Asioita, joita työpaikallasi tapahtuu, mutta jotka salataan asiakkailta?
Onko työpaikallasi käytäntöjä tai tapahtumia, joita ei asiakkaille voitaisi näyttää tai kertoa? Onko ulospäin esitetty eri kuin mitä sisällä tapahtuu?
Kommentit (9)
Monet isot yritykset kohtelevat huonosti työntekijöitään. Esimerkiksi asiakaspalvelussa (puhelinkeskus) hiostetaan ja kytätään koko ajan. Ulospäin on annettava aurinkoinen kuva asiakkaille, vaikka työntekijöitä suunnilleen itketetään ja tulostavoitteita lisätään koko ajan. Vain raha ratkaisee.
Vierailija kirjoitti:
Avaatko vaikka oman esimerkin kautta tarkemmin mitä tarkoitat?
Tietenkin on paljon asioita joita ei voi tai saa ulkopuolisille kertoa. Salaaminen kuitenkin on eri asia eli tarkoitatko tyyliin ravintolassa ei välitetä kylmäsäilytys ohjeista (tehdään asioita tietoisesti väärin ja jopa riskialttiisti asiakkaan kannalta)?
Tarkoitin tätä, mitä kerroit. Itse olen töissä juurikin ravintolassa ja en ole omistajien nähnyt pesevän käsiä eikä henkilökunnan vessassa ole käsipaperiakaan. Saippuan sinne ostin itse.
Päiväkodissa ei ole aina ihan niin turvallista kuin voisi luulla, mutta pienistä vaaratilanteista ei vanhemmille kerrota. Jotkut myös huutavat lapsille ja käyttävät rumaa kieltä.
Asiakkaat (yritykset) on jaettu kolmeen kategoriaan. Ne joita palvellaan hyvin (mahdollisuus lisämyyntiin), kohtalaisen palvelutason asiakkaat (tasainen myynti, eivät valita turhasta) ja ne joille laitetaan harkkarit tekemään töitä (työllistävät paljon suhteessa sisään tulevaan rahaan).
Asiakkaat eivät luokittelusta tiedä, eivätkä kaikki työntekijätkään. Jotenkin vaan ne helpot ja rahakkaat Asiakkaat saavat parempaa palvelua kuin jatkuvat valittajat, jotka olisi jopa parempi menettää.
Meidän duunissa oli olevinaan jotkut ISO-standardit ja turvatarkastajiakin kävi silloin tällöin mutta jostain syystä esim. turvakenkiä ei koskaan kukaan tullut vaatimaan vaikka sellaiset periaatteessa olisi pitänyt olla ja muitakin muutoksia. En tiedä millä saunailloilla pomo näistä tarkastuksista aina selvisi puhtain paperein.
Noissahan riittää, että on ohjeistus, esihenkilöt välittävät tiedon eteenpäin ja rasti ruutuun, että tehty on. Oma moka jos ei sitten turvakenkiä käytä. Tavoite on vaan että vältytään korvauksilta kun työntekijälle sattuu onnettomuus (oli varoitettu) ja että asiakkaat on mielissään, kun käyttävät alihankkijoita, jotka "välittävät" työntekijöistään. Sama juttu meilläkin.
Kun luulet että WC on siivottu niin todellisuudessa joskus vaan pyyhitään hana. Aika ei aina riitä
T.Siivooja
Avaatko vaikka oman esimerkin kautta tarkemmin mitä tarkoitat?
Tietenkin on paljon asioita joita ei voi tai saa ulkopuolisille kertoa. Salaaminen kuitenkin on eri asia eli tarkoitatko tyyliin ravintolassa ei välitetä kylmäsäilytys ohjeista (tehdään asioita tietoisesti väärin ja jopa riskialttiisti asiakkaan kannalta)?