Olin koulussa kympin oppilas, mutta en koskaan sisäistänyt mitään
Tajusin tämän ylioppilaskirjoitusten yhteydessä. En lukenut kirjoituksiin lainkaan, koska mulla oli kympin rivit kaikista lukuaineista, ja penkin allehan kirjoitukset siihen nähden menivät.
Sain kymppejä, koska minulle riitti, että luin edellisenä päivänä lukualueen tai kurssikirjan kerran läpi.
Eikä mitään todellisuudessa jäänyt mieleen.
Olen vähän aikuistuttuani ja nyt jo toista välivuotta pitävänä katunut tätä asiaa suuresti. Minulla ei ole todellista yleissivistystä, vaan pysyn jotenkin kartalla lukemalla lehtiä.
Häpeän itseäni jatkuvasti.
Onko muita, jotka ylisuoriutuivat koulussa, ja jotka myöhemmin ymmärsivät, että mitään ei jäänyt käteen?
Kommentit (16)
Mene korottamaan yo-arvosanoja. Lue kirjoituksiin. Lähde opiskelemaan paremmalla asenteella.
Sofia Virrasta näkee heti että sama ongelma.
"Onko muita, jotka ylisuoriutuivat koulussa"
Ap hyvä. Sinä et ylisuoriutunut koulussa, vaan alisuoriuduit kirjoituksissa. Koska et lukenut. Moni ei saanut kymppwjä kokeista, vaikka olisi lukenut paljon.
Aina voit lukea uudelleen ja korottaa kirjoituksissa.
Suorittaminen on eri asia kuin sisäistäminen ja soveltaminen. Niihin tarvii mielikuvitusta, pelkkä tieto ei riitä.
No harvalle siitä koulusta varmaan mitään ihmeempää käteen jää, siis opittua. Ne aineet, joita ei käytä säännöllisesti, unohtuu kyllä äkkiä vaikka ne olisi sisäistänytkin. Eli minusta tuollaiset häpeä-ajatukset siitä ettet ole sisäistänyt voit ihan suoraan unohtaa. Se on tavallista, ei outoa eikä hävettävää. Mutta jos ne penkin alle menneet kirjoitukset haittaa jatko-opintoihin pääsyä, voit mennä korottamaan. Tai sitten tee kuten minä, jonka koko lukio meni vähän penkin alle koska ei kiinnostanut vaikeassa teini-iässä: luin pirusti yliopiston pääsykokeisiin ja pääsin sisään suoraan pääsykokeilla valittavien kiintiössä.
Minä taas kirjoitin loistavat arvosanat yo-kirjoituksissa, vaikka olin keskinkertainen koulussa. Valmistauduin vanhojen kokeiden avulla ja opettelin täsmävastaukset usein kysyttyihin tehtäviin. Samalla tavalla meni korkeakoulu ja jopa työurallakin on tullut menestystä.
En muista mitään saamastani opetuksesta, ja olen hyväksynyt sen, että pystyn muistamaan asioita vain vähän aikaa, usein sen aikaa kun ne ovat työn kannalta tärkeitä. Eli ainakin minun tapauksessa yleissivistyksen puute johtuu ihan vaan huonosta muistista.
Perkkä kirjojen ulkoaoppiminen auttaa muistamaan asian pari päivää. Eli juuri ennen koetta lukeminen auttaa siinä kokeessa, mutta jos siinä on useampi päivä välissä niin arvosana heikkenee. Sen sijaan jos tekee tehtäviä aihealueesta jää asia syvämuistiin ja sen "sisäistää".
Koko koululaitoksemme kuva tuli juuri esiteltyä.
Opiskelu perustuu ulkoa muistamiseen ja mitään ulkoa opittua ei osata soveltaa käytännön tilanteisiin.
Onpa ihme, että osaamisen taso on mitä on nykyään.
Minäkin aikoinani sain jos nyt en kymppejä niin ysejä, kirjoitin hyvin, opiskelin yliopistolla menestyksellä. Mutta vain koska opettelin monet asiat ulkoa. Yleissivistystä ei minullakaan ole, koska unohdan asiat nopeasti. Harmittaa oikeastaan, miten paljon Suomessa lasten ja nuorten täytyy väkisin opetella asioita koulussa, vaikka ne kuitenkin unohtuvat. Useimpia kun ei ikinä elämässään tarvitse mihinkään.
Yliopistolla onneksi oppii hiljaisia taitoja, ei vain tietoa, joten kannattaa sinunkin sinne pyrkiä. Siellä myös opetettiin ja opin viimein, ettei kaikkea tarvitse osata tai muistaa, kunhan osaa etsiä (pätevää) tietoa tarvittaessa tai edes huomaa tarvitsevansa asioista lisätietoa. Mitään ei tarvitse oikeastaan muistaa.
Miten meni pitkä matematiikka ja fysiikka, jos ne kuuluivat suoritettuihin aineisiin? Niissä ainakin joutunee hieman soveltamaan.
Vierailija kirjoitti:
Eli olet ns. tyhmä kympin tyttö.
Kymppi haihtuu mutta pimppi on ja pysyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli olet ns. tyhmä kympin tyttö.
Kymppi haihtuu mutta pimppi on ja pysyy.
Jos kympin tyttö ei menesty päänsä ansiosta, niin onneksi on plan b toisessa päässä.
Veikkaan että AP:llä ei lukiossa ollut laajaa matikkaa ja fysiikkaa. Niissä harva pärjäsi kokeissakaan vain edellisen illan lukemisella. Yleensä silloin ei osaa soveltaa yhtään jos tehtävät poikkeavat vähänkin kirjassa olleista. Soveltamiseen tarvitaan sitä omaksumista joka taas vaatii sitä oikeaa opiskelua.
Ap, luulen että kärsit ongelmasta joka on yleinen monille oppilaille joilla on suhteellisen hyvä muisti. Asioita ei tarvitse peruskoulussa ja lukiossakaan hirveästi miettiä koska hyvään numeroon todellakin riittää se, että lukee koealueen edellisenä iltana. Tällöin ei välttämättä itsekään tajua, ettei oikeasti ole sisäistänyt opetusta, kun on kuitenkin menestynyt oppilaana. Tässä mielessä hieman huonompi muisti voi olla hyväkin asia jos se johtaa siihen, että on pakko opetella miten homma kokonaisuudessaan toimii, jotta asiasta jäisi jotain päähänkin.
Mulla kävi päinvastoin. Peruskoulussa ja toisella asteella en sisäistänyt mitään kun ei kiinnostanut. Sittemmin opiskelin itseni 3 asteella maisteriksi. Omia aivoja käyttämällä.
Kympin oppilas on sisältä ihan tyhjä jos elämä jää elämättä.