Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi kovalla pakkasella kykenee autoilijata ajamaan jäisellä tiellä

Vierailija
17.01.2024 |

Mutta nollasteen kieppillä pitää tiet suolata? Selittäkää viisaammat.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmä!! Mene googleen.

Vierailija
2/15 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkanen kuivattaa jäätä. Nollakelillä jäälle sulaa vettä ja sehän liukas on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyy ajamaan niin kovaa kuin uskaltaa. Ei sen kovempaa.

Vierailija
4/15 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. suola ei toimi liian kovissa pakkasissa

2. pakkasella se jää on kuivempi ja nihkeämpi eikä niin liukas kuin nollakeleillä. Nollakelillä se jää sulaa hieman pinnasta, ja siitä tulee liukasta.

Myös jään päälle satanut uusi kevyt pakkaslumi on liukkaaampi kuin pelkkä pakkasjää.

Vierailija
5/15 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikki näitä ymmärrä. Yksi jo yli 70 kymmpinen ei ymmärrä miten hankiainen syntyy.

Vierailija
6/15 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suolaaminen nyt vaan on perseestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/15 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1. suola ei toimi liian kovissa pakkasissa

2. pakkasella se jää on kuivempi ja nihkeämpi eikä niin liukas kuin nollakeleillä. Nollakelillä se jää sulaa hieman pinnasta, ja siitä tulee liukasta.

Myös jään päälle satanut uusi kevyt pakkaslumi on liukkaaampi kuin pelkkä pakkasjää.

Hetkinen jää on liukkaampaa nollakelillä? Lakkaako nastat toimimasta ja kitkarenkaat liukastuu? Itse en ole ajossa ero muuta kuin että kitkat tarttuu nollakelillä paremmin.

Vierailija
8/15 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fysiikan tunti, peruskoulu, muistatko?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/15 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikki näitä ymmärrä. Yksi jo yli 70 kymmpinen ei ymmärrä miten hankiainen syntyy.

Mä olen 41 enkä tiedä mikä on hankiainen.

Onko jotain sukua nahkiaiselle?

Vierailija
10/15 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1. suola ei toimi liian kovissa pakkasissa

2. pakkasella se jää on kuivempi ja nihkeämpi eikä niin liukas kuin nollakeleillä. Nollakelillä se jää sulaa hieman pinnasta, ja siitä tulee liukasta.

Myös jään päälle satanut uusi kevyt pakkaslumi on liukkaaampi kuin pelkkä pakkasjää.

Hetkinen jää on liukkaampaa nollakelillä? Lakkaako nastat toimimasta ja kitkarenkaat liukastuu? Itse en ole ajossa ero muuta kuin että kitkat tarttuu nollakelillä paremmin.

Sama homma kuin naisen rakastelu.

Kylmiltään on kitkaa.

Sit kun lämpenee, voi olla tosi liukasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/15 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikki näitä ymmärrä. Yksi jo yli 70 kymmpinen ei ymmärrä miten hankiainen syntyy.

Mä olen 41 enkä tiedä mikä on hankiainen.

Onko jotain sukua nahkiaiselle?

On sukua, vähän pulskempi vaan

 

Vierailija
12/15 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä olla piikirengas. Piikki esta auto oja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/15 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovalla pakkasella tien pinnalle ei muodostu uutta jäätä, koska ei ole nestemäistä vettä, joka voisi jäätyä. Renkaat ja erityisesti nastarenkaat rouhivat jään pinnan nopeasti karheaksi, jolloin renkaat pitävät paremmin. Nollan pinnassa tien pinnalla on vettä, joka kiillottaa jään liukkaaksi. Jää sinänsä on ihan yhtä liukasta pakkasellakin. Jos menet autosi kanssa jäädytetylle luistelukentälle, se sutii varmasti. 

Vierailija
14/15 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liukkainta on silloin, kun ollaan jäätymisen ja sulamisen rajalla.  Suolaamattomalla tiellä jää sulaa noin 0 asteessa, jolloin on liukasta.

Suolatulla tiellä pahin lämpötila on noin -7 astetta, jolloin suola alkaa menettää tehonsa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/15 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1. suola ei toimi liian kovissa pakkasissa

2. pakkasella se jää on kuivempi ja nihkeämpi eikä niin liukas kuin nollakeleillä. Nollakelillä se jää sulaa hieman pinnasta, ja siitä tulee liukasta.

Myös jään päälle satanut uusi kevyt pakkaslumi on liukkaaampi kuin pelkkä pakkasjää.

Hetkinen jää on liukkaampaa nollakelillä? Lakkaako nastat toimimasta ja kitkarenkaat liukastuu? Itse en ole ajossa ero muuta kuin että kitkat tarttuu nollakelillä paremmin.

Ajokeli on vaarallisin välillä -4 - +4 tielämpötilassa. Ihan tutkimusten mukaan. Kunnon pakkanen on kuiva, ei siinä ole mitenkään vaikeaa ajaa. Jos olisit ikinä autoa ajanut, tämän tietäisit ihan kokemuksesta.