Näkyykö nuo massiiviset muuttolintuparvet lentoaseman tutkassa vai onko vain tuurista kiinni ettei koneet ole osuneet niihin
Kommentit (10)
Ei lentokoneella oikein pysty väistelemään lintuja. Ehkä onnistuisi jos olisi vain yksi lentokone ilmassa. Mietippä mikä hässäkkä syntyisi kun suurta lentokenttää lähestyvät koneet kääntyisivät jokainen minne sattuu.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole olemassa mitään "lentoaseman tutkaa".
Eli tuurilla mennään?
Ei mennä tuurilla. Isot hanhiparvet väistetään ja ne näkyvät ilmatieteenlaitoksen ja lentokentän tutkissa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole olemassa mitään "lentoaseman tutkaa".
Eikö? Mitä siellä lennonjohtotornissa sitten on? Kahvilako.
Niistä epäonnekkaista parvista jotka siihen turbiinin silppuriin joutuu tehdään myöhemmin nuggetteja ja niitä tarjoillaan lennoilla matkustajille niissä kivoissa lounaspaketeissa.
Ne moottorin läpi menneet myydään nuggeteiksi Tammiston Mäkkiin.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole olemassa mitään "lentoaseman tutkaa".
Kenen se tutka sitten on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole olemassa mitään "lentoaseman tutkaa".
Eikö? Mitä siellä lennonjohtotornissa sitten on? Kahvilako.
Ilmailun tutkat on kahta päätyyppiä:
Maatutka, isommilla kentillä, jolla selviää koneiden sijainnit taksiväylillä ja kiitoradoilla.
Alue/ilmavalvontatutka, joka on jossain otollisessa paikassa, ei välttämättä lähelläkään lentokenttää.
Näiden näytöt on luonnollisesti siellä lennonjohtotornin kahvilan vieressä, näköetäisyydellä, jotta lennonjohtaja pysyy ajan tasalla sitä pullaa mussuttaessaan (vitsi).
Jälkimmäisessä ainakin isommat lintuparvet näkyvät.
Mitä törmäyksiin tulee, koneet ovat aika lyhyen aikaa sellaisilla korkeuksilla joissa linnut lentävät. Ja isommat parvet se kaksi silmäparia siellä ohjaamossa kyllä huomaavat, samoin lennonvalvojat ilmoittelevat jos lintuja tulee: itse olen laskeutunut kentälle jonka ATIS-viestissä oli "Warning: angry birds at the vicinity of the airport".
Yksittäiset linnut nousussa ja laskussa ovat niitä ongelmia jotka yleensä hajoittavat yhden moottorin kerrallaan.
Hudsonissa meni molemmat.
Katselin juuri aamulla lentokoneen ikkunasta isoa lintuparvea. Oli hienoa nähdä ne samalta korkeudelta. En edes osannut pelätä, ajattelin näin jälkikäteen että eiköhän siellä ohjaamossakin nähdä sama kuin matkustamossa. Toki ohjaamossa laskeutumisen aikana muuta tekemistä kuin kurkkia ulos ikkunasta.
Ei ole olemassa mitään "lentoaseman tutkaa".