Pankkiin soittaminen
Luin tuossa taas artikkelia pankkien nimissä tehtävistä huijauksesta,missä ihmisiä varoiteltiin uskomasta näihin jne.
Ohjeena niille, jotka epäilee tulleensa huijatuksi, neuvotaan aina välittömästi soittamaan pankkiinsa. Mitä nopeammin huijaus paljastuu, sen nopeammin se pystytään estämään.
Jouduin tässä kuolinpesän asioita hoitaessani soittamaan pankkiin monet monituiset kerrat ja oma kokemukseni on, että pankkiin yhteyden saaminen on helvetin hankalaa. Ei sinne kyllä samalla minuutilla yhteyttä saa, kun epäilys syntyy. Tunteja siinä sai jonkunkin kerran odotella.
Eli onko pankeilla joku erityinen numero, johon ihan varmasti sitten heti vastataan, kun sinne soittaa? Ja missä se numero on näkyvillä?
Tuli vaan mieleen. Ei ole kukaan ainakaan vielä yrittänyt mua huijata, mutta mistä tuonkaan tietää mitä edessä voi olla.
Kommentit (11)
Mulla on erityinen numero Osuuspankkiin, menee suoraan omaan kännykkäänsä.
Nordeaan ainakin voi soittaa mobiilipankki appsin kautta. Ei ole koskaan tarvinnut odotella erityisesti.
Ja mobiilipankin appsin kautta on jo tunnistautunut soittaessa joten asiaan pääsee samantein. Erittäin kätevä systeemi
Joo, mulla juuri paska kokemus Nordean kanssa. Mulla lakkasi yhtäkkiä Nordean tunnuslukusovellus ja mobiilipankki toimimasta mun kännykässä. Tuli vaan jotain virheilmoitusta kun niitä yritti avata.
No, menin tietty Nordean sivuille etsimään yhteystietoja. Se tarjosi chatbottia. No, kokeillaan sitäkin. Minä sinne kirjoittelin mikä ongelma on, että sovelukset ei aukea, ja kirjoitin sen virheilmoituksen sinne mitä se näyttää. Chatbot tarjosi (ensin intettyyään pitkään, että avaa tunnuslukusovellus, tai avaa mobiilisovellus, vaikka ongelma oli juuri että ne ei aukea) että asennat uusiksi, sitten *toiselta mobiililaitteelta* jolla sulla tietysti on asennettuna myös Nordean appsit, luet QR-koodin sovelluksen aktivoimiseksi. No, ei mulla ole mitään toista mobiililaitetta. Botti jäi jankuttamaan vaan niitä samoja ratkaisuja, jotka ei toimineet.
No, löytyi sieltä myös asiakaspalvelunumero. Mutta: sielläkin vastassa oli botti, joka ei tahtonut millään päästää oikealle asiakaspalvelijalle. Loputtomia "paina 1 jos kyse on asiasta x, paina 2 jos kyse on asiasta 3..." Siellä oli myös tekninen vika sovelluksessa, mutta sielläkin botti vaan yritti auttaa, niillä samoilla toimimattomilla keinoilla kuin chatissa. Lopulta sieltä tuli sentään vaihtoehto, että yhdistetään ihmiselle tukeen.
Siellä tuessakin ongelmaksi tuli, että jotta voitaisiin aktivoida sieltä mun sovellus uusiksi, minun pitäisi tulla käymään pankkiin. Mitvit, minä asun ja olen töissä ulkomailla, enkä todellakaan voi lähteä käväisemään missään Helsingin Nordeassa tuosta vaan. Yritti ensin väittää, että säännöt on sellaiset, että ei voida mitään jos en pysty käymään konttorilla. Mutta: kun tarpeeksi hiillyin, räyhäsin ja uhkasin kirjoittaa Helsingin Sanomiin mielipidekirjoituksen Nordean palvelualttiudesta tilanteessa, joissa heidän omassa sovelluksessa on bugi, niin sepä sitten onnistuikin. Tunnistautuminen voitiinkin hoitaa niin, että he kyselviät vaan multa muutaman kysymyksen, jolla varmistettiin että olen minä. Jotain vanhaa osoitetta kysyttiin, sitä mistä päivittäistavarakaupasta mun tilillä pitäisi olla eniten tapahtumia kuukauden aikana jne. Ja kas, he pystyivät aktivoimaan uudestaan ne appsit etänä. On se hiton vaikeaa.
Kannattaa muuten laittaa se tunnuslukusysteemi myös toiseen laitteeseen jos sellainen on, esim tablettiin, silloin sen saa vahvistettua esim uuteen kännykkään paljon helpommin. En tiedä auttaisiko myös esim tuollaisessa tilttaustapauksessa jos pankki ja ID olisi myös toisessa laitteessa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on erityinen numero Osuuspankkiin, menee suoraan omaan kännykkäänsä.
Vai oikein "erityinen numero". Heh heh!
Tuohan on ihan yleistä nykyään, eli siis että ketään ei tahdo enää saada kiinni. Tai sitten kiinnisaamisessa kestää kauan.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa muuten laittaa se tunnuslukusysteemi myös toiseen laitteeseen jos sellainen on, esim tablettiin, silloin sen saa vahvistettua esim uuteen kännykkään paljon helpommin. En tiedä auttaisiko myös esim tuollaisessa tilttaustapauksessa jos pankki ja ID olisi myös toisessa laitteessa.
Joo ne sanoi, että sitten olisi onnistunut itsenäisesti tuo uudelleenasennetun sovelluksen aktivointi, jos olisi ollut toisessa laitteessa myös pankkiId. Mutta ei mulla ole mitään muita mobiililaitteita kuin mun puhelin, enkä kyllä ala sellaista hankkimaan pelkästään sen veralle, että pankkisovellus taas rikkoutuu jonkun puhelimen käyttöjärjestelmän versiopäivityksen yhteydessä.
Sulkupalveluun voi soittaa 24/7, sieltä on aina vastattu heti. Sitä kautta voi sulkea kaikki kortit, tunnukset yms. ja sen jälkeen voi sitten rauhassa jonotella normaaliin palvelunumeroon jos tarvitsee selvitellä asioita lisää.
Mistä sen sulkupalvelun numeron löytää?
Sama kokemus, ja kolme kertaa piti tunnistautua, ennen kuin pääsi oman pankin henkilön kanssa juttusille. Ihan karmeeta. Tämä pyörittely on sitten myös maksullista.