän ja minä löysin uuden työpaikan Espoon puolelta.

Metro tuhosi lopullisesti Helsingin työpaikkana ja pakotti viimeisetkin etsimään työpaikan Espoosta kun työmätka räjähti tuntiin ja varttiin per suunta.

Lapsiperheissä nuorin pitää hakea sieltä tarhasta viideltä ja ekaluokkalaisen aikataulu asettaa vielä suurempia haasteita. Yhtälö ei toimi jos työmatkoihin menee 2,5 tuntia päivässä.

Matka-ajat pitenevät Helsingin sisälläkin, ei hyvä. Metro Espooseen on kyllä ollut karhunpalvelus ellei asu metroaseman vieressä ja mene metroaseman vierelle. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/20 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matka-ajat pitenevät Helsingin sisälläkin.

Koomisinta tässä "toimivan joukkoliikenteen" hehkutuksessa on se että Helsingin rajojen sisälläkin julkinen liikenne toimii niin surkeasti että matka muualta kuin keskustasta muualle kuin keskustaan kestää helposti tunnin suuntaansa.

Joukkoliikennettä ohjaava ideologia elää menneessä maailmassa jossa kaikkien pk-seudun asukkaiden työ, harrastukset ja palvelut olivat ydinkeskustassa eikä muualla ollut mitään. 

Nyt joukkoliikenteellä yritetään palata epätoivoisesti menneeseen maailmaan ja pakottaa kaikki ydinkeskustaan kun julkisilla ei pääse järjellisessä ajassa mihinkään muualle.

Fun fact: Helsingissä on henkilöautoja per capita enemmän kuin missään muualla Suomessa.

Vierailija
12/20 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama ongelma on myös kehyskunnissa, jotka liittyneet HSL kuten Tuusula ja Kerava. Kätevät suorat bussilinjat poistettiin ja nykyään pelkkä liityntäliikenne junalle. Arvattavasti lisännyt auton käyttöä myös näillä alueilla ja hankaloittanut kulkemista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/20 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

80-vuotiaan bussiyhteys kauppaan, apteekkiin, terveyskeskukseen lakkautettiin. Kyseli, HSL:ltä asiasta. Vastasivat, että metroasemilla on polkupyöriä. Kertoi koko liikennesuunnittelun ymmärryksen.

"Mummo polkemaan tuiskussa ja lumisateessa. Kyllä ketjua riittää."

-HSL

Vierailija
14/20 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

minusta juttu on kirjoitettu väärin. tässä korjattu versio:

 

espoolaiset ovat tyytymättömiä

espoolaiset ovat keskimääräistä kusipäisempää porukkaa, haukkuvat muita ja valittavat kaikesta. se kuuluu espoolaisuuteen, sillä kukaan itseensä, elämäänsä ja maailmaan tyytyväinen ihminen ei hakeudu espooseen espoolaisten kusipäiden joukkoon esittämään parempaa kuin muut

miten sitten saada espoolaiset tyytyväiseksi? kiduttamalla toisia. kroonisesti elämäänsä tyytymättömät ihmiset nauttivat siitä, kun muut kärsivät. tällöin he pystyvät samaistumaan muihin, sillä näkevät muissa oman sisäisen tuskansa

Mistä tuntee vantaalaisen? Hän ei päässyt espooseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/20 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

20v sitten olin vielä itsekin töissä Helsingin keskustassa ja niin olivat kaikki koulutetut (DI, ekonomi, FM) tuttavatkin.

Autolla pääsi sujuvasti länsiväylää firman parkkihalliin ja jos oli ollut illalla viihteellä niin bussitkin menivät suoraan länsiväylää Kamppiin. Ovelta ovelle meni ehkä 2x pidempään mutta vielä selvästi alle 45 minuuttia suuntaana.

Ensin ruvettiin luomaan keinotekoisia ruuhkia Helsingin päähän ja minä löysin uuden työpaikan Espoon puolelta.

Metro tuhosi lopullisesti Helsingin työpaikkana ja pakotti viimeisetkin etsimään työpaikan Espoosta kun työmätka räjähti tuntiin ja varttiin per suunta.

Lapsiperheissä nuorin pitää hakea sieltä tarhasta viideltä ja ekaluokkalaisen aikataulu asettaa vielä suurempia haasteita. Yhtälö ei toimi jos työmatkoihin menee 2,5 tuntia päivässä.

Toi työmatka on sellaista aikaa mikä ei hyödytä ketään paitsi autokauppiasta. Siitä ei taida edes saada kunnon korvausta.

Vierailija
16/20 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama ongelma on myös kehyskunnissa, jotka liittyneet HSL kuten Tuusula ja Kerava. Kätevät suorat bussilinjat poistettiin ja nykyään pelkkä liityntäliikenne junalle. Arvattavasti lisännyt auton käyttöä myös näillä alueilla ja hankaloittanut kulkemista.

Ratkaisuksi hallitus mietti tietulleja.

Vierailija
17/20 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

 

Mistä tuntee vantaalaisen? Hän ei päässyt espooseen.

Ei. Helsinkiläinen joka ei saanut kaupungin vuokra-asuntoa kummastakaan kaupungista kun HEKA korotti vuokria.

 

Vierailija
18/20 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mitään muutosta horisontissa?

Vierailija
19/20 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

westendistä pääsi bussilla 10 min kamppiin

nyt taitaa viedä jotain 40 min

Vierailija
20/20 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan samalla tavalla Itä-Helsingistä lopetettiin bussilinjat metron tultua.

meneekö länsimetro länsiväylän vieressä

sitä voit pienessä päässäsi miettiä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yksi