Joulupukin yhdistäminen poroihin puhuttaa ja saattaa olla saamelaisia loukkaavaa
Porokuvasto on haitallinen ja vanhentunut stereotypia saamelaisista poroja hoitavana paimentolaiskansana. Tästä kuvastosta olisi kuitenkin jo syytä luopua koska valtaenemmistö saamelaisista asuaa nykyisin pohjoismaiden suurimmissa aupungeissa kuten Helsingissä ja Oslossa missä he tekevät samoja tavallisia töitä kuin kaikki muutkin ihmiset. Vanhentunut porokuvasto saattaa siten olla saamelaismatkailun eettiset ohjeiden vastaista ja siitä syystä ehdotankin että jatkossa Joulupukki lentää vuohien ja vuohipukkien vetämällä reellä kuten Odin ja Thor ennen vanhaan niin Petteri-Punakuonon ja muun porovaljakon takia ei tarvitse vedellä herneitä.
Kommentit (47)
Ei ei, olet väärässä. Sehän vain kertoo että porot eivät liity saamelaisiin vaan kelpaavat kaikille. Ehkä tulevaisuudessa autot voidaan korvata poroilla, mieluummin niillä lentävillä niin ei tarvita teitäkään.
Petteri puna kuono oli poro nimeltään
Joulukin loukkaa jo itsessään saamelaisia, sitä siis eivät jatkossa viettää. Kulttuurinen appropriaatio koko joulu. Pukki viety saamelaisalueelta, lapikkaat jalassa, porot yhtä lailla. Sekä pororeki.
Miten voi saamelaisilla olla joku yksinoikeus poroihin?
Eniten loukkaa, jos tunturit piirretään vuoriksi.
Vierailija kirjoitti:
Miten voi saamelaisilla olla joku yksinoikeus poroihin?
Varsinkaan kun eivät alun perin ole niitä orjuuttaneet, ts. hoitaneet. On uudempi juttu.
Poroille kuuluu vapaus, eikä niin että jotkut ihmiset käy keräämässä niistä tapettavaksi osan aina välillä.
Eivät he itse loukkaannu vaan nämä urheat puolestaloukkaantujat :)
Vierailija kirjoitti:
Miten se joulupukki liittyy näihin nunnuka-miehiin??
Koska valokuva, video, maalaus, neule tai jopa pelkkä postikortti porosta on saamelaisia loukkaava stereotypia.
Vierailija kirjoitti:
Petteri puna kuono oli poro nimeltään
Petteri Punakuono oli "kili" nimeltään
Vierailija kirjoitti:
Miten voi saamelaisilla olla joku yksinoikeus poroihin?
YK ja UNESCO on asettanut poronhoidon saamelaiseksi kulttuuriperinnöksi.
Vierailija kirjoitti:
Eivät he itse loukkaannu vaan nämä urheat puolestaloukkaantujat :)
Olihan se yksi city-saamelainen vetänyt jäkälät nenään, kun Souri oli maalannut saamelaisen samaan kuvaan lumen ja poron kanssa. Herranjestas sentään, miten se kehtasi?
Lappalaiset voisivat miettiä hetken sitä, minkälaisen kuvan he ovat vuosikymmenet antaneet muulle maalle.
Poronhoito on vieläkin elävä elinkeino mutta nytkö sitä ei saisi liittää lappalaisiin?
Entä jos etelästä tulee väkeä harjoittamaan porotaloutta? Siitä vasta huuto nousisi.
Se olisi sitten kulttuurista omimista.
Kyllä on päät sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
Petteri puna kuono oli poro nimeltään
Minusta Petterille pitää antaa joku uusi nimi, tuo Petteri kalskahtaa lajien väliseltä sorrolta.
Kännykkä ja tekstiviesti keksitty Suomessa.
helvetisti kyllä omivat sitä..
😂 No niinpä, olkipukit kuuluu jouluun, ei poro.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voi saamelaisilla olla joku yksinoikeus poroihin?
YK ja UNESCO on asettanut poronhoidon saamelaiseksi kulttuuriperinnöksi.
Poronhoidon ehkä, mutta ei kai he nyt omista kaikkia poronkuvia? Ihme porofundamentalisteja.
Joulupukki on kiellettävä ja kaikki muukin hömpötys - joulupukkia ei ole olemassakaan.
Vierailija kirjoitti:
Eivät he itse loukkaannu vaan nämä urheat puolestaloukkaantujat :)
Se loukkaa pikemminkin Helsingin City-saamelaista että perinteistä saamelaista ei kuvata Helsingin Kalliossa erikoislattea lipittäväksi toimistohipsteriksi vaan Siidan saamelais-keskuksessakin saamelaisiin yhdistetään edelleen saamenpuvut, noitarummut, poronhoito ja Lappi.
Onko kukaan kysynyt poroilta mitään? Minusta on niin vanhentunut tämä asenne, että poroja saa yhdistää mihin vaan porukkaan eikä heillä ole mitään valituskanaviakaan. Toisekseen taivaalla lentely on ihan harhaa ja antaa koko porokansasta täysin totuudenvastiasen kuvan. Oikeasti ovat riistetty kansa, jonka lihaa syödään.