Kiinnostaisi opiskella logistiikka-alaa. Kellään kokemuksia?
Olen sairaanhoitaja mutta alanvaihto kiinnostaa, ei niinkään nykyisen työn takia vaan ihan sen palon takia mitä olen tuntenut logistiikka-alaa kohtaan viimeiset 10 vuotta. Kateellisena katselen tavarantoimittajia ja rekkoja maanteillä, tuntuu että se olisi enemmän oma juttu. Joka kerta kun olen päässyt muuttojen yhteydessä ajamaan pakua, olen ollut onneni kukkuloilla. Ala ilmeisesti työllistääkin hyvin. Kellään täällä kokemuksia?
Kommentit (20)
Sen verran on kokemusta, että olen hakenut useamman kerran, mutta en ole koskaan päässyt edes haastatteluun asti. Taitaa 50+ olla jo liian vanha tuolle alalle. Siinähän on paljon muutakin hommaa kuin ratin kääntelyä.
Vierailija kirjoitti:
Sen verran on kokemusta, että olen hakenut useamman kerran, mutta en ole koskaan päässyt edes haastatteluun asti. Taitaa 50+ olla jo liian vanha tuolle alalle. Siinähän on paljon muutakin hommaa kuin ratin kääntelyä.
Siis onko sinulla alan koulutus? Itse olen 29v että aikaa vielä on... :D AP
Oletko aamuvirkku tai yökukkuja? Jos et niin työpaikan saaminen tulee olemaan hankalaa jos rekkakuskiksi aiot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen verran on kokemusta, että olen hakenut useamman kerran, mutta en ole koskaan päässyt edes haastatteluun asti. Taitaa 50+ olla jo liian vanha tuolle alalle. Siinähän on paljon muutakin hommaa kuin ratin kääntelyä.
Siis onko sinulla alan koulutus? Itse olen 29v että aikaa vielä on... :D AP
Ei ole. Olen siis hakenut logistiikka-alan kurssille. Eiköhän ne alle viisikymppiset kersat mene etusijalle hakujonossa. Sitten jos hakijoita ei tarpeeksi, otetaan meitä eläkeiän kynnyksellä olevia...
Varastoon pääsee töihin kyllä ilman koulujakin, itsekin pääsin. Monet varastotyöt oppii nopeasti. Palkkaus ei ole mikään erityisen hyvä, sillä monessa varastossa käytetään nykyään kaupan tessiä.
Kuskien työtä en kyllä karehdi, pakettiautokuriireilla on tiukat aikataulut, työpäivät venyy eikä ruokatauoille ole kunnolla aikaa. Jos isompia autoja mielii ajamaan, niin autokouluun pätevyyksiä suorittamaan.
Itselläni ei ole kokemusta, mutta poikani opiskeli rekkakuskiksi. Puoli vuotta ajoi työkseen kuorma-autoa, kunnes lopetti. Työ"päivät" olivat tyypillisesti noin 15-tuntisia, töihin esim. kahdelta yöllä ja kotiin viideltä iltapäivällä. Joka päivä ei ollut yleensä töitä, mutta se työ vei voimat ihan täysin ja vapaapäivät menivät täysin toipumiseen ja seuraavan työpäivän murehtimiseen. Auton lastaus ja purku ovat lepoaikaa, joten päivät voivat olla todella pitkiä. Päivän pituutta ei myöskään koskaan tiennyt etukäteen. Siinä firmassa autot huollettiin todella huonosti eli esim. kaasu ja jarru toimivat hyvin oikukkaasti, mikä teki työstä vaarallista. Toki autot olivat myös umpiliassa sisältä. Palkkaa tuli reilut 2000 e kuukaudessa. Poika meni alalle suurin odotuksin, mutta todellisuus oli todella karu. Ehkä parempiakin työantajia on ja töitä ainakin riittää niin paljon kuin ikinä jaksaa tehdä. Valtaosa työpaikoista saadaan työkkärin ohi, joten ei kannata tuijotella paljonko ilmoituksia on. Jos olet sairaanhoitaja, olet varmaan tottunut kummiin työaikoihin ja kiireeseen :)
Huonosti on töitä tarjolla tällä hetkellä. Minullakin on ABeCE kortti ja ammattipätevyys voimassa. Pakua ajoin viimeksi, kun työtä oli. Nyt eri alan töissä ollut jo puoli vuotta. m38
Vierailija kirjoitti:
Varastoon pääsee töihin kyllä ilman koulujakin, itsekin pääsin. Monet varastotyöt oppii nopeasti. Palkkaus ei ole mikään erityisen hyvä, sillä monessa varastossa käytetään nykyään kaupan tessiä.
Kuskien työtä en kyllä karehdi, pakettiautokuriireilla on tiukat aikataulut, työpäivät venyy eikä ruokatauoille ole kunnolla aikaa. Jos isompia autoja mielii ajamaan, niin autokouluun pätevyyksiä suorittamaan.
Just on ollut uutisia, että varastotöihin on hirveästi hakijoita. Yhtä työpaikkaa hakee sadat ihmiset.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni ei ole kokemusta, mutta poikani opiskeli rekkakuskiksi. Puoli vuotta ajoi työkseen kuorma-autoa, kunnes lopetti. Työ"päivät" olivat tyypillisesti noin 15-tuntisia, töihin esim. kahdelta yöllä ja kotiin viideltä iltapäivällä. Joka päivä ei ollut yleensä töitä, mutta se työ vei voimat ihan täysin ja vapaapäivät menivät täysin toipumiseen ja seuraavan työpäivän murehtimiseen. Auton lastaus ja purku ovat lepoaikaa, joten päivät voivat olla todella pitkiä. Päivän pituutta ei myöskään koskaan tiennyt etukäteen. Siinä firmassa autot huollettiin todella huonosti eli esim. kaasu ja jarru toimivat hyvin oikukkaasti, mikä teki työstä vaarallista. Toki autot olivat myös umpiliassa sisältä. Palkkaa tuli reilut 2000 e kuukaudessa. Poika meni alalle suurin odotuksin, mutta todellisuus oli todella karu. Ehkä parempiakin työantajia on ja töitä ainakin riittää niin paljon kuin ikinä jaksaa tehdä. Valtaosa työpaikoista saadaan työkkä
Tästä syystä en voi suositella alaa nykyään. Ohi on ne ajat, jolloin rekkakuskina tienasi hyvin. Palkka on surkea ja työpäivät voi olla järkyttäviä.
Vierailija kirjoitti:
Huonosti on töitä tarjolla tällä hetkellä. Minullakin on ABeCE kortti ja ammattipätevyys voimassa. Pakua ajoin viimeksi, kun työtä oli. Nyt eri alan töissä ollut jo puoli vuotta. m38
Oho. Ehkä tässä on sitten paikkakuntakohtaisia eroja. Yleensä täällä kuskit sanovat, että töitä riittää. Poikani ei koskaan edes hakenut töitä, teki harjoittelun tuossa firmassa ja sieltä kysyivät sitten, että tuletko töihin. No, ehkä se ei ollut mikään paras mahdollinen firma :(
Se rekkakuskipojan äiti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varastoon pääsee töihin kyllä ilman koulujakin, itsekin pääsin. Monet varastotyöt oppii nopeasti. Palkkaus ei ole mikään erityisen hyvä, sillä monessa varastossa käytetään nykyään kaupan tessiä.
Kuskien työtä en kyllä karehdi, pakettiautokuriireilla on tiukat aikataulut, työpäivät venyy eikä ruokatauoille ole kunnolla aikaa. Jos isompia autoja mielii ajamaan, niin autokouluun pätevyyksiä suorittamaan.
Just on ollut uutisia, että varastotöihin on hirveästi hakijoita. Yhtä työpaikkaa hakee sadat ihmiset.
Riippuu ihan sijainnista, pk-seudulla varmasti suosituimpiin paikkoihin onkin paljon hakijoita. Pk-seudun ulkopuolella mahdollisuudet on paremmat.
Jos meinaat ihan kouluun mennä niin sieltä saat jalan oven väliin harjoittelujen myötä. Samalla näkee millaista työ oikeasti on. Jos ei nappaakkaan niin sairaanhoitajana tulet kyllä saamaan töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varastoon pääsee töihin kyllä ilman koulujakin, itsekin pääsin. Monet varastotyöt oppii nopeasti. Palkkaus ei ole mikään erityisen hyvä, sillä monessa varastossa käytetään nykyään kaupan tessiä.
Kuskien työtä en kyllä karehdi, pakettiautokuriireilla on tiukat aikataulut, työpäivät venyy eikä ruokatauoille ole kunnolla aikaa. Jos isompia autoja mielii ajamaan, niin autokouluun pätevyyksiä suorittamaan.
Just on ollut uutisia, että varastotöihin on hirveästi hakijoita. Yhtä työpaikkaa hakee sadat ihmiset.
Riippuu ihan sijainnista, pk-seudulla varmasti suosituimpiin paikkoihin onkin paljon hakijoita. Pk-seudun ulkopuolella mahdollisuudet on paremmat.
Nimenomaan muualla Suomessa on vielä huonommat mahdollisuudet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni ei ole kokemusta, mutta poikani opiskeli rekkakuskiksi. Puoli vuotta ajoi työkseen kuorma-autoa, kunnes lopetti. Työ"päivät" olivat tyypillisesti noin 15-tuntisia, töihin esim. kahdelta yöllä ja kotiin viideltä iltapäivällä. Joka päivä ei ollut yleensä töitä, mutta se työ vei voimat ihan täysin ja vapaapäivät menivät täysin toipumiseen ja seuraavan työpäivän murehtimiseen. Auton lastaus ja purku ovat lepoaikaa, joten päivät voivat olla todella pitkiä. Päivän pituutta ei myöskään koskaan tiennyt etukäteen. Siinä firmassa autot huollettiin todella huonosti eli esim. kaasu ja jarru toimivat hyvin oikukkaasti, mikä teki työstä vaarallista. Toki autot olivat myös umpiliassa sisältä. Palkkaa tuli reilut 2000 e kuukaudessa. Poika meni alalle suurin odotuksin, mutta todellisuus oli todella karu. Ehkä parempiakin työantajia on ja töitä ainakin riittää niin paljon kuin ikinä ja
Pojan koulussa opettaja myös sanoi, että usein alalta lähdetään pois siinä vaiheessa, kun perustaa perheen. Ei siinä paljon haeta lapsia hoidosta, jos töistä pääsee joskus kahden ja kuuden välillä - ehkä. Kai kuskit ennen olivat lähes kaikki miehiä ja naiset hoitivat lapset, joten silloin ei niin haitannut. Mutta ei ole ihan tätä päivää tuo.
Haluaako AP nyt kuskiksi vai varastotyöntekijäksi? Työt on kuitenkin hyvin erityyppisiä.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni ei ole kokemusta, mutta poikani opiskeli rekkakuskiksi. Puoli vuotta ajoi työkseen kuorma-autoa, kunnes lopetti. Työ"päivät" olivat tyypillisesti noin 15-tuntisia, töihin esim. kahdelta yöllä ja kotiin viideltä iltapäivällä. Joka päivä ei ollut yleensä töitä, mutta se työ vei voimat ihan täysin ja vapaapäivät menivät täysin toipumiseen ja seuraavan työpäivän murehtimiseen. Auton lastaus ja purku ovat lepoaikaa, joten päivät voivat olla todella pitkiä. Päivän pituutta ei myöskään koskaan tiennyt etukäteen. Siinä firmassa autot huollettiin todella huonosti eli esim. kaasu ja jarru toimivat hyvin oikukkaasti, mikä teki työstä vaarallista. Toki autot olivat myös umpiliassa sisältä. Palkkaa tuli reilut 2000 e kuukaudessa. Poika meni alalle suurin odotuksin, mutta todellisuus oli todella karu. Ehkä parempiakin työantajia on ja töitä ainakin riittää niin paljon kuin ikinä jaksaa tehdä. Valtaosa työpaikoista saadaan työkkä
Huvittavaa että lastaus ja purku lasketaan lepoajaksi, vaikka se on työn fyysisesti raskain osuus. Yksi sukulainen sai sydänkohtauksen ja kuoli juuri tuon mainitun "lepoajan" aikana...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varastoon pääsee töihin kyllä ilman koulujakin, itsekin pääsin. Monet varastotyöt oppii nopeasti. Palkkaus ei ole mikään erityisen hyvä, sillä monessa varastossa käytetään nykyään kaupan tessiä.
Kuskien työtä en kyllä karehdi, pakettiautokuriireilla on tiukat aikataulut, työpäivät venyy eikä ruokatauoille ole kunnolla aikaa. Jos isompia autoja mielii ajamaan, niin autokouluun pätevyyksiä suorittamaan.
Just on ollut uutisia, että varastotöihin on hirveästi hakijoita. Yhtä työpaikkaa hakee sadat ihmiset.
Riippuu ihan sijainnista, pk-seudulla varmasti suosituimpiin paikkoihin onkin paljon hakijoita. Pk-seudun ulkopuolella mahdollisuudet on paremmat.
Nimenomaan muualla Suomessa on vielä huonommat mahdollisuudet.
Itsellä onnistui työpaikan saanti muutama vuosi sitten, vaikkei kokemusta ollut. Toki nykyään on hankalampi työllistyä, kun alasta on tullut suositumpi. Otin myös vastaan hieman epävarman nollatuntisopimuksen, mutta tunteja oli suht hyvin ja nykyään olen samassa paikassa vakituinen täysillä työtunneilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni ei ole kokemusta, mutta poikani opiskeli rekkakuskiksi. Puoli vuotta ajoi työkseen kuorma-autoa, kunnes lopetti. Työ"päivät" olivat tyypillisesti noin 15-tuntisia, töihin esim. kahdelta yöllä ja kotiin viideltä iltapäivällä. Joka päivä ei ollut yleensä töitä, mutta se työ vei voimat ihan täysin ja vapaapäivät menivät täysin toipumiseen ja seuraavan työpäivän murehtimiseen. Auton lastaus ja purku ovat lepoaikaa, joten päivät voivat olla todella pitkiä. Päivän pituutta ei myöskään koskaan tiennyt etukäteen. Siinä firmassa autot huollettiin todella huonosti eli esim. kaasu ja jarru toimivat hyvin oikukkaasti, mikä teki työstä vaarallista. Toki autot olivat myös umpiliassa sisältä. Palkkaa tuli reilut 2000 e kuukaudessa. Poika meni alalle suurin odotuksin, mutta todellisuus oli todella karu. Ehkä parempiakin työantajia on ja töitä ainakin riittää niin paljon kuin ikinä ja
Niinpä. Aina lastin siirtämisessä ei ole edes apuvälineitä, jos tavaraa joutuu vaikka kantamaan kierreportaita, eli työ on joskus myös todella raskasta. Muutenkin lepoaikasäännökset välillä vain haittaavat jaksamista. Pitää pysähtyä tienvarteen autossa istumaan ja kökkimään joksikin aikaa, jotta "lepää" eli päivä vain pidentyy. Kerran poika ajoi auton pihaamme ja lojui sohvalla ehkä jonkin reilut puoli tuntia (en muista tarkkaan) ennen kuin sai ajaa auton perille (mitään purettavaa ei siis ollut enää), matkaa kymmenisen kilometriä. Rekkakuski ei välttämättä voi ajaa paikkaan, jossa olisi suihku, kunnollista ruokaa tms., vaan pidempi tauko pidetään sen mukaan mitä piirturi vaatii. Kukaan ei valvo sitä mitä se työaika todellisuudessa on, vaan mennään lain kirjaimen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Haluaako AP nyt kuskiksi vai varastotyöntekijäksi? Työt on kuitenkin hyvin erityyppisiä.
Molemmat kiinnostaa, mutta kokemusta ei tietenkään ole. Opiskellessa harjoittelujen aikana voisi selkiytyä, mikä tuntuisi itselle omimmalta. Ajamisesta kuitenkin tykkään ihan autollakin. AP
No onhan sulla ollu haaveilun aikana aikaa ajaa rekkakortti tms.