Osuuspankki on keksinyt asiakkaalle NOIDANKEHÄN
1. Vaihdat puhelimen.
2. Lataat siihen uuden sovelluksen.
3. Sovellus ei löydä vaadittua vanhaa puhelinta bluetooth-parituksesta huolimatta.
4. Laitat vanhalla puhelimella viestin pankkiin ja pyydät ohjeet.
5. Osuuspankki laittaa lukkoon sovelluksen, koska olet yrittänyt liian monta kertaa oikeilla tunnuksilla sisään.
6. Soitat asiakaspalveluun, joka on yllätys yllätys ruuhkainen, ja jonne pitää tunnistautua sovelluksella, joka on lukittu.
7. Piti vaihtaa vain puhelinta, ei aloittaa uutta projektia. Näinä hetkinä tulee mieleen, että mikä p****leen insinöörimaailma tästä on tullut? Ikäihmisillä ei ole kyllä mitään mahdollisuuksia selvitä digitaalisessa viidakossa, kun ei näemmä pärjää keski-ikäinenkään...
Kommentit (29)
Kuulostaa ihan meikäläisen ongelmilta. Verkkopankki lukittui, ei ole voimassaolevaa henkilötodistusta, mutta en voi tilata sitä, koska en pääse verkkopankkiin. Passia tarvin, jotta saan lukituksen avattua konttorissa. Digimaailma on ihana!
Jaa. Eipä minulla ole ollut mitään tuollaista ongelmaa, vaikka vanhaa puhelinta en ole edes käynnistänyt uuden hankittuani (vanhasta hajosi akku). Mihin sinä sitä vanhaa puhelinta tarvitset? Minä vain asensin OP:n sovelluksen uuteen puhelimeen ja jatkoin sen käyttöä ihan normaalisti.
Ymmärtääkseni op:n verkkopankin kanssa monella on ollut ongelmia jo vuosien ajan.
Käytän vanhaa tunnuslukulistaa juuri tästä syystä. Se ei ole digitaalinen, sen vaihto on yksinkertaista, ei qr-koodia, ei autenthicatoria.
Yhtä iso ongelma tuli puhelinnumeron vaihdossa, kun yritin vaihtaa uuden numeron pankin tietoihin, niin sepä ei onnistunutkaan. Piti saada aika konttorille ja siellä kauhistunut nainen selitti, että ei hän tätä voi tehdä, pitää soittaa vanhasta numerosta puhelinpalveluun.
Vierailija kirjoitti:
Käytän vanhaa tunnuslukulistaa juuri tästä syystä. Se ei ole digitaalinen, sen vaihto on yksinkertaista, ei qr-koodia, ei autenthicatoria.
Yhtä iso ongelma tuli puhelinnumeron vaihdossa, kun yritin vaihtaa uuden numeron pankin tietoihin, niin sepä ei onnistunutkaan. Piti saada aika konttorille ja siellä kauhistunut nainen selitti, että ei hän tätä voi tehdä, pitää soittaa vanhasta numerosta puhelinpalveluun.
Ei siinä puhelinsovelluksessakaan tarvita mitään qr-koodeja tai muitakaan temppuja. Ihan tunnusluvulla ja mobiilivarmennuksella sitä käytetään. En ymmärrä, miten te oikein onnistutte kehittämään itsellenne jotain ongelmia sen kanssa.
Ovathan nuo järkyttävän huonoja käyttökokemukseltaan. Olen ohjelmisto- ja tietoturva-asiantuntija ja silti nuo järjestelmät tuntuvat hankalilta.
Poistaa sovelluksen vanhasta puhelimesta ja lataa uuteen. That's it. Tosin olikohan, että rekisteröinti uuteen puhelimeen vaati paperisen tunnuslukulistan, kun ei tunnistautuminen vanhalta puhelimelta onnistunut. Joko näin tai sitten mobiilivarmenteella pystyi tunnistautumaan.
Vierailija kirjoitti:
Ovathan nuo järkyttävän huonoja käyttökokemukseltaan. Olen ohjelmisto- ja tietoturva-asiantuntija ja silti nuo järjestelmät tuntuvat hankalilta.
Siis mikä siinä on hankalaa? En ole minkään alan asiantuntija, mutta en oikein yksinkertaisempaa tunnistautumistapaa pysty kuvittelemaan kuin mobiilivarmennus.
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole ottanut tuollaisia paskoja sovelluksia ollenkaan käyttöön. Paperitaulukolla mennään vieläkin.
Aktia on lopettamassa paperitaulukot, ihan vaan ilmoitusluontoisesti. Tervetuloa ihanaan sovellusmaailmaan.
Monilla ei ole mobiilivarmennetta, eivät edes tiedä mikä se on.
Itsekin hankin sen, kun lapsen puhelimen hajottua hän ei saa pankkisovellusta toimimaan puhelimeen, kun pankin ainoa ohje oli, että sovellus kannattaisi olla ladattuna myös toiselle laitteelle.
Kuinka monta laitetta pitää olla, tietokoneelle sovellusta ei saa! Kyllä teinille saa yksi puhelin riittää.
Paperista lukulistaa ei enää saa.
Pankkiin asioimiseen tarvii passin, joka oli vanhentunut, eli uusi passi sitten.
Mutta on kyllä hankalaa ja ennen kaikkea hidasta. Siinä vaiheessa kun joku koodi tuli postissa, se oli jo vanhentunut KOLME eri kertaa, eli kolmesti tilattiin, mutta kun posti ei tule enää joka päivä, koodi ei ehdi ajallaan.
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Eipä minulla ole ollut mitään tuollaista ongelmaa, vaikka vanhaa puhelinta en ole edes käynnistänyt uuden hankittuani (vanhasta hajosi akku). Mihin sinä sitä vanhaa puhelinta tarvitset? Minä vain asensin OP:n sovelluksen uuteen puhelimeen ja jatkoin sen käyttöä ihan normaalisti.
Sitäpaiti, kun ostaa uuden puhelimen, niin ne tyypit siinä puodissa tekee sitä työkseen! Siirtävät vanhat uuteen!
Näin olen tehnyt jo X vuotta!
Miks teette yksinkertaisesta asiasta noin monimutkaista!
Ja paperitunnusten käyttäjä! Ne tunnukset ovat voroalttiita!
Paperitunnuksilla ei tee mitään jos ei ole sitä käyttäjätunnusta.
Sovelluksessa taas vain aina se yksi ja sama koodi, ainakin Nordealla.
Paperinen oli tässä tapauksessa paljon luotettavampi.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa ihan meikäläisen ongelmilta. Verkkopankki lukittui, ei ole voimassaolevaa henkilötodistusta, mutta en voi tilata sitä, koska en pääse verkkopankkiin. Passia tarvin, jotta saan lukituksen avattua konttorissa. Digimaailma on ihana!
Passin saa poliisilta haettua ilman henkilötodistusta. Jos henkkaria ei ole, henkilöllisyys varmistetaan muilla keinoin. Been there, done that.
M41
Olen 27-vuotias ja voin allekirjoittaa sen, että monet digitaaliset palvelut ovat nykyään monimutkaisia jopa meille, jotka ovat syntyneet "tietokone kainalossa".
Eikö nykyään ole enää mahdollista ottaa Mobiiliavainta käyttöön toisessa laitteessa avainlukulistan ja tekstiviestivahvistuksen avulla?
Mutta kiitos varoituksesta, en lähde tuohon bluetooth-säätämiseen kun pitää vaihtaa puhelinta.
En allekirjoita. Vaihdettiin miehen kanssa juuri molemmat puhelimia, emmekä törmänneet kyseiseen ongelmaan.
Minulle tuli myös reissu pankin konttoriin pyytämään uusia tunnuksia puhelimen vaihduttua. Ihan vastaava juttu siis kävi. Heillä ilmeisesti on pulaa töistä ja mielellään palvelevat asiakkaita konttorissa kuten ennen vanhaan.
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole ottanut tuollaisia paskoja sovelluksia ollenkaan käyttöön. Paperitaulukolla mennään vieläkin.
Epäilemättä maksat myös käteisellä koska sinua tArKkAiLlAaN😂🤣😆
Vierailija kirjoitti:
Minulle tuli myös reissu pankin konttoriin pyytämään uusia tunnuksia puhelimen vaihduttua. Ihan vastaava juttu siis kävi. Heillä ilmeisesti on pulaa töistä ja mielellään palvelevat asiakkaita konttorissa kuten ennen vanhaan.
Ja sitten konttori on auki kerran viikossa, jos sitä edes on omassa kylässä tai kaupungissa.
Lapsi olisi tahtonut sovelluksen lisäksi id-laitteen, mutta se olisi maksanut 20 €!
Ei kaikilla aikuisillakaan ole mitään toista laitetta, joka olisi tarpeen.
Itse en ole ottanut tuollaisia paskoja sovelluksia ollenkaan käyttöön. Paperitaulukolla mennään vieläkin.