VAROKAA Saariselällä ei ehkä voi ladata autoaan
Kommentit (18)
Hyvä esimerkki siitä, että miksi meillä ei ole vielä sähköautoa. Paljon Lapissa matkailevana olemme todenneet, että latausinfra on vielä lapsenkengissä. Kyllä, suko-pistokkeeseen soveltuvalla latauslaitteella kyllä onnistuisi, mutta kaikissa majoituspaikoissa latausta ei sallita edes suko-pistokkeella.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä esimerkki siitä, että miksi meillä ei ole vielä sähköautoa. Paljon Lapissa matkailevana olemme todenneet, että latausinfra on vielä lapsenkengissä. Kyllä, suko-pistokkeeseen soveltuvalla latauslaitteella kyllä onnistuisi, mutta kaikissa majoituspaikoissa latausta ei sallita edes suko-pistokkeella.
Lapissa on latausinfra kehittynyt hemmetisti tänäkin kesänä. Esim Inarissa oli vielä kevällä 0 HPC letkua, nyt 10 kpl. Sodankylän 4 HPC letkua on kasvanut 12 letkuun. Saariselän kaltaisissa turrekohteissa asiointilatauksen tarjonta on yhä heikkoa, siksi sellaisien varaan ei pidä jättäytyä jos ei esim mökissä saa ladata. Ja matkalaturi ainaka mukana, tällaisissa tapauksissa saa luvan majoittajatkin hieman joustaa, tai se huoltis tarjota hidasta sähköä sukosta jonka pikalaturit pimeänä.
Ns reissulaturilla lataa 3.5kW teholla yössä (7-8h) sen 100 km edestä ajomatkaa.
Vierailija kirjoitti:
Ns reissulaturilla lataa 3.5kW teholla yössä (7-8h) sen 100 km edestä ajomatkaa.
Eikähän tuo ukko ois tarvinnu ku sen 35km virrat sinne Ivaloon mitkä olisi saanut vaikka 8A sukolaturillakin muutamassa tunnissa.
Eipä voi ladata monessa muussakaan paikassa, mutta bonsaa, diiseliä vielä onneksi voi tankata. Tankkaamiseen menee mx 10 Min. Edellinen hallitus yritti lopettaa kaiken autoilun, mutta onneksi nyt ymmärretään ihmisiä joille se on välttämätön kulkupeli. Kaikki ei asu viher la diassa. 719
LOL tuokin ukko oli HINAUTTANUT auton Ivaloon ja kuvatekstin mukaan tankannut Ivalossa, Sodankylässä ja Rovaniemellä! VÄLIMATKAT Ivalo - Sodankylä 160 km, Sodankylä - Rovaniemi 130 km !
Seuraavat tankkaukset Oulu ja 2 muuta ennen Tamperetta, jos tankkausväli sähköautolla noin tiheä.
Juu, ei kiitos täyssähköautoa meille, toi on hullun hommaa!
Mietin että miten finaaliin uskaltaa akkunsa purkaa jos 30 kilometriä ei enää pääse. Ei varmaan tee hyvää aukun käyttöiälle? Tietysti liisareitahan nämä sähköautot ovatkin, mutta silti koettaisin vähän paremmin pitää huolta.
Vierailija kirjoitti:
Mietin että miten finaaliin uskaltaa akkunsa purkaa jos 30 kilometriä ei enää pääse. Ei varmaan tee hyvää aukun käyttöiälle? Tietysti liisareitahan nämä sähköautot ovatkin, mutta silti koettaisin vähän paremmin pitää huolta.
...tai sitten tyypillinen tuore sähköautoilija joka ei uskalla lähteä ajamaan jos navi näyttää perillä alle 50% X-D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä esimerkki siitä, että miksi meillä ei ole vielä sähköautoa. Paljon Lapissa matkailevana olemme todenneet, että latausinfra on vielä lapsenkengissä. Kyllä, suko-pistokkeeseen soveltuvalla latauslaitteella kyllä onnistuisi, mutta kaikissa majoituspaikoissa latausta ei sallita edes suko-pistokkeella.
Lapissa on latausinfra kehittynyt hemmetisti tänäkin kesänä. Esim Inarissa oli vielä kevällä 0 HPC letkua, nyt 10 kpl. Sodankylän 4 HPC letkua on kasvanut 12 letkuun. Saariselän kaltaisissa turrekohteissa asiointilatauksen tarjonta on yhä heikkoa, siksi sellaisien varaan ei pidä jättäytyä jos ei esim mökissä saa ladata. Ja matkalaturi ainaka mukana, tällaisissa tapauksissa saa luvan majoittajatkin hieman joustaa, tai se huoltis tarjota hidasta sähköä sukosta jonka pikalaturit pimeänä.
Teppo alapeukuttaa pää märkänä sitä mukaa kun saa vaihdeltua IPtään.
Vierailija kirjoitti:
Sähkö-autoilijat on tyhmiä
Jep! Ja kaikki muutkin yksityisautoilijat.
Patteriautot ihan leluja vielä.
Kerran kaverila oli Tesla mökkimatkalla ja ulkopistokkeen sulake kärähti jatkuvasti kun piti latauksessa ja mökissä laittoi saunan tai uunin pääle. Ei niitä schukopistokkeita ole tarkoitettu lataukseen.
Sähköautolla joutui valita saunooko ja laittaa ruokaa vai haluaako päästä kotiin.
Mentiin turusta rukalle kaveriporukan kanssa niin meillä on bensa auto. Kaverilla sähköauto. Me oltiin perillä 10 tuntia ennen. Se kaverin sähköauto ei oikein toiminut pakkasella kuulemma.
Vierailija kirjoitti:
Patteriautot ihan leluja vielä.
Kerran kaverila oli Tesla mökkimatkalla ja ulkopistokkeen sulake kärähti jatkuvasti kun piti latauksessa ja mökissä laittoi saunan tai uunin pääle. Ei niitä schukopistokkeita ole tarkoitettu lataukseen.
Sähköautolla joutui valita saunooko ja laittaa ruokaa vai haluaako päästä kotiin.
Sitä vain jäin miettiin, että kenellä on mökillä sähkösauna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Patteriautot ihan leluja vielä.
Kerran kaverila oli Tesla mökkimatkalla ja ulkopistokkeen sulake kärähti jatkuvasti kun piti latauksessa ja mökissä laittoi saunan tai uunin pääle. Ei niitä schukopistokkeita ole tarkoitettu lataukseen.
Sähköautolla joutui valita saunooko ja laittaa ruokaa vai haluaako päästä kotiin.
Sitä vain jäin miettiin, että kenellä on mökillä sähkösauna.
Sähkömiehellä.
Vierailija kirjoitti:
LOL tuokin ukko oli HINAUTTANUT auton Ivaloon ja kuvatekstin mukaan tankannut Ivalossa, Sodankylässä ja Rovaniemellä! VÄLIMATKAT Ivalo - Sodankylä 160 km, Sodankylä - Rovaniemi 130 km !
Seuraavat tankkaukset Oulu ja 2 muuta ennen Tamperetta, jos tankkausväli sähköautolla noin tiheä.
Juu, ei kiitos täyssähköautoa meille, toi on hullun hommaa!
Sähköauton 'tankkaaminen' poikkeaa dinoista siinäkin että yleensä reissussa ladataan usein ja vähän kerrallaan kun käydään vaikka kahvilla tai kierrellään huoltamon myymälöissä. Latausnopeus myös hidastuu viimeistään 80% kohdalla, joten sitä on turha enää jatkaa suurtehoasemilla. Akkua ei siis ajeta aina tyhjäksi, kuten polttomoottoriautojen tankki, eikä ladata joka kerta täyteen.
Sähköautoilijat siis opettelevat uuden tavan liikkua pitkiä matkoja, eivätkä paina 900 kilometriä putkeen ilman pysähdyksiä kuten aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
LOL tuokin ukko oli HINAUTTANUT auton Ivaloon ja kuvatekstin mukaan tankannut Ivalossa, Sodankylässä ja Rovaniemellä! VÄLIMATKAT Ivalo - Sodankylä 160 km, Sodankylä - Rovaniemi 130 km !
Seuraavat tankkaukset Oulu ja 2 muuta ennen Tamperetta, jos tankkausväli sähköautolla noin tiheä.
Juu, ei kiitos täyssähköautoa meille, toi on hullun hommaa!
Sähköauton 'tankkaaminen' poikkeaa dinoista siinäkin että yleensä reissussa ladataan usein ja vähän kerrallaan kun käydään vaikka kahvilla tai kierrellään huoltamon myymälöissä. Latausnopeus myös hidastuu viimeistään 80% kohdalla, joten sitä on turha enää jatkaa suurtehoasemilla. Akkua ei siis ajeta aina tyhjäksi, kuten polttomoottoriautojen tankki, eikä ladata joka kerta täyteen.
Sähköautoilijat siis opettelevat uuden tavan liikkua pitkiä matkoja, eivätkä paina 900 kilometriä putkeen ilman pysähd
Ei ole kiireisen ihmisen hommaa tuo. Ja oletuksena on että latauspaikkoja on aina vapaana, mutta entä jos ei olekaan ja joutuu siellä jonottamaan vielä tunnin.
Toivottavasti siellä voi sentään ladata akkuja! Olen niin sen tarpeessa tämän stressaavan vuoden jälkeen. Auton jätän kotiin ja lennän ja liikun taksilla sen, minkä tarvii.
Mitä nyt satamiljoonaa sukotöpseliä mistä tuokin ukko olisi voinut ladata JOS SILLÄ VAAN OLISI OLLUT LATAUSLAITE MUKANA.