Vieläkö autokoulussa opetetaan että aina ensimmäisenä kytkin alas tapahtuipa mitä tahansa?
Näin neuvottiin 1992 meidän kylän arvostetussa autokoulussa olipa auton vetotapa mikä tahansa. Ei mennyt silloin jakeluun eikä mene vieläkään satojen tuhansien ajokilometrien jälkeenkään. Kertokaa toki kantanne asiaan.
Kommentit (15)
1992 autokoulun autossa ei ollut ABS-jarruja. Nykyään on.
Ei neuvottu, kun ajoin sähköautolla.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/toiminta-hatatilanteessa-ajonvakaut…
Selostetaan aika hyvin esim. täällä. Ihan nykyisinkin toimiva ohje, kun ajetaan manuaalivaihteisella autolla, ja aikoinaankin opetettu juuri ohjausvirheisiin ym. liittyviin tilanteisiin (sivuluisu, puskeminen ym.)
Juurisyy on saada vaihteiston veto pois kaikilta renkailta ja antaa vauhdin ja tilanteen tasaantua huomioiden tietenkin myös muut tarpeelliset toimet (vastaohjaus jne). Jos yleispätevää vedonpoistoa (kytkin alas) ei opeteta, niin sitten pitäisi taiteilla kaasulla (sivuluisussa kaasun löysäys takavetoisella, etuvetoisella taas ei sivuluisussa missään nimessä tulisi kaasua löysätä, ellei kytkin jomole pohjassa jne.)
Automaatilla ajettaessa kytkintä ei tietenkään ole, ja ohjeet ovat hieman erilaiset.
Veto katkeaa ja pito palautuu nopeimmin. Jos ei halua/osaa driftailla. Mikä tässä on se ihmettelyn aihe.
Kauheeta. Mun autossa ei oo kytkintä. On vaan kaasu ja jarru. Onko ne unohtaneet tällätä mulle kytkimen kaaraan.
Vierailija kirjoitti:
Kauheeta. Mun autossa ei oo kytkintä. On vaan kaasu ja jarru. Onko ne unohtaneet tällätä mulle kytkimen kaaraan.
Se on varmaan jokin kiinalainen köyhien malli, säästetty jättämällä kytkin pois.
Takavedosta vähempi kokemusta mutta etuveto puskee jos mutkassa vedon lopettaa jos yhtään liikaa nopeutta. Veto päällä ohjaus säilyy. Tosin ajokokemusta vasta reilu miljoona km etuvedolla.
Vierailija kirjoitti:
Takavedosta vähempi kokemusta mutta etuveto puskee jos mutkassa vedon lopettaa jos yhtään liikaa nopeutta. Veto päällä ohjaus säilyy. Tosin ajokokemusta vasta reilu miljoona km etuvedolla.
Tuurilla ne valtamerilaivatkin seilaa.
Ohje on yleispätevä jäykkä voimasiirtoiselle ajoneuvolle. Kun kytkimellä katkaistaan moottorin ja voimansiirron yhteys, vetävillä pyörillä on paras mahdollisuus saavuttaa ja säilyttää pito.
80% autoilijoista ei yllättävässä tilanteessa kykene, ainakaan riittävän nopeasti tekemään kaasupolkimella tai mootttorijarrutuksella yhtään mitään tilannetta korjaavia toimenpiteitä, vaan ne pahentavat sitä.
Kun luisu alkaa, mä korjaan sen ohjausliikkeellä ja lisäämällä kaasua.
T. Aito 4-veto ja automaatti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauheeta. Mun autossa ei oo kytkintä. On vaan kaasu ja jarru. Onko ne unohtaneet tällätä mulle kytkimen kaaraan.
Se on varmaan jokin kiinalainen köyhien malli, säästetty jättämällä kytkin pois.
Elä horise turhia. Ei oo kiinalainen eikä halpis mutta kytkintä ei oo. Onkohan petkutus kyseessä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauheeta. Mun autossa ei oo kytkintä. On vaan kaasu ja jarru. Onko ne unohtaneet tällätä mulle kytkimen kaaraan.
Se on varmaan jokin kiinalainen köyhien malli, säästetty jättämällä kytkin pois.
Elä horise turhia. Ei oo kiinalainen eikä halpis mutta kytkintä ei oo. Onkohan petkutus kyseessä?
Todnäk.on nyt kyllä vedätetty sinua! Eikä saa edes vetoa pois, kun ei ole sitä kytkintä.
Joo, neuvotaan. Vaikka ajettiin koko ajan automaatilla.