Miksi kovalla pakkasella kykenee autoilijata ajamaan jäisellä tiellä
Mutta nollasteen kieppillä pitää tiet suolata? Selittäkää viisaammat.
Kommentit (15)
Pakkanen kuivattaa jäätä. Nollakelillä jäälle sulaa vettä ja sehän liukas on.
Pystyy ajamaan niin kovaa kuin uskaltaa. Ei sen kovempaa.
1. suola ei toimi liian kovissa pakkasissa
2. pakkasella se jää on kuivempi ja nihkeämpi eikä niin liukas kuin nollakeleillä. Nollakelillä se jää sulaa hieman pinnasta, ja siitä tulee liukasta.
Myös jään päälle satanut uusi kevyt pakkaslumi on liukkaaampi kuin pelkkä pakkasjää.
Ei kaikki näitä ymmärrä. Yksi jo yli 70 kymmpinen ei ymmärrä miten hankiainen syntyy.
Suolaaminen nyt vaan on perseestä.
Vierailija kirjoitti:
1. suola ei toimi liian kovissa pakkasissa
2. pakkasella se jää on kuivempi ja nihkeämpi eikä niin liukas kuin nollakeleillä. Nollakelillä se jää sulaa hieman pinnasta, ja siitä tulee liukasta.
Myös jään päälle satanut uusi kevyt pakkaslumi on liukkaaampi kuin pelkkä pakkasjää.
Hetkinen jää on liukkaampaa nollakelillä? Lakkaako nastat toimimasta ja kitkarenkaat liukastuu? Itse en ole ajossa ero muuta kuin että kitkat tarttuu nollakelillä paremmin.
Fysiikan tunti, peruskoulu, muistatko?
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikki näitä ymmärrä. Yksi jo yli 70 kymmpinen ei ymmärrä miten hankiainen syntyy.
Mä olen 41 enkä tiedä mikä on hankiainen.
Onko jotain sukua nahkiaiselle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1. suola ei toimi liian kovissa pakkasissa
2. pakkasella se jää on kuivempi ja nihkeämpi eikä niin liukas kuin nollakeleillä. Nollakelillä se jää sulaa hieman pinnasta, ja siitä tulee liukasta.
Myös jään päälle satanut uusi kevyt pakkaslumi on liukkaaampi kuin pelkkä pakkasjää.
Hetkinen jää on liukkaampaa nollakelillä? Lakkaako nastat toimimasta ja kitkarenkaat liukastuu? Itse en ole ajossa ero muuta kuin että kitkat tarttuu nollakelillä paremmin.
Sama homma kuin naisen rakastelu.
Kylmiltään on kitkaa.
Sit kun lämpenee, voi olla tosi liukasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikki näitä ymmärrä. Yksi jo yli 70 kymmpinen ei ymmärrä miten hankiainen syntyy.
Mä olen 41 enkä tiedä mikä on hankiainen.
Onko jotain sukua nahkiaiselle?
On sukua, vähän pulskempi vaan
Meillä olla piikirengas. Piikki esta auto oja.
Kovalla pakkasella tien pinnalle ei muodostu uutta jäätä, koska ei ole nestemäistä vettä, joka voisi jäätyä. Renkaat ja erityisesti nastarenkaat rouhivat jään pinnan nopeasti karheaksi, jolloin renkaat pitävät paremmin. Nollan pinnassa tien pinnalla on vettä, joka kiillottaa jään liukkaaksi. Jää sinänsä on ihan yhtä liukasta pakkasellakin. Jos menet autosi kanssa jäädytetylle luistelukentälle, se sutii varmasti.
Liukkainta on silloin, kun ollaan jäätymisen ja sulamisen rajalla. Suolaamattomalla tiellä jää sulaa noin 0 asteessa, jolloin on liukasta.
Suolatulla tiellä pahin lämpötila on noin -7 astetta, jolloin suola alkaa menettää tehonsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1. suola ei toimi liian kovissa pakkasissa
2. pakkasella se jää on kuivempi ja nihkeämpi eikä niin liukas kuin nollakeleillä. Nollakelillä se jää sulaa hieman pinnasta, ja siitä tulee liukasta.
Myös jään päälle satanut uusi kevyt pakkaslumi on liukkaaampi kuin pelkkä pakkasjää.
Hetkinen jää on liukkaampaa nollakelillä? Lakkaako nastat toimimasta ja kitkarenkaat liukastuu? Itse en ole ajossa ero muuta kuin että kitkat tarttuu nollakelillä paremmin.
Ajokeli on vaarallisin välillä -4 - +4 tielämpötilassa. Ihan tutkimusten mukaan. Kunnon pakkanen on kuiva, ei siinä ole mitenkään vaikeaa ajaa. Jos olisit ikinä autoa ajanut, tämän tietäisit ihan kokemuksesta.
Tyhmä!! Mene googleen.