Teen hoitotyötä ja minulla on itsenäinen vastaanotto
Potilaat / asiakkaat tulevat ajanvarauksella elinolemme sopineet varatusta ajasta yhdessä.
Tämän vuoden ilmiönä ei ole myöhästelyt, vaan se että varatulle ajalle tullaan noin 15 min etuajassa.
Huoneeni ovea koputellaan, ovikelloa soitetaan niin pitkään, että menen ovelle.
Jos varattu aika on klo 9, niin miksi pitää olettaa, että otan vastaan klo 8:45?
Minulla voi olla muutakin työtä (puhelut, kirjalliset työt, teams koulutus, keskustelu teamissa esimiehen kanssa tms)
Eikä auta olla avaamatta ovea, se ovikello soi niin kauan, että ovi avautuu.
Kommentit (6)
Kerro asia selkeästi asiakkaillesi. Soita ovikelloa minuuttia ennen sovittua aikaasi.
Sammuta se ovikello. Ja pidä teamsit ja palaverit toisessa huoneessa, niin paukuttavat väärää ovea.
Laita oveen lappu, että vastaanotto alkaa sovittuna aikana.
Olen vähän huolissani, että pystytkö pitämään rajojasi muissakaan tilanteissa, jos et tuossa. Se ei ole kovin turvallista, jos pitää yksityisvastaanottoa, jos rajoissa on tekemistä. Hanki ehdottomasti itsellesi työnohjausta, se on verovähennyskelpoinen.
Pahoittele asiakkaille, että sisälle pääsee vasta tasan eikä sinulla ole odotustiloja, jos sinulla ei niitä ole. Ihmiset luonnollisesti tulevat hetken ennen aikaa, etteivät myöhästy. Tässä ei varsinaisesti ole siitä kyse, mutta ennen pitkää joku asiakas koettaa rikkoa rajojasi ja sinun pitää olla valmis puolustamaan niitä ystävällisesti ja jämäkästi.
Asennuta siihen oveen liikennevalot ja pidät punaisella valolla niinkuin toimistoissa on tapana kun ollaan varattuina ja ovi lukkoon. Tee kotisivut, joissa ohjeet for dummies, miten vastaanotto pelittää. Jos taas tulee tilanne, ettei mikään tunnettu keino auta, lopeta vastaanotto ja siirry vanhustenhuoltoon pesemään perseitä.
Avaat oven, sanot hysss 🤫 minulla on edellinen kokous käynnissä, haen sinut klo 9.00. Ovi kiinni.
Tämä on suunnittelutoimistoissakin ihan oikea ongelma. Asiakkaalle on varattu kokousaika klo 14.30-16.00 ja tullaankin jo klo 13.50 ja vihjaillaan että nythän olisi kahvitauko jospa otetaan kahvit ja aloitetaan jo "kun minä olen tässä jo valmiiksi". Tähän auttaa vain se, että ohjaa asiakkaan odottamaan toimiston eteiseen 40 minuutin ajaksi ja hakee siitä neukkariin sitten kun on oikea aika. Usein sen kokouksen valmistelu tapahtuu ennen kokousta, haetaan tiedostot serveriltä ja katsotaan että on kaikki tarvittava koossa.