Kävin katsomassa autoja autoliikkeessä, järkytyin niiden koosta.
Olivat siis uusia autoja, ja että ne oli isoja! Ihmettelen miten nuo edes mahtuu tielle?
Kommentit (21)
Autojen koko on kyllä suurentunut viime vuosina. Olen jo kymmeniä vuosia ostanut autot uusina ja vaikka on ostanut saman mallisen auton niin uusi vuosimalli on aina ollut edellistä suurempi ulkomitoiltaan. Todella hankalaa ajaa esim ahtaisiin parkkihalleihin jotka on mitoitettu aikoinaan niiden vanhojen autojen mukaan... Onneksi isojen markettien parkkipaikkoja on jo levennetty nykyautoille paremmin sopiviksi.
Pieniä sisältä. Mutta kyllä, mitä isompi sen parempi.
Autot on kasvaneet, kun pitää olla turvatyynyjä joka puolella ja muutenkin on kaikenlaista härpäkettä mitä ennen ei ollut ja muotoilu on pullistelevaa. Ajatella, että Volvo Amazoniakin pidettiin aikanaan Suomessa isohkona autona. Nyt jos sellaisen näkee, niin näyttää todella pieneltä ja kapealta tien päällä.
Minustakin autoliikkeet ovat kasvaneet viime vuosina suorastaan megalomaanisiin mittoihin.
Bil butikerna är nog ena riktiga jättar nuförtiden. Inte att undra på att du blev chockad av dem.
Totta. Täysin ristiriidassa energiatehokkuuden kanssa.
Pieni 600kg auto tarvitsee paljon vähemmän energiaa kulkeakseen kuin 2000kg hyökkäysvaunu.
Tämä ristiriita on jostain syystä kiinnosta ketään, näinä ilmastopaniikin aikoina.
Kyllä henkilöautot mahtuu vielä hyvin tielle, sinnehän mahtuu myös paljon leveämmät rekatkin. Vaikeampaa on sitävastoin mahtua pieniin parkkiruutuihin.
Vierailija kirjoitti:
Autojen koko on kyllä suurentunut viime vuosina. Olen jo kymmeniä vuosia ostanut autot uusina ja vaikka on ostanut saman mallisen auton niin uusi vuosimalli on aina ollut edellistä suurempi ulkomitoiltaan. Todella hankalaa ajaa esim ahtaisiin parkkihalleihin jotka on mitoitettu aikoinaan niiden vanhojen autojen mukaan... Onneksi isojen markettien parkkipaikkoja on jo levennetty nykyautoille paremmin sopiviksi.
Sisätilat ovat vastaavasti pienentyneet.
Vierailija kirjoitti:
Totta. Täysin ristiriidassa energiatehokkuuden kanssa.
Pieni 600kg auto tarvitsee paljon vähemmän energiaa kulkeakseen kuin 2000kg hyökkäysvaunu.
Tämä ristiriita on jostain syystä kiinnosta ketään, näinä ilmastopaniikin aikoina.
Jep, ja kuinka paljon vähemmän kevyet autot kuluttaisivat teitä ja renkaita.
Kyllä ennen oli kaikki paremmin, myös autot.
Autot suurenevat kun sinne pitää mahtua puoliso, kaksi lasta, kaksi dobbermannia, laskettelusukset ja sähköläskipyörä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autojen koko on kyllä suurentunut viime vuosina. Olen jo kymmeniä vuosia ostanut autot uusina ja vaikka on ostanut saman mallisen auton niin uusi vuosimalli on aina ollut edellistä suurempi ulkomitoiltaan. Todella hankalaa ajaa esim ahtaisiin parkkihalleihin jotka on mitoitettu aikoinaan niiden vanhojen autojen mukaan... Onneksi isojen markettien parkkipaikkoja on jo levennetty nykyautoille paremmin sopiviksi.
Sisätilat ovat vastaavasti pienentyneet.
Ei kun ihmiset lihoneet
Vierailija kirjoitti:
Autot on kasvaneet, kun pitää olla turvatyynyjä joka puolella ja muutenkin on kaikenlaista härpäkettä mitä ennen ei ollut ja muotoilu on pullistelevaa. Ajatella, että Volvo Amazoniakin pidettiin aikanaan Suomessa isohkona autona. Nyt jos sellaisen näkee, niin näyttää todella pieneltä ja kapealta tien päällä.
Olihan se iso, kun kansa sjoi Kuussatasilla, Kuplilla ja jollain Corollalla...
Sähköautoihin pitää mahtua akut mukaan. Osta Toyota Yaris, se on pikkuinen.
Vierailija kirjoitti:
Totta. Täysin ristiriidassa energiatehokkuuden kanssa.
Pieni 600kg auto tarvitsee paljon vähemmän energiaa kulkeakseen kuin 2000kg hyökkäysvaunu.
Tämä ristiriita on jostain syystä kiinnosta ketään, näinä ilmastopaniikin aikoina.
Vähemmän energiaa? Joku Fiat kuussatanen painoi aikoinaan tuon 600 kiloa, mutta nikn vaan vei 8-10 litraa bensaa satasella.
Kumma juttu...
Oikeasti vihreä auto olisi Trabant sähkömoottorilla tai Fiat 600. Painoa joku 700kg.
Kukaan joka ajaa yli 1000kg autolla ei ole oikeasti ilmaston asialla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta. Täysin ristiriidassa energiatehokkuuden kanssa.
Pieni 600kg auto tarvitsee paljon vähemmän energiaa kulkeakseen kuin 2000kg hyökkäysvaunu.
Tämä ristiriita on jostain syystä kiinnosta ketään, näinä ilmastopaniikin aikoina.
Vähemmän energiaa? Joku Fiat kuussatanen painoi aikoinaan tuon 600 kiloa, mutta nikn vaan vei 8-10 litraa bensaa satasella.
Kumma juttu...
No sen ajan moottoritekniikka vei bensaa. Enää ei veisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta. Täysin ristiriidassa energiatehokkuuden kanssa.
Pieni 600kg auto tarvitsee paljon vähemmän energiaa kulkeakseen kuin 2000kg hyökkäysvaunu.
Tämä ristiriita on jostain syystä kiinnosta ketään, näinä ilmastopaniikin aikoina.
Vähemmän energiaa? Joku Fiat kuussatanen painoi aikoinaan tuon 600 kiloa, mutta nikn vaan vei 8-10 litraa bensaa satasella.
Kumma juttu...
Mitäs se saman ajan E mersu kulutti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta. Täysin ristiriidassa energiatehokkuuden kanssa.
Pieni 600kg auto tarvitsee paljon vähemmän energiaa kulkeakseen kuin 2000kg hyökkäysvaunu.
Tämä ristiriita on jostain syystä kiinnosta ketään, näinä ilmastopaniikin aikoina.
Vähemmän energiaa? Joku Fiat kuussatanen painoi aikoinaan tuon 600 kiloa, mutta nikn vaan vei 8-10 litraa bensaa satasella.
Kumma juttu...
Ikivanhan moottorin kulutuksen vertaaminen moderniin ei nyt ihan liittynyt tuohon painovertailuun mitenkään. Lisäksi kulutukseen vaikuttaa paljon aerodynamiikka. Eli pahvilaatikon muotoisen auton kulutus on paljon suurempi kuin muuten samanlaisen mutta hieman käytössä pyöristyneen käsisaippuan muotoisen.
Ei koollaa oo välii